دکتر سامی العریان تاکید کرد؛

انقلاب اسلامی ایران روح مقاومت را در جهان زنده کرد

تاریخ انتشار:

دانشگاهیان دانشگاه ادیان و مذاهب تا پیروزی نهایی جبهه عدالت و حق خواهی در کنار مستضعفین جهان و مردم مظلوم فلسطین خواهند ایستاد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب در سفری علمی- فرهنگی به کشور ترکیه با «دکتر سامی العریان» متفکر برجسته و تحلیل‌گر سرشناس فلسطینی و رئیس مرکز سیگا(مرکز مطالعات راهبردی و بین الملل جهان اسلام) در دانشگاه زعیم استانبول دیدار و گفت‌وگو کردند.
در این دیدار دکتر محمد مهدی تسخیری معاون ارتباطات و امور بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به فعالیت‌های بین المللی این دانشگاه گفت: دانشگاه ادیان و مذاهب درب‌های خود را به روی همه کسانی که دنبال کسب حقیقت و معرفت هستند باز کرده است.
وی ادامه داد؛ حضور دانشجویانی از ملیت‌ها و قومیت‌های مختلف در دانشگاه ادیان و مذاهب و انعقاد تفاهم نامه‌های علمی با دانشگاه‌های معتبر جهان و برگزاری دوره‌های علمی و بین المللی و انتشار صدها کتاب و مقاله در زمینه‌های مختلف ادیانی و مذهبی از دستاوردهای مهم این دانشگاه است.
دکتر تسخیری بیان کرد؛ دانشگاه ادیان و مذاهب در تلاش است با شناخت و معرفی واقعی ادیان و مذاهب در جهت کاهش آلام بشری و صلح و گفت‌وگو گام بردارد و در این زمینه توفیقات زیادی را به دست آورده است.
معاون ارتباطات و امور بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب افزود؛ امت اسلامی باید با اتحاد و انسجام و تعامل و گسترش همکاری‌های علمی و فرهنگی چهره زیبای اسلام ناب محمدی(ص) را به جهانیان نشان دهند و در این راه نقش دانشگاه‌های جهان اسلام بسیار برجسته و مهم است.
وی با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در قبال مردم مظلوم فلسطین تاکید کرد؛ عملیات طوفان الاقصی نشان داد که شکست ناپذیری رژیم نژاد پرست صهیونیستی ادعایی بیش نیست و دانشگاهیان دانشگاه ادیان و مذاهب که همیشه مدافع حق و حقیقت بوده‌اند تا پیروزی نهایی جبهه عدالت و حق خواهی در کنار مستضعفین جهان و مردم مظلوم فلسطین خواهند ایستاد.
دکتر محمد مهدی تسخیری همچنین با تجلیل از فعالیت‌های علمی،فرهنگی و بین المللی دکتر سامی العریان از گسترش همکاری‌های علمی فی ما بین دانشگاه ادیان و مذاهب و دانشگاه زعیم استانبول استقبال کرد.
در این دیدار دکتر جواد لطفی رئیس دانشکده شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب نیز ضمن تقدیر و تشکر از مسئولین دانشگاه زعیم استانبول یکی از اهداف سفر علمی و فرهنگی جمعی از اساتید و دانشجویان این دانشگاه به کشور ترکیه را آشنایی و ایجاد ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فرهنگی این کشور دانست.
دکتر لطفی با اشاره به برگزاری دوره‌های بین المللی شیعه شناسی در دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: دانشکده شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب می‌خواهد با همکاری مراکز علمی و دانشگاهی جهان اسلام صدای اسلام رحمانی و مکتب اهل بیت(علیهم السلام) را به گوش جهانیان برساند.

در ادامه این دیدار دکتر سامی العریان رئیس مرکز مطالعات راهبردی و بین الملل جهان اسلام دانشگاه زعیم استانبول با خوش آمد گویی به هیئت دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد؛ از نزدیک با فعالیت‌های دانشگاه ادیان و مذاهب آشنا هستم و این دانشگاه نقش برجسته‌ای در تعاملات جهان اسلام دارد.
دکتر سامی العریان گفت: همواره تلاش کرده‌ام که به مسائل مرتبط با بحران‌ها و حوادث مربوط به جهان اسلام در تمدن غربی بپرازم و در این زمینه فعالیت‌های گسترده‌ای درخصوص مسائل مختلف اسلامی و انسانی داشته‌ام که از جمله آنها پرداختن به الگوهایی بود که به تعبیر غرب الگوهای سکولار نامیده می‌شدند و در مقابل الگوهای اسلامی و توحیدی تعریف شده بودند. بنده در این زمینه نظرات، نوشته‌ها و تعلیقات بسیاری دارم که به تفاوت‌های میان الگوی توحیدی و الگوی سکولار می‌پردازد.
وی ادامه داد؛ به اعتقاد بنده الگوهای سکولار هیچ توجهی به حضور و وجود خداوند سبحان به عنوان خالق و محور مرکزی جهان ندارند. در نگاه بنده الگوی اسلامی مبتنی بر سه عنصر کلیدی خداوند به عنوان عنصر مرکزی و انسان و جهان و روابط سه‌گانه میان این عناصر بنا شده است. در صورتی که الگوهای غربی و سکولار چه الگوهای کلان و چه الگوهای جزئی آنها در جوهر و ذات خود رویکردی مبتنی بر انسان و منافع او دارند.
این متفکر برجسته و تحلیل‌گر سرشناس فلسطینی با اشاره به حوادث تلخ و جانسوز غزه افزود؛ مردم مظلوم غزه امروز سخت‌ترین دوران خود را پشت سر می‌گذارند و امیدوارم جهان اسلام و تمام آزادیخواهان جهان صدای مظلومیت غزه نشینان را بشنوند.
دکتر سامی العریان با تشکر از مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مظلومین جهان و مردم فلسطین خاطر نشان کرد؛ انقلاب اسلامی ایران روح مقاومت را در جهان زنده کرد و پیروزی نهایی با جبهه مقاومت است.
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و بین الملل جهان اسلام دانشگاه زعیم استانبول با اعلام آمادگی برای گسترش همکاری‌های علمی و فرهنگی با دانشگاه ادیان و مذاهب اظهار امیدواری کرد بتواند در آینده نزدیک دوباره با حضور در این دانشگاه بتواند با اساتید و دانشجویان دیدار و گفت‌وگو کند.
گفتنی است در پایان این دیدار که در یک فضای بسار گرم و صمیمی برگزار شد لوح یابود دانشگاه ادیان و مذاهب به دکتر سامی العریان متفکر برجسته و تحلیل‌گر سرشناس فلسطینی و رئیس مرکز مطالعات راهبردی و بین الملل جهان اسلام دانشگاه زعیم استانبول تقدیم شد.

مطالب مشابه