یادداشتی از دکتر محمدمهدی فتوره‌چی؛

نقش شبکه‌های اجتماعی در بردگی جنسی دختران ایرانی

تاریخ انتشار:

دکتر محمدمهدی فتوره‌چی مدرس و پژوهشگر ارتباطات و مدیر عامل انجمن ترویج فرهنگ مسوولیت اجتماعی در یادداشتی به بررسی نقش شبکه‌های اجتماعی در بردگی جنسی دختران ایرانی(کاربران جوان و هویت جوی اینستاگرام گرفتار در پروژه عنکبوت)پرداخته است.

به گزارش دانشکده علوم اجتماعی،ارتباطات و رسانه،دکتر محمدمهدی فتوره چی مدرس و پژوهشگر ارتباطات و مدیر عامل انجمن ترویج فرهنگ مسوولیت اجتماعی و استاد مدعو دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه در یادداشتی تحت عنوان نقش شبکه‌های اجتماعی در بردگی جنسی دختران ایرانی (کاربران جوان و هویت جوی اینستاگرام گرفتار در پروژه عنکبوت) آورده است: سال گذشته خبر دستگیری و صدور حکم اعدام سرکرده اصلی باندی فاسد، (الکس) که طی سال‌های اخیر به مدد ارتباطات گسترده خود در کشورهای مختلف، دختران معصوم ایرانی را به منظور بهره‌کشی جنسی به خارج از کشور قاچاق و به فروش می‌رساند موجب خرسندی گردید.

فعالیت‌های مجرمانه و مفسده‌انگیز این گروه تبهکار در تمام مدت فعالیتش تحت رصد اطلاعاتی و پیوسته نیروی انتظامی قرار داشت و این نهاد پس از انجام اقدامات پیچیده اطلاعاتی و هماهنگی‌های لازم با پلیس اینترپل، خوشبختانه موفق شد سرکرده این باند جنایتکار را در مالزی دستگیر و به کشور منتقل کند تا به همراه ۵۰ تن از مدیران شبکه استثمارگرش محاکمه شوند. به همین بهانه، یادداشتی با هدف روشنگری و معرفی ماهیت و عملکرد این شبکه مفسده جو با تاکید بر نقش شبکه‌های اجتماعی چون اینستاگرام مرقوم و در ادامه تقدیم می‌گردد.

در سال ۱۳۹۲ سایت گرداب (متعلق به سازمان اطلاعات سپاه) برای نخستین بار مستند نگران کننده، و حرفه‌ای‌تری در قیاس با مستند «فقر و فحشا» (ده نمکی) مبتنی بر تحقیقات نهادهای نظارتی و امنیتی سپاه با عنوان «پول و پورن» منتشر کرد. در این مستند برای نخستین بار به پدیده‌ی «اسکورت سرویس» (روسپی‌گری شبکه‌ای و سازمان یافته) به سر کرده‌گی فردی به نام الکس (یا سامی)، هم وطن مفسده جویی که از آمریکا وُدبی دیپورت شده بود اشاره شد؛ وی با همدستی همسرش مانلی، پروژه‌ی «عنکبوت ۲» را در سال ۱۳۹۳ در کشور با هدف شناسایی و ترغیب دختران جوان (و ساده دلی چون نوشینِ امیدوار به برنده شدن در لاتاری در فیلم سینمایی به همین نام) را به بهانه‌ی کسب و کار و زندگی لاکچری در دُبی (و سپس مالزی) طراحی و اجرا کردند. فعالیت این زوج منحرف بر طبق گزارش مستند منتشره، همچون رابط شناسایی کننده¬ی (منیجر) مقیم تهران در این مستند، متمرکز بر فعالیت‌های غیراخلاقی در بستر شبکه‌های حقیقی ومجازی بویژه اینستاگرام بود؛ شبکه عکس محوری که بواسطه‌ی غفلت متولایان فرهنگی و اولیای کاربران و کم توجهی ایشان به ارتقای سواد رسانه‌ای آحاد جامعه بویژه، کودکان و نوجوانان، در عصر گسترش ظواهر مدرن و پست مدرن که با میل وافر تمایز یافتگی آنان و شوق بی‌حَد شهرت طلبی و سودای شاخ شدن به هر طریق ممکن همراست، در سال‌های اخیر، متاسفانه فضایی را برای اشاعه‌ی بی‌بندوباری‌هایی از جمله فعالیت‌های آزادانه و بدون قیدوبند کاربران هویت جو بویژه دختران جوان ساده دل و گرفتار به بهانه کسب‌وکار و مدلینگ در داخل و خارج کشور فراهم کرده است.

امروزه شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های موبایلی بویژه اینستاگرام و اخیرا کلاب هاوس، زمینه بسیار مناسبی را برای مافیای صنعت اسکورت سرویس فراهم کرده است؛ بگونه‌ای که انژکتورها (صیادانی که طعمه‌های خود را شناسایی و به شبکه‌ی روسپی‌ها تزریق می‌کنند) از طریق ربات‌های هوشمند و رصد پیوسته¬ی گرایش، ذائقه، بازدیدها، لایک ها، کامنت ها، نوع استیکرها، شخصیت‌های دنبال کننده را ارزیابی و براحتی طعمه‌های خود را شناسایی و با بررسی تیپ شخصیتی شان، آنان را برای اهداف پلید خود از جمله بکارگیری در کشورهای همسایه از جمله ترکیه و. . و شهرهای مختلف امارات بویژه دبی، تحت عناوین و پوششی منشی، مترجم، آرایشگر و مدلینگ ابتدا مورد ارزیابی دقیق جاذبه‌های جنسی و نیز ارزشیابی فیزیکی متناسب ایشان با بازار هدف و بهره وران قرار می‌دهند و به تدریج متعاقب تغییر ذائقه و سبک زندگی قربانیان و نیز غرق ساختن آن‌ها در دنیای شهوت و شهرت و چشاندن لذت‌های مادی و چشم فریب شهرهای توریستی همسایه و نیز متعاقب تشویق و ارائه پاداش‌های مادی و رتبه‌ای (منیجری و سرگروهی شبکه و…)، زمینه وسوسه و ترغیب آنان به کسب درآمد نامشروع بیشتر را از طریق برخی روابط جنسی محدود با افراد و شیوخ سرشناس به طمع دستمزدی بالاتر فراهم می‌کنند و متعاقبا ورود به اسکورت سرویسی در کشور بیگانه، و با فرو غلطیدن‌شان در این ورطه هولناک، این طعمه‌های فریب خورده با وعده و وعیدهای بیشتر و اغلب دست نایافتنی، در گرداب فحشاء و فلاکت و تجربه بدترین شکنجه‌های جسمی و روحی سوق می‌دهند تا جایی که آنان را از برقراری ارتباطات عاطفی با خانواده و بستگان‌شان هم منع کرده و در صورت اطلاع یافتن از قصد فرار، آن‌ها را بشدت تهدید و شکنجه می‌کنند.

امروز در فضای شهری و پَست توی شبکه‌های مجازی، در زمانه‌ای که متولیان امر، مربیان تربیتی و فرهنگی و اولیای نگران از آینده درگیر و دار چند و چونِ خرید و فروش ارز و دلار و سکه بوده و بسیار نگران آینده‌ فرزندان سردرگم و ناامید خود هستند الکس و این شبکه پلید و مفسده جو از طریق رابطان و دلال‌های تزریق‌گر (منیجرهای شبکه) شبانه روز در حال رصد هوشمند رفتار و نحوه‌ی کنشگری کاربران نوجوان و جوان ما در پیام رسان‌هایی چون تلگرام، فیس بوک و بویژه اینستاگرام و اخیرا کلاب هاوس بوده تا برای مانایی و توسعه اهداف مافیایی اسکورت سرویسی در جهان و هرچه فربه ترکردن معدود سرگروه‌های آن‌ها، طعمه‌های محتاج تر، زیباتر، جوان‌تر و یا جاه طلب‌تری را از خانواده‌های غافل شکار کنند!

در عصر پیدایش جامعه‌ شبکه‌ای و شکل گیری زیست بوم فرهنگی جهانی، و در سایه‌سار گسترش آگاهی روزافزون انسان‌ها نسبت به حقوق شهروندی و مطالبه‌گری حقوق اولیه بشر از طریق نهادهای مردمی، دریافت حقایق تلخ و گزنده و هویت سوزی از فراگیر شدن چنین معضلات دردناکی از طریق فیلم و مستندهایی چون لاتاری و «پول و پورن» و هزاران مستند افشاگرانه‌ی دیگری که هر از چند گاهی بر پرده سینمایی نقش می‌بندد و یا در شبکه خانگی به نمایش در می‌آید و در آن، مخاطب، لجن مال شدن شرف و حیثیت ابنای بشر را صرف نظر از هر کیش و مسلک و ملیتی به نظاره می‌نشیند باید از سویدای جان آه کشید و بر مظلومیت و فلاکت اسارت بار دختران و زنان و کودکانی که اینچنین در پهنه فضای مجازی، همه هویت و عزت و منزلت‌شان بارها و بارها به شنیع‌ترین وضعی به بازی و سخره گرفته گریست و با آگاه‌سازی والدین و اولیای تربیتی، آموزه‌های لازم سواد رسانه‌ای و تعاملات مجازی را برای ایمن‌سازی و پیشگیری نوجوانان و جوانان، پیوسته منتقل و با حضور در مجامع بین الملل و راه اندازی کمپین‌های جلب مشارکت و همکاری‌های بشر دوستانه، فریاد مظلومیت آنان را یک صدا به متولیان امر و نیز بواسطه حوزه فعالیت فراملی‌شان به سازمان‌ها و نهادهای حامی حقوق بشر منعکس کرد. بی‌تردید خلق آثار و فیلم‌های برجسته و مساله محوری چون لاتاری و یا مستندات هشداردهنده‌ای چون «پول و پورن» نیز بیش از هر ابزار و رسانه و مجمعی خواهد توانست پیام مظلومیت اقشار استثمار در آمده و به بردگی گرفته شده این عصر بویژه بانوان جویای هویت و کار ایرانی را در محافل هنری و اجتماعی در سرتاسر دنیا فریاد زند.

مطالب مشابه