با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رجبی؛

مراسم عزاداری سالروز شهادت امام حسن عسکری (ع) برگزار شد

تاریخ انتشار:

به همت معاونت فرهنگی ـ اجتماعی مراسم عزای سال‌روز شهادت امام حسن عسکری(ع) در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به همت معاونت فرهنگی ـ اجتماعی دانشگاه همزمان با سال‌روز شهادت یازدهمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت آقا امام حسن عسکری (ع) ، اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب مراسم عزاداری برپا کردند.

در این مراسم حجت الاسلام و المسلین دکتر حسین رجبی به بیان فضائل، ویژگی‌های شخصیتی و اجتماعی امام حسن عسکری (عليه السلام) پرداخته و حدیثی را از رجال الكشّي عن محمّد بن الحسن بن ميمون نقل و بیان کرد: كَتَبتُ إلى أبي مُحَمَّدٍ عليه السلام أشكو إلَيهِ الفَقرَ، ثُمَّ قُلتُ في نَفسي: أ لَيسَ قالَ أبو عَبدِ اللّه ِ عليه السلام: الفَقرُ مَعَنا خَيرٌ مِنَ الغِنى مَعَ عَدُوِّنا، وَ القَتلُ مَعَنا خَيرٌ مِنَ الحَياةِ مَعَ عَدُوِّنا ؟! فَرَجَعَ الجَوابُ: إنَ اللّه َ عزّ و جلّ يُمَحِّضُ أولِياءَنا إذا تَكاثَفَت ذُنوبُهُم بِالفَقرِ، و قَد يَعفو عَن كَثيرٍ، و هُوَ كَما حَدَّثتَ نَفسَكَ؛ الفَقرُ مَعَنا خَيرٌ مِنَ الغِنى مَعَ عَدُوِّنا.

به امام عسكرى (عليه السلام) نامه نوشتم و از فقر به او شكايت بردم. آنگاه، با خود گفتم: مگر نه اين است كه امام صادق (عليه السلام) فرموده است: فقر، همراهِ ما، بهتر است از توانگرى، همراه دشمنِ ما؛ و كشته شدن، همراهِ ما، برتر است از زندگى، همراه دشمن ما؟». پاسخ چنين آمد: «همانا هرگاه گناهان دوستان ما انبوه مى‌شود، خداوند با [مبتلا كردنِ ايشان به] فقر، گناهانشان را مى‌كاهد و از گناهان بسيار در مى‌گذرد. همچنان كه با خود نجوا كرده‌اى: فقر، همراه ما، بهتر است از توانگرى، همراهِ دشمنِ ما.

وی ادامه داد: خداوند متعال همیشه انسان را امتحان می‌کند و این امتحان ممکن است در فکر، باور و عقیده نیز باشد و این امتحان بسیار مهمی است که انسان برای سربلند بیرون آمدن از این امتحان باید فرمایشات ائمه اطهار (علیهم السلام) را نصب العین خود قرار دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد:‌ انبیاء و ائمه اطهار (علیهم السلام) دو معجزه دارند. یک معجزه قولی و یک معجزه فعلی. این سخن امام حسن عسکری (عليه السلام) معجزه قولی امام است و ما را نصیحت می‌کند و می‌گوید که اگر باور درست و مسیر درستی دارید بدانید این فقر و در راه ما بودن، بهتر از ثروت داشتن و دشمنی با ماست.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود؛ اگر دوران امامت امام حسن عسکری(ع) را مورد بررسی قرار بدهیم خواهیم دید که این امام همام همیشه از سوی خلفای جور و ستم تحت آزار و اذیت بودند و این شکنجه‌ها و حصرها برای این بود که امام برای اقامه دین تلاش می‌کرد.

دکتر حسین رجبی در پایان این مراسم گفت: امام حسن عسکری (ع) 28 سال بیشتر عمر نکردند، اما سخنانشان برای همیشه راهگشاست و ما باید بدانیم که جایگاه ما به‌عنوان پیروان اهل بیت (علیهم السلام)کجاست؟ و بدانیم که چرا ائمه (علیهم السلام) در تلاش برای شکستن محدودیت‌ها بوده‌اند؟ حصاری که معتمد برای امام حسن عسکری (ع) ایجاد کرده بود برای چه بود؟ و چرا و چگونه امام با تمام محدیت‌ها تمام تلاش‌شان را کردند تا دین خدا را زنده نگه دارند و به ما برسانند؟

این مراسم که با حضور اساتید، کارکنان و دانشجویان برگزار شد با ذکر مصائب اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) خاتمه یافت.

مطالب مشابه