سردار کبیری جانشین فرمانده سپاه علی بن ابیطالب (ع)؛

سختی های مسیر انقلاب اسلامی نشان دهنده درست بودن این مسیر است

تاریخ انتشار:

مراسم گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس با حضور و سخنرانی سردار کبیری جانشین فرمانده سپاه علی بن ابیطالب (ع) و دکتر نزیه علی منصور عضو سابق پارلمان لبنان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به همت معاونت فرهنگی ـ اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب، مراسم گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس با حضور و سخنرانی سردار کبیری جانشین فرمانده سپاه علی بن ابیطالب (ع) و دکتر نزیه علی منصور عضو سابق پارلمان لبنان و استاد حقوق بین الملل و قانون اساسی در دانشگاه بیروت و دکتر عباس خامه یار معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

در این مراسم دکتر عباس خامه یار ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس به سفر اخیر خود به قطر اشاره کرده و گفت: در اوج بحران سوریه ملاقاتی با قائم‌مقام سوریه خانم عطار داشتم. ایشان در این ملاقات گفت، ابعاد فرهنگی بحران سوریه شامل تهاجم گسترده‌ای است که علیه جهان اسلام شده است و این کار از دریچه کشور سوریه برای باز تجزیه جهان اسلام اتفاق می‌افتد. در این دیدار صحبت از این بود که اگر تاریخ را ننوسیم دیگران برای‌مان تاریخ را می‌نویسند. نکته مهم اینجاست که بعد فرهنگی درگیری‌های سوریه فراموش شده است و به همین جهت تجربیات بعد فرهنگی دفاع مقدس می‌تواند به کمک این مسئله بیاید.

وی با بیان این که پیش از انقلاب اسلامی، کشورهای ابرقدرت، ایران را به بنگاه تقسیم اراضی تبدیل نموده، در عین تحمیل قراردادهای نگین، در مناسبات داخلی کشور دخالت مستقیم می کردند. ما همچنین نیازمند بازنویسی ابعاد فرهنگی در دفاع مقدس هستیم. دشمن با جنگ نرم به دنبال تحریف دفاع مقدس است و به همین جهت نیاز است تا مسائلی در این زمینه بازخوانی شود. ازجمله این مسائل می‌توان به سه نکته اشاره داشت.

یکم. حفاظت از مرزهایی‌ست که داریم. در حکومت‌های قبل ایران را تجزیه کردند و قردادهای ننگینی را منعقد کردند. این افتخاری‌ست برای جمهوری اسلامی که یک وجب از خاکش را از دست نداده است. روایت‌های این مقاومت باید برای نسل‌های جدید ما باید بازخوانی شود.

دوم. در این تحولات ارزش راهبردی اقدامات امام راحل (ره) باید بازخوانی شود. در اوایل انقلاب تمامی احزاب و گروهها و کشورهای استعماری مانند امریکا شعار اصلی شان انحلال ارتش ایران بود. اما تنها کسی که در مقابل انحلال ایستاد امام خمینی (ره) بود. امروزه می‌توان مقاومت امام در این زمینه و پس از آن ایجاد سپاه انقلاب اسلامی را درک کرد. اهمیت دیدگاه امام خمینی (ره) در دفاع از خاک ایران دیده می‌شود. اکنون می‌بینیم که بزرگترین ارتش عرب یعنی ارتش کشور مصر درگیر تکفیری‌هاست و همچنین ارتش عراق و … به نحوی توسط عمال امریکا یا خود امریکایی‌ها به مرور منحل شده‌اند. اما رهبر کبیر انقلاب اسلامی چون چنین سرنوشتی را برای دیگر کشورها دیده بودند، در مقابل زورگویی‌ها و منافقت‌ها ایستادگی کردند و نگذاشتند این اتفاق برای ارتش ایران بیفتد.

سوم. ادامه روند این بازسازی‌ها و تقویت مقاومت و نظام جمهوری اسلامی، در همه ابعادش، به‌خصوص در بعد نظامی بود. در زمان جنگ حتی خرید سیم‌های خاردار هم تحریم بود. اما امروزه می‌بینیم که منظومه دفاعی ما زبانزد جهانیان است. این افتخارات به دلیل همت بالای حاج قاسم سلیمانی و دوستان ایشان است. تبدیل انتفاضه سنگ، به انتفاضه موشک در فلسطین و لبنان محصول همین نگاه در داخل کشور و خارج از کشور بود. امروز این بزرگداشت و نکوداشت از مقاومت در دفاع مقدس قابل تحلیل و تفسیر بوده و دستاوردهای دفاع مقدس ستودنی و قابل مشاهده است.

در ادامه این مراسم سردار کبیری جانشین فرمانده سپاه علی بن ابیطالب (ع) ضمن عرض تشکر از مسئولین دانشگاه ادیان و مذاهب برای برگزاری مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس و ضمن تبریک ایام‌الله ماه ربیع و سالروز شکست حصر آبادان گفت: هفته دفاع مقدس و مرور خاطراتش بهانه‌ای برای مرور جبهه نبرد حق علیه باطل است تا یادمان نرود این جنگ تمام نشده و با چهره جدیدی و با دشمن جدیدی در حال انجام است. به همین جهت نباید جوان‌ها در پیچ‌و‌خم‌های دفاع مقدس باقی بمانند. باید دفاع مقدس را با زندگی جدید تطبیق داد و مسیر را ادامه داد و به مقصد رسید.

وی گیرکردن در جزئیات حوادث سیاسی و گیج شدن نسل امروزی در تشخیص مسیر را یکی از آفت‌های عصر برشمرد و با تأکید بر این که نگاه کلان به هندسه مسیر طی شده انقلاب اسلامی راهگشاست، خاطرنشان ساخت: باید قدرتمندی انقلاب اسلامی را از منظرهای مختلف از جمله نمودارهای کاهش دفاع سخت و ارتقاء بنیه های دفاع نرم بررسی نمود. وی با بیان این که استکبار جهانی از بستر رسانه و فضای مجازی با تصور کشیدن زندگی لوکس در تمدن غربی، رقبای این تمدن را عقب مانده و متهجر نشان می دهد، گفت: استکبار جهانی در واقعیت سازی ابتر بوده، با ورود به حوزه ادراک سازی‌ها، نگرش جوان ایرانی به انقلاب و جمهوری اسلامی را مخدوش می سازد.

وی با تأکید بر این که به هشت سال تاریخ دفاع مقدس گزاره ها و مصادیق حق و باطل را شناخته مسیرهای فرهنگ دفاع مقدس را در جای جای زندگی جاری سازیم، اظهار داشت: در طول تاریخ بشریت که مقارن با تاریخ انبیا است، همواره دو اراده الهی با هدف پیاده سازی دستورات الهی و اراده شیطانی با هدف مانع تراشی در مقابل فرهنگ دینی در مقابل هم صف آرایی کردند.

سردار کبیری ادامه داد:‌ در طول تاریخ بشریت، دو اراده همیشه مطرح بوده است. یکی اراده الهی و دیگری اراده هواهای نفسانی. در این اراده‌ها یک طرف خدا و یک طرف ابلیس ایستاده است و این دو اراده همیشه تقابل داشته‌اند. امام خمینی (ره) توصیه حفظ اسلام و این ودیعه الهی را داشتند و فرمودند که اسلام از همه چیز عزیزتر است و حفظش در قالب‌های متفاوت واجب است. اسلام از حفظ جان یک نفر ولو امام عصر (عج) باشد نیز مهم‌تر است. به همین جهت پیغمبر اسلام (ص) و تمام ذریه او به دنبال این بودند که اسلام را زنده نگه دارند. بنابراین حفظ اسلام در رأس تمام واجبات بوده و انبیای الهی از حضرت آدم تا حضرت خاتم در راه حفظ آن کوشیده‌اند.

وی گفت:‌ کسانی که به دنبال زورگویی هستند به سدی به نام دین اسلام که به برابری و برداری و پیروی از دین الهی دعوت می‌کند برخورد کرده‌اند. به همین دلیل درصدد مقابله با آن برآمده‌اند و به همین منظور به دنبال حصر و بی‌اثر کردن مانعی به نام اسلام هستند. به فرمایش رهبر معظم انقلاب (قدس سره) انقلاب اسلامی که در قالب جدیدی به وقوع پیوست یک نظم جدید جهانی ایجاد کرد. تا قبل از انقلاب اسلامی جهان دو قطب بزرگ حاکمیتی داشت و به قطب مارکسیست و قطب لیبرالیسم تقسیم‌بندی می‌شد. به همین جهت جهان فکرش را هم نمی‌کرد که چنین اتفاقی در کانون خاورمیانه اتفاق بیفتد. به بیان مقام معظم رهبری این انقلاب اعجاز بود. به همین منظور غرب به دنبال این است که بهانه‌ای برای مقابله با این نظام ایجاد کند. دشمنی اصلی اسلام و استکبار جهانی ریشه‌ای است و ما در بیانه گام دوم رهبری مشاهده می‌کنیم که ایشان بیان می‌کنند: که انقلاب اسلامی شبیه معجزه است و از لحاظ جغرافیایی نیز، در مقابل چشمان و در کانون توجه استکبار قرار دارد.

جانشین فرمانده سپاه علی بن ابیطالب (ع) افزود: هشت سال دفاع مقدس ایران از حیث گستردگی از دو جنگ حهانی نیز بیشتر است. این جنگ را انقلاب اسلامی نوپا پشت سر گذاشت و اینها از اعجاز انقلاب است. مانایی این انقلاب هم اعجاز است. این انقلاب شبیه عصای موسی بود. انقلاب اسلامی آروزی همه انبیا و موسی و عیسی بود و کاملش در زمان حضرت حجت اتفاق خواهد افتاد. ما باید به توصیه‌ رهبری توجه کرده و به صورت کلان به انقلاب اسلامی و به مسیری که طی شده است نگاه بیندازیم، زیرا که این نگاه راهگشاست.

امروز در کشور عملیات روانی گسترده‌ای روی ذهن مردم انجام شده است. میزان شایعات و انتشار دروغ از سوی دشمنان ایران نسبت به سایر کشورها بسیار بالا بوده و به همین جهت این جنگ، جنگ سنگینی است و جوانان ممکن است راست و دروغ را تشخیص ندهند. البته گزاره‌های بیرونی‌اش موجود است و در ادبیات نظامی اینطور به‌کار می‌رود که وقتی نمودار جنگ افزار نزولی است یعنی حریف قدرت گرفته است. بالعکس وقتی نمودار حیله و جنگ نرم بالا می‌رود نیز یعنی حریف قدرت گرفته است. دشمن ما حتی یک روز هم نمی‌خواهد که نظام ما پابرجا باشد. مستکبران و به‌ويژه کشورهایی مانند امریکا مادی گرا بوده و لذا دوست دارند در همین دنیا کارشان را انجام دهند و اسلام را از میان بردارند. اما باید بگویم که نمی‌توانند، چون باید مدت‌ها تلاش و صبر کنند که این شدنی نیست. همچنین کسانی که دم از آزادی خاص می‌زنند آزادی‌هایی مانند آزادی پوشش و حجاب زنان، خواسته‌شان این است که اسلام را تضعیف کنند و به شهوت و نفسانیات‌شان بپردازند.

سردار کبیری در پایان این مراسم گفت:‌ دشمنان ما اقتصاد و تجهیزات امروزی ما را نشان نمی‌دهند و یک ادراک غیرواقع را به مخاطب که بیشتر جوانان ما هستند القا می‌کنند. وظیفه ما این است که این دستاوردها را بگوییم. مطالبه حقیر این است که این دستاوردها توسط جوامع علمی به نسل جوان منتقل شده و اطلاع داده شود. همچنین باید هفته دفاع مقدس و دیگر مراسمات را تقدیر کنیم و دستاورها و موفقیت‌ها را نشان دهیم.

در ادامه این مراسم دکتر نزیه علی منصور عضو سابق پارلمان لبنان و استاد حقوق بین الملل و قانون اساسی در دانشگاه بیروت با اشاره به تعدد دانشجویان بین المللی دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: دانشگاه ادیان و مذاهب با پذیرش دانشجویان بین الملل و به‌ويژه کشور عراق نشان داده است که در هدف خود برای ایجاد پیوند بین ادیان مصمم است. وی با اشاره به وجود ادیان و مذاهب مختلف در جهان، مانند سنی و شیعه و ادیان مسیحیت و یهودیت بر ایجاد فضای علمی و دانشگاهی و تقریب این مذاهب و ادیان تاکید داشته و گفت: دانشگاه ادیان و مذاهب پیشتاز تقریب ادیان و مذاهب در حوزه مباحث علمی است. وی همچنین با اشاره به انقلاب اسلامی و انقلاب مستضعفین در ایران، آثار و برکات آن را برای مردم منطقه و شیعیان برشمرده و سالگرد انقلاب و دفاع مقدس را تبریک گفت.

دکتر نزیه علی منصور در پایان نیز ایمان و تقرب رزمندگان به خدا و شهادت را عامل پیروزی و رمز موفقیت محور مقاومت خوانده و سردار سلیمانی را شهید راه حق دانست و گفت: سردار قاسم سلیمانی از فرماندهان مبارزه علیه داعش در عراق و سوریه بود. سردار سلیمانی داعش را نابود کرد و باعث شد تا مردان دیگری همچون شهید سلیمانی به وجود آیند. همچنین سردار قاسم سلیمانی از فرماندهان مبارزه علیه داعش در عراق بود. شهید سلیمانی چهره‌ بین‌المللی مقاومت است و همه دلبستگان مقاومت خونخواه اویند. همه‌ دوستان و نیز همه‌ دشمنان بدانند، خط جهاد مقاومت با انگیزه‌ مضاعف ادامه خواهد یافت.

گفتنی است در پایان مراسم با تقدیم لوح تقدیر از خانواده شهدا و ایثارگران دانشگاه ادیان و مذاهب تجلیل شد.

350a2726
350a2726
350a2279-2
350a2273-2
350a2302
350a2306
350a2315
350a2320
350a2323
350a2326
350a2329
350a2333
350a2345
350a2353
350a2371
350a2384-2
350a2450
350a2456
350a2462
350a2469
350a2514-3
350a2529
350a2546
350a2552
350a2567
350a2571
350a2583
350a2601
350a2606
350a2608
350a2610
350a2612
350a2627
350a2630
350a2634
350a2640
350a2643
350a2647
350a2649
350a2654
350a2656
350a2663
350a2668
350a2674
350a2683
350a2687
350a2693
350a2696
350a2705
350a2710
350a2711
350a2714
350a2719

مطالب مشابه