حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی نهاوندی:

جنگ شناختی به دنبال نابودی سرمایه اجتماعی است

تاریخ انتشار:

مدیر گروه فقه و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) گفت:جنگ شناختی دارای پیامدهای زیادی از جمله ترس،مشروعیت زدایی، بدبینی، سوءظن، ایجاد هیجانات کاذب،تضعیف اراده،مظلومیت نمایی، دو دستگی و در نهایت نابودی سرمایه اجتماعی است.

به گزارش دانشکده علوم اجتماعی،ارتباطات و رسانه ،؛حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی نهاوندی در نشست علمی «مبانی فقهی جنگ شناختی با تاکید بر رسانه در حماسه طوفان الاقصی» که به همت دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه ادیان و مذاهب و با مشارکت گروه فقه فرهنگ هنر و رسانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر در سالن همایش‌های شیخ کلینی برگزار شد،با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی در طوفان حماس غافلگیر شد، عنوان کرد: مبانی دینی و قرآنی اهمیت مقابله با کفار را بیان کرده است و اندیشه صهیونیستی همواره در راستای ضرر است و باید در برابر این شر و ضرر مقابله و ایستادگی کرد.

مدیر گروه فقه ورسانه مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در ادامه نظرات علما درباره اهمیت ایستادگی در برابر اسرائیل را مورد توجه قرار داد و گفت: در جریان مبانی فقهی، همه علما معتقد هستند مسلمانان در جنگ با کفر از همه ظرفیت‌های موجود به خوبی بهره‌مند شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نهاوندی گفت: در اسلام در زمینه مواجه با دارالکفر مُدارا وجود ندارد، فلسطین جز سرزمین‌هایی است که در فتوحات اسلامی انجام شده به دست مسلمانان افتاده است.

وی افزود: دشمن ابتدا افکار و اذهان را آماده سپس اقدام به حمله و جنگ می‌کند و بر اساس مبانی فقه، اسلام می‌تواند در برابر کفر مواجه رو در رو داشته باشد و مصداق مقابله به مثلی است که باید در برابر دشمن داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین در ادامه گفت:در پوشش اخبار غزه هژمونی رسانه‌ای جریان رقیب بسیار گسترده بود اما کشورهای عراق، یمن، لبنان و سوریه همگرایی بسیار خوبی در زمینه پوشش اخبار غزه با یکدیگر داشتند.

مدیر گروه فقه ورسانه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: در جریان طوفان الاقصی کمپین آنلاین به زبان عربی و انگلیسی تشکیل شد و انعکاس اخبار سریع و خبرنگار آنلاین در برخی کشورها شکل گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین نهاوندی در ادامه با بیان اینکه دشمن با ابزار رسانه بر اذهان عمومی حاکمیت دارد و جنگ شناختی به دنبال نابودی سرمایه اجتماعی است،گفت:جنگ شناختی پیشرفته‌ترین جنگی است که تمام جنبه‌های روانی و نظامی و. . را در خود دارد.و این جنگ مبتنی بر جامعه بشری با کمک هنر و با هدف نابودی سرمایه اجتماعی است.

مدیر گروه فقه و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) بیان کرد: جنگ شناختی دارای پیامدهای زیادی از جمله ترس،مشروعیت زدایی، بدبینی، سوءظن، ایجاد هیجانات کاذب،تضعیف اراده،مظلومیت نمایی، دو دستگی و در نهایت نابودی سرمایه اجتماعی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نهاوندی با بیان اینکه بخش‌های تولیدی عمیق رسانه‌ای از جمله ابزار جنگ شناختی است، عنوان کرد: جنگ شناختی نتیجه گرا و زمان بر نیست اما جنبه پیچیده‌ای دارد.

وی ادامه داد: میدان درگیری در جنگ شناختی سرزمین فکر و ذهن و ادراک مخاطب است، مشروعیت زدایی، اعتبارزدایی، قداست زدایی، تضعیف اراده و دودستگی از اهداف این جنگ است که هدف نهایی آن نابودی سرمایه اجتماعی و ابزار آن رسانه است.

مدیر گروه فقه ورسانه مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) بیان کرد: با توجه به‌عدم زمان‌بندی در جنگ شناختی، زمان و نتیجه اهمیتی ندارد چون این جنگ نتیجه گرا نبوده و به دنبال از بین بردن سرمایه اجتماعی است.

مطالب مشابه