دکتر محمدحسین عامری مهاباد عنوان کرد؛

نقش ورزش در انسجام اجتماعی (زنگ ورزش در سازمان‌ها و ادارات)

تاریخ انتشار:

دکتر محمدحسین عامری مهاباد پژوهشگر و کارشناس رسانه با ارائه طرح پیشنهادی«نقش ورزش در انسجام اجتماعی ( زنگ ورزش در سازمان ها و ادارات) »بر اهمیت ورزش در میزان کارآیی و راندمان کاری کارکنان تاکید کرد.

به گزارش دانشکده علوم اجتماعی،ارتباطات و رسانه، دکتر محمدحسین عامری مهاباد ،پژوهشگر و کارشناس رسانه با ارائه طرح پیشنهادی «نقش ورزش در انسجام اجتماعی ( زنگ ورزش در سازمان ها و ادارات) »اظهار کرد:با گسترش ابر کهکشان رایانه‌ای و تلاطم امواج و سپهر رسانه‌ای نیاز به مقوله ورزش به عنوان یک نیاز درونی و سایقه انگیزشی بیش از پیش احساس می‌شود در این راستا، نقش رسانه‌ها خصوصاً صداوسیما به این مقوله بسیار حیاتی و حساس است.

استاد دانشکده علوم اجتماعی،ارتباطات و رسانه ادامه داد:این نهاد فرهنگی با گسترش علوم تکنولوژیکی روز قادر خواهد بود به طور روزمره با جذب مخاطب و آینده‌پژوهی مخاطب افزایش میزان کاربران از این رسانه را تضمین نماید. استوارت میل معتقد است؛ کاربرد یک رسانه خلق یک رویداد بزرگ است که متضمن مخاطبان زیاد در آن حوزه باشد.

دکتر عامری مهاباد عنوان کرد:رادیو به عنوان یک رسانه فعال و پویا هنوز هم مخاطبان خود را دارد در جهت بسط و توسعه این امر شبکه ورزش مسئولیت خطیری در این حوزه عهده دار است ورزش امروزه به عنوان یک نیاز و ضرورت اجتناب ناپذیر در تمامی آحاد زندگی امروزی نقش بهینه‌ای دارد این مهم در ادارات و سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی هنوز به جایگاه مطلوب و استاندارد و نرسیده است هدف از این طرح و پویایی امر ورزش در آن اماکن است در این پژوهش قصد داریم به بررسی ساختار – اهداف – و نتایج ایجاد ساعت ورزش در ادارات و سازمان‌ها بپردازیم امید آنکه این پژوهش محوز عملیاتی تمامی طرح‌های ورزش کاربردی در سازمان‌ها باشد.

کارشناس مسائل رسانه در ادامه به بیان مسئله این طرح پیشنهادی پرداخت و افزود:زندگی امروزی در کشور ما آکنده از تنش، اضطراب و تشویش‌های درونی است بر طبق آمار میزان افسردگی جوانان خصوصاً کارمند و پرسنل شاغل نهادهای دولتی هر روز رو به افزایش است. بیماری نشأت گرفته از این معضل روحی به مثابه افسردگی‌ها تأثیر منفی زیادی در میزان کارآیی و راندمان کار در سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی دارد. تحقیقات نشان می‌دهد یعنی میزان افزایش ورزش و کم شدن حالات انگیزش‌ها منفی یا بیماری‌های روحی و روانی مانند افسردگی ارتباط مستقیم وجود دارد.

دکتر عامری مهاباد در ادامه ۱-هدف از انجام این پژوهش را  نوعی مطالعه از نوع کیس استادی در جامعه اداری و مخاطبان در جهت میزان شناسایی این بسیاری روزی و تأثیرات مثبت استقرار ورزش در راستای کاهش آن در ادارات و ارگان‌های دولتی و… عنوان کرد.

وی هدف از تبیین این مسئله را ایجاد ساختار مناسب و اصولی در جهت استقرار ساعت ورزش در ادارات و سازمان‌ها در جهت افزایش راندمان کاری ذکر کرد.

به گفته دکتر عامری مهاباد در چهارچوب اجرای این پژوهش: بازخوردهای ناشی از تحقق این مهم بیشتر به چشم می‌خورد. قطعاً اجرای این پژوهش نسبت پویایی و عملیاتی شدن نتایج حاصل از این پروژه را بیشتر مشهود می‌سازد.

وی با بیان این که هرم سنی کشور ما را بیشتر قاطبه جوانان تشکیل می‌دهند. نیروی جوان نیازمند انگیزه مثبت و تزریق نوعی انگیزش و پالس مثبت در این رابطه است. در سازمان‌ها – ادارات و اراگان‌های مختلف نیز استقرار ساعت ورزش روز استراتژیک ضرورت و نیاز فوری درجهت رفع ناملایمتی‌های جوانان و گرایش آن‌ها به ورزش جهت تفننی و سرگمی و آرامش روحی و روانی می‌باشد.

استاد درس مدیریت خبر بیان کرد:در اصول سیاست‌گذاری برنامه‌های رادیویی قالب (تفننی، سرگرمی) نهفته است. یکی از راه‌های نیل به این هدف ورزش گروهی روزانه در جهت نشاط و بالندگی خاطر و آرامش خیال در جهت تمرکز برای کار اداری و افزایش میزان مفید در آن حوزه است.

وی ادامه داد :ساخت یک برنامه رادیویی مستلزم عناصر زیر ساختار زیادی می‌باشد. یکی از آن‌ها استفاده از عوامل لجستیک و فناوریهای کار آن طراحی و ترسیم پلان کارکردی کار است در حوزه ورزش این مهم با ید در جداول، کنداکتورها، صورتجلسات و… مستقر و از اجرای آن حمایت کامل گردد. این امر در رابطه با آیتم مزبور نقش اساسی و متمرکزی دارد.

دکتر عامری مهاباد تأمین بودجه پشتیبان در جهت ساخت برنامه‌های رادیو در اولویت اول و نهایی کار دانست و افزود: قطعاً در این ارتباط در حوزه ورزش همگانی و اداری باید به این مهم نیز اهتمام گردد.

استاد دانشکده علوم اجتماعی ،ارتباطات و رسانه گفت:نشاط و بالندگی روح یکی از ارکان اساسی هر نوع فعالیت اعم از اداری. … است. ورزش به عنوان نوشدارویی در این راستا: خون تازه‌ای در رگ‌ها دمیده باعث: دقت، سرعت و کارآیی بیشتر هر نوع فعالیت اداری می‌گردد.

وی ایجاد هارمونی مناسب میان بخش‌های مختلف واحدهای صف، ستاد و برنامه ساز در حوزه معاونت صدا از دغدغه‌های اصلی مدیران و متولیان آن رسانه عنوان کرد و گفت: قطعاً باتدوین و تبیین (ورزش و انسجام اجتماعی در ادارات و ارگان ها) میزان کیفیت کار و اقبال مخاطب در این راستا بسیار زیاد و قابل توجه خواهد بود.

دکتر عامری مهاباد گفت:انجام هر کار پژوهش نیازمند مرور زمان، طی فرآیندها و د اشتن پیش زمینه ها، منابع، مستندات و؟ مخصوص خود است. عنصر ورزش سازمانی نیز در حیطه تحقیق و بوته آزمایش وپژوهش در این راستا است ونیازمند مرور زمان و سلسله مراتب خاص خود می‌باشد.

وی عنوان کرد:سهم ورزش و توجه به ورزش همگانی در ادارات و ارگان‌ها بسیار کم و اندک است در این مقوله: تلاش در جهت هماهنگی لازم برای استقرار این مهم بسیار شایان توجه است.

دکتر عامری مهاباد عنوان کرد:تحقق امر ورزش همگانی در ادارات سبب انسجام بهتر روحی تعامل فکری پرسنل و نوعی تشریک مساعی در همه امور خواهد شد. قطعاً با عملیاتی شدن این طرح، نوعی رفرم و نگرش اساسی در مقوله ورزش در همه مقوله‌های اداری رخ می‌دهد. شادابی و نشاط و بالندگی روحی باعث افزایش ترشح هورمون شادمانی در پرسنل و به تبع هموار شدن کارها با دقت، سرعت و کیفیت بالاتر خواهد بود.

او اضافه کرد:تولید این گونه برنامه،: نوعی الگوسازی مثبت در جهت تشویق و گرایش پرسنل اداری به سمت ورزش و نیز نوع نگاه مثبت مدیران و متولیان سازمان‌ها به این مقوله می‌شود.

دکتر عامری مهاباد با تاکید بر پژوهش محور بودن تولید برنامه ها گفت:در تولید برنامه‌های رادیویی،عامل تجربه و تخصص و دانش، پژوهش در حوزه تخصصی از جایگاه بزرگی برخوردار است، باید ساخت و تهیه برنمه‌ها از مدار پژوهشی و علمی روز لحاظ، ارزیابی و تهیه شود.

وی تصریح کرد:در تولید برنامه از خبرگان ورزش (کارشناسان مجرب، مقامات ورزش، پژوهشگران با تجربه، ورزشکاران مرتبط در موضوع) استفاده گردد تا ساخت برنامه علمی و با پخته از کار در آید.

دکتر عامری مهاباد بیان کرد:زنگ ورزش ادارات تلنگری است بر عملیاتی نمودن آن در تمامی ارگان‌ها و سازمان‌ها با در نظر گرفتن تمامی آیتم‌ها و موضوعات متنوع ورزشی است،نکته مهم در این خصوص: مبحث علمی بودن و به روز بودن برنامه پیشنهادی است زیرا کاملاً باید قید با تکنولوژیکی و نظام اطلاعاتی نوین هماهنگ باشد.

استاد دانشگاه گفت:در آیتم‌های برنامه تماماً موضوعات ساختار علمی، پژوهشی داشته باشد و در این راستا مستندات پژوهشی قوی و منسجم با پشتوانه علمی تولید و تهیه گردد.

وی اضافه کرد:استفاده از تمامی ظرفیت‌ها اعم از مالی و بودجه و یا لجستیک و فناوری در جهت ارائه و اشاعه این طرح به منظور حمایت همه جانبه از اجرای طرح  در تحقق اهداف ورزش همگانی و تولید این نوع برنامه ارتباط با فدراسیون‌ها و نهادهای تخصصی این ورزش بسیار اهمیت دارد.

دکتر عامری مهاباد در جهت پر کردن اوقات فراغت و ایجاد تفنن، هدف اصلی برنامه ریزی اصولی وصحیح توسط رسانه است. رادیو با طرح استراتژی برنامه‌سازی این مهم را اصولی می‌سازد.

کارشناس رسانه، ایجاد خط مشی اصولی و اساسی همراه با پلان برنامه‌ای در جهت انجام مأموریت ورزش همگانی ضروری دانست و افزود:توسعه اهداف ساختاری و زیر بنای ورزشی در سایه داشتن امکانان پویا و متعالی و روب رشد در هر جامعه است. نمادسازی و اسطوره‌سازی خود، دلیل و برهان مستحکمی در اجرای اهداف این مدنظر است.

کارشناس رسانه عنوان کرد:استفاده از پازل‌های اصلی ساخت مدیریت دانش (مانند، نیروی انسانی، تخصصی، مهارت، فناوری، بودجه، آموزش) در کار برنامه‌سازی ورزش باید به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی کار قرار گیرد.

وی بیان کرد:در جهت محقق شدن اهداف رسانه‌ای در حوزه برنامه‌سازی ورزشی یکی از پله‌های موفقیت: ارتباط تعامل و همه جانبه رسانه با نهادها ذیربط و مربوطه در جهت پاسخ گویی بهتر به نیازهای تخصصی حوزه ورزش مذکور است و ضابطه‌مند و قانونمند بودن آیتم‌های برنامه‌سار همراه با برخط بودن آن کمک شایانی برای نیل به اهداف مدنظر در حوزه برنامه‌سازی می‌نماید.

پژوهشگر این طرح پیشنهادی عنوان کرد:تعریف اصول: مبنای اهداف طرح و ادبیات تحقیق از مهمترین نکات طرح چه در قالب نظری و در چه عملی است و ویکرد رسانه و مخاطب‌شناسی (مصلحت گرایی، نظریه هنجاری، مخاطب پژوهی) باید نقش محوری داشته باشد.

این کارشناس رسانه می گوید:استفاده از طرح‌های پژوهش و خلاقیت فکری (مدیران، برنامه سازان، پرسنل و کارشناسان) در جهت بهبود کارآیی و راندمان برنامه‌سازی در حوزه ورزش همچنین برنامه‌های گفتگو محور  به علت بار علمی بالا و جذب مخاطب بیشتر باید در اولویت ساخت و تولید در حوزه ورزش قرار گیرد.

وی عنوان کرد:استفاده بهینه از نظرات شنوندگان و تعامل مستمر و سازنده با این قشر به منظور ارتقاء سطح کمی و کیفی برنامه در حوزه ورزش همگانی و زنگ ورزش در جهت اتصال به حلقه‌های اطلاع‌رسانی دیجیتال ضروریست. در این راستا باید آخرین دستاورد فناوری‌های اطلاعاتی در جهت ساخت این برنامه به کار آید. زیرا خلاء بزرگ در بیشترین برنامه‌سازی هاعدم اتصال به لایه‌های تکنولوژی نوین و فناوری اطلاعاتی است.

کارشناس رسانه می گوید:استقرار سیستم پارک فناورزی ورزشی یکی از آیتم‌های مهم در این حوزه است. ایستگاه‌های آن از کلیه موضوعات رسانه‌ای و رادیویی برخوردار است.

دکتر عامری مهاباد گفت: علم سنجی، مخاطب پژوهش در حوزه ورزش را از اهم فعالیت‌های برنامه ساز در حوزه مذکور خواهد بود. کار پویش مطالعات کتابخانه‌ای در اولویت قرار گیرد.

وی افزود:تفکر انتقادی در این حوزه بسیار است این نوع برنامه‌ها میزان افزایش تفکر انتقادی را افزایش می‌دهند و عملیاتی شدن این برنامه نیاز اختیارات و مسئولیت مدنی تام و صدرصدی برای تهیه کنندگان و متولیان برنامه‌سازی است. (روحیه حمایت طلبی) نقش شگرفی در ایجاد انگیزده پژوهش خواهد داشت.

کارشناس رسانه عنوان کرد:یکی از مهمترین لینک‌های مخاطب با رسانه رادیو، حوزه‌های ورزشی، تفریحات و طنز است.

و از همترین نکات لازم در تولید برنامه‌های رادیویی دقت در هم پوشانی سن، جنس، تحصیلات و سوابق مختلف مخاطبان است.

وی اضافه کرد:در حوزه ورزشی، برنامه‌های رادیو از استانداردهای لازم باید برخوردار باشد.-پس همه چیز بایدعلمی و پژوهشگرانه باشد و از روش‌ها و تکنیک‌های مختلف پژوهشی در این راستا استفاده گردد.

دکتر عامری مهاباد گفت:در بحث برنامه سازی: اولویت با موضوع مخاطب محور و مخاطب‌پژوهی است. یکی از راه کارهای اساسی در این ارتباط کاربردی کردن موضوعات علمی در رسانه است. در طرح مباحث باید شاخصه‌ها و اولویت‌ها کاملاً مشخص شود.

-اهمیت پژوهش انتزاعی در موضوع ارائه شده از اهم اولیت‌های کار برنامه‌سازی در حوزه ورزش و موضوعات داشته است. برنامه نقد  موضوعات براساس محورهای کارکردی روز و بر پایه محورهای تخصصی حوزه است.

-یکی دیگر از مقوله‌های اساسی کارکردی در نظام برنامه‌سازی تأکید بر است علمی پژوهشی با محوریت گراف موضوعی مورد نظر است. قطعاً شکاف موجود مورد نظر با تبیین این محور مرتفع خواهد گردید. از دیگر زمینه‌های کاربردی پژوهش محور در حوزه برنامه‌سازی ساختار گزینی همراه با پردازش موضوعی نوین در ایده‌های تاپیک مورد نظر است.

-در جهت نیل به آرمان‌های آینده در این راستا، ایجاد نوعی پاردایم موضوعی یا ارتباطی با سطح پوشش مدار محور، راهی دیگر در رسیدن به هدف و مقصود مورد نظر است.

-برای ارائه موضوعات هم سنح در کادر و چارت برنامه سازی، داشتن خط مشی و استراتژی مربوطه بسیار حائز اهمیت است. در این راستا، لینک نمودن موضوعات فرعی به اهداف فرعی و تخصصی نمودن شابک‌های موضوعی در ساختار موضوعی بسیار قابل توجه و مورد نظر است.

مطالب مشابه