به همت پژوهشکده مطالعات زن و خانواده؛

نشست آشنایی با کاربردهای هوش مصنوعی در علوم اسلامی و علوم انسانی برگزار شد

تاریخ انتشار:

هوش مصنوعی در موضوعات مختلفی کاربرد دارد از جمله این کاربرها می‌توان به رباتیک، ان ال پی، پردازش زبان طبیعی و ... اشاره کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به همت پژوهشکده مطالعات زن و خانواده نشست آشنایی با کاربردهای هوش مصنوعی در علوم اسلامی و علوم انسانی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین مهندس محمدعلی قدس‌پور «مدیر مؤسسه‌ تولید سیستم‌های خبره و هوشمند اسلامی باقر العلوم(ع)» برگزار شد.

در این نشست مهندس محمدعلی قدس‌پور هوش مصنوعی و کاربردهای آن را به سه بخش جداگانه از هم تقسیم نموده و گفت: این سه باید در هوش مصنوعی مورد توجه قرار بگیرند. بخش اول. هوش مصنوعی چیست؟ بخش دوم. مبانی استفاده از هوش مصنوعی از منظر اخلاق و فلسفه و دیگر مسائل است و سومین بخش. کاربردهای هوش مصنوعی در علوم اسلامی و انسانی چیست؟

وی اضافه کرد: اولین چیزی که باید مورد بررسی قرار بگیرد درباره این است که انسان به چه واسطه‌ای جزو مخلوقات هوشمند حساب می‌شود. در این باره باید گفت ابتدا چون انسان با خارج از خود ارتباط می گیرد و سپس درکی که از عالم خارج یپدا می‌کند و آن را باید در درون خود آنالیز می‌کند و همچنین پیدا کردن سوالات و حل آنها و در مرحله آخر بحث کاربردی آن که باید انسان بتواند در عالم واقعیت و خارج این موضوعات را حل کند انسان را جزو مخلوقات هوشمند قرار می‌دهد. به همین جهت انسان‌های که تاثیر گذار نباشند خیلی هوشمند به حساب نمی‌آیند.

وی ادامه داد: اگر همین سه حیطه را ماشین نیز انجام دهد به آن هوشمند می گویند. هوش مصنوعی ماشینی است که انسان با برنامه نویسی به آن یاد می‌دهد که هوشمند باشد و اصطناع بشر است. تا صد سال آینده این ممکن وجود ندارد که هوش مصنوعی بتواند خودش تجزیه تحلیل کند. همچنین هوش مصنوعی مراتب دارد و ذومراتب است. از لحاظ کمی و کیفی دارای مراتب است.

وی در تعریف هوش مصنوعی گفت: هر ماشینی که بتواند این سه مرحله را انجام دهد به آن هوش مصنوعی می‌گویند. این تعریف هوش مصنوعی است. البته ما باید قبل از هر چیزی با مبانی هوش مصنوعی و سپس کاربردهای هوش مصنوعی آشنا شویم و با استحاله این صنعت آن را برای تولای الهی به کار ببریم. البته باید بتوانیم آن را به این سمت پیش ببریم.

وی در زمینه کاربردهای هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی در موضوعات مختلفی کاربرد دارد از جمله این کاربرها می‌توان به رباتیک، ان ال پی، پردازش زبان طبیعی و … اشاره کرد. وی در ادامه به تشریح این کاربردها پرداخته و آنها را در زمینه علوم انسانی و علوم اسلامی بررسی نمود.

350a4390
350a4390
350a4401
350a4402
350a4404
350a4405
350a4409
350a4410
350a4412
350a4413

مطالب مشابه