به همت معاونت پژوهشی؛

پیش نشست کنگره بین المللی علامه طباطبایی برگزار شد

تاریخ انتشار:

علامه طباطیایی نگاه متتابع تری به تفاسیر آیات مربوط به اهل کتاب دارد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به‌همت معاونت پژوهش، پیش نشست کنگره بین المللی علامه طباطبایی در تاریخ ۵ مهر ۱۴۰۲ با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهراب صادق نیا در سالن حکیم دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

در این نشست دکتر مهراب صادق‌نیا عنوان سخنرانی خود را روش شناسی علامه طباطبایی بیان کرده و گفت: درباره شان و منزلت تفسیر المیزان به گمان من مسئله روشن است و نیاز به توضیح ندارد. مهمترین امتیازی که برای موقعیت متمایز و ممتاز تفسیر المیزان می‌توانیم بیاوریم این است که تقریباً هیچ پژوهشی در حوزه تفسیر قرآن و یا حتی در حوزه کلام و برخی حوزه‌های دیگر انجام نمی‌شود، الا اینکه به تفسیر المیزان یک ارجاعی داده می‌شود. این از امتیازات تفسیر المیزان است که مورد رجوع قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: مسئله ما در این نشست این است که آیا علامه طباطبایی در مواجهه با اهل کتاب و آیات مربوط به اهل کتاب روش متمایزی به کار برده یا از همان روش متعارف خود استفاده کرده است. پاسخ این است که خیر مرحوم آیت‌الله طباطبایی در تفسیر مربوط به اهل کتاب روش متمایز و متفاوتی به کار نگرفته است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: البته ایشان نگاه متتابع تری به تفاسیر آیات مربوط به اهل کتاب دارد. پیش از علامه طباطبایی معمولاًً رجوع به تفاسیر و منابع اهل کتاب، خیلی در میان مفسران رسم نبوده است، و تقریباً نخستین کسی که این تغییر را به وجود آورد و نگاه تقریباً مثبتی نسبت به منابع یهودی و مسیحیت دارد محمد عبدو است در تفسیر المنار. شبیه به محمد عبدو علامه طباطبایی ست که در مجموع تفاسیر المیزان ما می‌بینیم که به دفعات به منابع اهل کتاب مسیحیت و یهود مراجعه می‌کند.

وی گفت: نکته بسیار مهم در این زمینه، هدف علامه طباطبایی از مراجعه و ارجاع به این منابع است. هدف ایشان از این مقایسه‌ها و ارجاع‌ها به هیچ‌عنوان ترجیح آیات و روایت قرآن بر کتاب مقدس نیست. هدف ایشان نشان دادن مهمین بودن قرآن به کتاب مقدس است. منظور از مهیمن بودن این است که همان طور که آیات قرآن مهیمن بر کتاب مقدس است، آقای علامه طباطبایی هم قصد دارد تفسیر اسلامی از آیات قرآن را بر تفاسیر مسیحیت و یهودیت مهیمن کند. در حقیقت ایشان یک دادوستد تفسیری را برقرار می‌کند. در پاره‌ای از موارد هم هدف ایشان نقد تفاسیری است که از منابع آنها انجام می‌دهد.

350a2187
350a2187
350a2191-2
350a2205
350a2208
350a2213
350a2216
350a2221
350a2229
350a2230
350a2235
350a2238
350a2241
350a2245
350a2251-2
350a2255
350a2257
350a2264

مطالب مشابه