به همت معاونت پژوهشی؛

سومین نشست کرسی علمی ترویجی برگزار شد

تاریخ انتشار:

در مدرسه قم نقش علمای عظام در حفظ احادیث و انتقال این احادیث به سایر مراکز شیعه بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به همت معاونت پژوهشی سومین نشست کرسی علمی ترویجی با موضوع «نقد و بررسی دیدگاه امیر معزی و نیومن در تبیین کم شماری احادیث مهدویت و غیبت در بصائر الدرجات» با حضور دکتر محمدرضا ملانوری به عنوان ارائه دهنده و دکتر عبدالحسین طالعی با عنوان ناقد برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا ملانوری بیان داشت: بعد از دوران حضور حضرت و با آغاز دوران غیبت، ما شاهد تشکیل یک مدرسه کلامی در قم هستیم. در این زمان شهر قم جایگاه ویژه ای داشته و کارهای بزرگی را در این زمان انجام داده اند. در مدرسه قم نقش علمای عظام در حفظ احادیث و انتقال این احادیث به سایر مراکز شیعه بسیار حائز اهمیت است.

وی گفت: با توجه به کارهای اساسی مدرسه قم رویکرد این مدرسه روشن می شود. رویکرد این مدرسه توجه به احادیث اهل بیت (علیهم السلام) است و به صورت های مختلفی انجام شده است.

دکتر ملانوری ادامه داد: ما پنج اثر امامتی را در قم داریم که درباره احادیث، مهدویت و غیبت در برخی از این کتاب ها گنجانده شده و بحث ما درباره کتاب بصائر است. مجموعه احادیثی که در این کتاب ذکر شده طبق روایتی 1900 حدیث ذکر می شود.

این استاد دانشگاه بیان داشت: از این بین، روایات مربوط به غیبت و مهدویت وجود ندارد. زیرا در دورانی بوده است که دوران حیرت و سرگشتگی مومنان است. در این دوران 14 فرقه به وجود آمده است. چرا در این دوران مرحوم بصائر ذکری از مهدویت و غیبت ندارد؟

وی گفت: برخی از پژوهشگران فرضیاتی را در این مورد ذکر می کنند. فرضیاتی همچون تقیه، عدم تدوین احادیث، نداشتن رتبه و جایگاه صفار در بین علمای شیعه و فرض دیگر اینکه، صفار معتقد به آغاز مجدد جانشینی بوده است که نیومن هم این را ذکر می کند.

وی در پایان به توضیح این فرضیات پرداخته و با اشاره به کتاب صفار توضیحاتی را در این زمینه ارائه کرد.

در ادامه این نشست دکتر عبدالحسین طالعی درباره اهمیت بحث مهدویت توضیحاتی را ارائه کرده و نظرات خود را نسبت به مقاله نقد و بررسی دیدگاه امیر معزی و نیومن در تبیین کم شماری احادیث مهدویت و غیبت در بصائر الدرجات بیان کرد.

350a7439
350a7439
350a7445
350a7449
350a7455-2
350a7461
350a7465-2
350a7467
350a7471

مطالب مشابه