به همت معاونت فرهنگی ـ اجتماعی دانشگاه؛

مراسم جشن میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) برگزار شد

تاریخ انتشار:

با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجید مسعودی مراسم میلاد پیامبر اعضم(ص) و امام صادق(ع) در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به‌همت معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب به مناسبت میلاد باسعادت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد بن عبدالله (صلی الله علیه و آله و سلم) و فرزند گرامی‌شان ششمین پیشوای هدایت حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) و هفته وحدت، مراسم جشنی با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجید مسعودی و با حضور معاونین، کارکنان و دانشجویان در نمازخانه دانشگاه برگزار ‌شد.

در این مراسم دکتر مجید مسعودی ضمن تبریک ایام‌الله ماه ربیع‌، پیامبر اکرم (ص) را، پیغمبر رحمت برای عالمیان خواند و گفت: زندگی نورانی پیامبر (ص) اسلام توأم با درس‌هایی برای ماست. وی ادامه داد: فقرات و ظرایفی از رفتارهای پیامبر اکرم (ص) وجود دارد که دانستن آنها بسیار حائز اهمیت است. در مجمع البیان طبرسی نقل می‌کند: آنقدر پیامبر به عبادت می ایستاد که پاهایش متورم می‌شد، همچنین پیامبر حریص بود بر هدایت مردم تا جاییکه شبها نمی‌خوابید و می فرمود: مشکل شما و درد شما و گرفتاری شما، درد و گرفتاری من است. پیامبر درد و رنج مردم را درد خود می‌دید. ما چقدر اینگونه هستیم؟

 دکتر مسعودی ادامه داد؛ در روایتی  از رسول گرامی اسلام(ص) آمده است که روزی آن حضرت به کعبه نگاه کردند وفرمودند: « ای کعبه! خوشا به حال تو، خداوند چقدر تو را بزرگ و حرمتت را گرامی داشته است! به خدا قسم حرمت مؤمن از تو بیشتر است، زیرا خداوند تنها یک چیز را از تو حرام کرده، ولی از مؤمن سه چیز راحرام کرده است: مال، جان و آبرو تا کسی به او گمان بد نبرد»، بنابراین همچنان که خداوند و اهل عترت(ع) نسبت به مؤمنان جایگاه والایی قائل هستند، ما نیز به تبعیت از رفتار و سیره قرآنی و عترتی باید همواره مؤمنان را تکریم کنیم و بر سر موضوعات جزئی همدیگر را مورد سرزنش قرار ندهیم و اگر ناملایمتی نسبت به او کردیم، در پی جبران آن بر آییم.

وی ادامه داد: شهید چمران جزو نخبگان بوده و در آمریکا تحصیل کرده بود. بعد از ازدواج به لبنان رفت و به بچه‌های یتیم لبنانی خدمت می‌کرد. نمی‌توانست رنج و درد کودکان را ببیند و بی‌تفاوت باشد. این بی‌تفاوت نبودن جزو اخلاق پیامبر(ص) است و شهید چمران از این رفتار پیامبر (ص) تبعیت می‌کرد.

دکتر مجید مسعودی بیان کرد: نیاز امروز ما توجه بیشتر به اخلاق پیامبر (ص) است. پیامبر اکرم (ص) پایین مجلس و بالای مجلس نمی‌شناخت و کسی که وارد می‌شد پیامبر(ص) را نمی‌شناخت و از حاضران سوال می‌کرد که پیامبر (ص) کجای مجلس نشسته‌اند. رسول خدا بچّه‌ها را خیلی دوست داشت. او همیشه به یاران خود می‌گفت: تا زنده هستم سلام کردن به کودکان را ترک نمی‌کنم! کودکان از این که پیامبری چنین مهربان داشتند، بسیار ‌خوش‌حال بودند.

وی با اشاره به روایتی دیگر از رسول مکرم اسلام(ص) که فرمود: «خَمْسٌ لَسْتُ بِتَارِكِهِنَّ حَتَّى اَلْمَمَاتِ لِبَاسُ اَلصُّوفِ وَ رُكُوبِيَ اَلْحِمَارَ مُؤْكَفاً وَ أَكْلِي مَعَ اَلْعَبِيدِ وَ خَصْفِيَ اَلنَّعْلَ بِيَدِي وَ تَسْلِيمِي عَلَى اَلصِّبْيَانِ لِتَكُونَ سُنَّةً مِنْ بَعْدِي» گفت: به جهت همین رفتارهاست که پیامبر (ص) اسوه حسنه است. ما گاهی اوقات به این مسائل التفات نداریم. اما باید بدانیم که آراستگی در پوشش و مراقبت در رفتار و … پیامبر (ص) برای ما درس‌های بسیاری دارد. ما به داشتن چنین پیامبری فخر می‌کنیم زیرا که او اسوه حسنه ماست.

این مراسم که با حضور اساتید، کارکنان و دانشجویان برگزار شد و با ذکر مدح پیامبر اکرم (ص) و فرزند گرامی‌شان حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) خاتمه یافت.

350a3065-2
350a3065-2
350a3071
350a3074
350a3082
350a3089
350a3093
350a3096
350a3111
350a3114

مطالب مشابه