با حضور شاعران بین المللی؛

نشست علمی زن فلسطینی در ادب مقاومت برگزار شد

تاریخ انتشار:

صبر، استقامت و شرایط زنان فلسطینی به‌گونه‌ای است که می‌توانند الگوی زنان در جهان باشند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به همت دانشکده زبان با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه، نشست زن فلسطینی در ادب مقاومت با حضور دکتر عباس خامه یار معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب، حجت الاسلام و المسلمین دکتر عمار ابوطالبی رئیس دانشکده زبان و شاعران مطرح از کشورهای لبنان، عراق و ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام و المسلمین دکتر عمار ابوطالبی رئیس دانشکده زبان ضمن محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی اظهار کرد: ما شاهد حماسه در غزه هستیم و این از آثار انقلاب اسلامی است. امام خمینی (ره) به واسطه انقلاب، روح مقاومت را در مردم منطقه زنده کردند.

وی ادامه داد: فلسطین به فراموشی سپرده شده بود و امام (ره) آن را زنده کرد. علمای شیعه نیز از ابتدای حضور صهیونیست ها در فلسطین اشغالی و قبل از آنکه اشغال بشود، نسبت به صهیونیست ها هشدار داده بودند و موضع گیری کرده بودند. اما حرکت امام (ره) چیز دیگری بود و روح تازه ای را در کالبد اسلام دمید.

رئیس دانشکده زبان در پایان گفت: اسرائیل شکستی خورده که قابل جبران نیست و ما نیز هر کدام باید به وسع خودمان وظیفه مان را در قبال مردم غزه انجام دهیم. صبر مردم غزه وجدان بشری را بیدار کرده است. به روح شهدای غزه و حاج قاسم سلیمانی درود می فرستیم که به این مقاومت جان داده اند.

در ادامه این نشست دکتر عباس خامه یار معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: اگر کسانی که این حماسه را آفریدند می دانستند چه دستاوردهایی در همه حوزه ها ایجاد شده، قطعا عنوان دیگری را برای نام گذاری اقدام حماس انتخاب می کردند. نامی فراتر از طوفان الاقصی.

وی ادامه داد: درباره غزه و فلسطین می توان ساعت ها صحبت کرد. 1967 نبردی بین اعراب و اسرائیل شروع شد. در طی 6 روز همه نیروهای نظامی دو قدرت جهان عرب که شامل مصر و سوریه بود را زمین گیر کرد. اینجا بود که اعراب به بنگاه واگذاری اراضی تبدیل شدند.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه گفت: آنچه امروز هست همه محصول بنگاه واگذاری اراضی به رژیم صهیونیسیتی است. تا به امروز نیز همه این شهرک ها علی رغم توصیه های سازمان ملل که این سرزمین ها به اعرب باید برگردد همچنان شهرک های صهیونیستی ساخته می شود.

وی در خصوص اتفاقات اخیر در فلسطین بیان کرد: یاس و ناامیدی باعث شکست مسلمانان و اعراب در آن زمان شد. این شکست کاری بود و یک چیز توانست این یاس را از بین ببرد و آن پیروزی جمهوری اسلامی بود. انقلاب اسلامی امید زیادی به جریان ها و احزاب اسلامی داد. آنچه که الان اتفاق می افتد با عنوان طوفان الاقصی ادامه همان انقلاب اسلامی ایران است.

دکتر خامه یار در پایان اقدامات اسرائیل را پروژه استبدادی خواند و گفت: جبران خسارت های زلزله ای که در اسرائیل اتفاق افتاد امکان پذیر نیست. این جمله مقام معظم رهبری واقعا جمله درستی است. نسل کشی تمام عیار صهیونیست ها ادامه دارد و به وسیله آن می خواهند خودشان را نشان دهند.

در ادامه این نشست خانم هدی موسوی ضمن درود به رزمندگان و شهدای فلسطینی و عرصه مقاومت، نقش زنان در مقاومت فلسطین را بسیار حائز اهمیت خوانده و گفت: زنان در غزه و فلسطین با صبر و استقامت خود توانستند نقش مهمی را در ایجاد جامعه‌ای قدرتمند و توانمندسازی آن برای مقابله با تمام توطئه‌هایی که اسرائیل علیه ملت غزه و فلسطین طراحی می‌شود، داشته باشند.

وی ادامه داد: زن فلسطینی نماد مقاومت است، شرایط زن فلسطینی شرایطی است که می‌تواند الگوی هر زنی در جهان باشد، زیرا با تقدیم فرزندان و همسر خود در راه خدا و مسجدالاقصی نمونه والایی از صبر و استقامت را به نمایش گذاشته است.

موسوی با اشاره به شرایط سخت زنان در غزه اظهار کرد: امروز زنان و کودکان در غزه تحت فشارهای روحی بسیاری هستند. زنان در غزه از سوءتغذیه رنج می‌برند؛ با محدودتر شدن دسترسی به آب و غذا، زنان برای تغذیه و مراقبت از خود با مشکل مواجه شده‌اند و این امر خطر بیماری و مرگ افزایش داده است.

وی با اشاره به نقش امام خمینی (ره) و دیگر علمای اسلام در راهنمایی و تربیت دینی زنان و مردان با ایمان گفت: زنان در تربیت فرزندان نقش بسیار مهمی دارند. زنان لبنانی و فلسطینی و کل زنان مسلمانان در پرورش مردان برای نیروی مقاومت در منطقه نقشی اساسی داشته و ایمان، روح شهادت و روح مقاومت این مردان در جنگ‌ علیه اسرائیل تعیین کننده سرنوشت آنهاست.

در ادامه این نشست خانم ها هدی الدیلمی، هدی موسوی، عاطفه جوشقانیان و سمانه خلف زاده به قرائت اشعارشان پرداختند.

350a9310
350a9310
350a9284
350a9279-2
350a9292
350a9383
350a9330-2
350a9314
350a9358
350a9376
350a9322
350a9325
350a9346
350a9348
350a9397
350a9398
350a9435-2
350a9455-2
350a9444

مطالب مشابه