به همت معاونت فرهنگی اجتماعی؛

مراسم عزاداری دهه آخر ماه صفر در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد

تاریخ انتشار:

هر انسانی در وجودش هشت مرتبه را داراست. افعال خارجی، افعال جوانحی، قوه خیال و وهم، بطن نفس و ... همه مراتبی برای انسانهاست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به همت معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه، به مناسبت فرا رسیدن دهه آخر ماه صفر، ماه حزن و اندوه و ایام رحلت جانسوز نبی مکرم اسلام حضرت محمد(ص) و سالروز شهادت سبط اکبرش امام حسن مجتبی (ع)، مراسم سخنرانی مذهبی، سوگواری و عزاداری در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار گردید.

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالله بهارلویی روایتی از امام صادق (ع) را نقل کرد و گفت: برخی از مردم در صدر اسلام مرتد و مردود شدند و کسانی که ولایت را نپذیرفتند جزو این مردود شدگان از اسلام هستند. سلمان و ابوذر مقداد و عمار در بین مردم جزو اولین کسانی بودند به پیامبر (ص) ایمان آوردند. در بین اینها تنها کسی که از همان ابتدا تردید نکرد مقداد بود.

وی ادامه داد: هر انسانی در وجودش هشت مرتبه را داراست. افعال خارجی، افعال جوانحی، قوه خیال و وهم، بطن نفس و … همه مراتبی برای انسانهاست. حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) در این هشت خصلت عصمت دارد. حضرات معصومین (علیهم السلام) در این هشت خصلت و مرحله عصمت دارند. اما انسان های معمولی در دو مرحله می‌توانند عصمت داشته باشند و دیگر مراحل را نمی‌توانند. به همین علت است که پشتیبانی و شک نکردن به پیامبر (ص) و نائبان او نیازمند ایمان قوی است.

در صدر اسلام برخی از افراد چنان افکار مردم را مشوش کردند که بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) برخی به تردید افتادند و به همین علت هم قضیه سقیفه اتفاق افتاد. به همین جهت حتی از حضرت علی (ع) حمایت نشد. اگر در همان دو سه روز اول از امیرالمؤمنین حمایت می‌شد کار به اینجاها نمی‌کشید.

این تردیدها باعث شد تا انحراف تاریخی ایجاد شود و فرقه‌های مختلفی در اسلام شکل بگیرد. حوادثی که در تاریخ اتفاق افتاده در زمان حضور حضرات معصومین (علیهم السلام) بسیار زیاد است. در زمان امیرالمؤمنین (ع) سه جنگ اتفاق افتاد و اکثر این جنگ‌ها داخلی بود. در تاریخ اسلام اکثر جنگ‌هایی که بعد از رحلت پیامبر (ص) اتفاق افتاده است جنگ‌های داخلی بوده و با مشرکان نبوده است. در این جنگ‌ها مسلمان با مسلمان می‌جنگید. اگر دقت کنید می‌بینید که سه اتفاق و جنگ مهم در زمان امیرالمؤمنین (ع) جنگ جمل، صفین و نهروان همگی برخواسته از تردید است.

این استاد دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: جنگ جمل را ببینید. ببینید چه کسانی مقابل حضرت علی (ع) ایستاده‌اند. همه این کسانی که در برابر حضرت علی (ع) ایستادند از بزرگان اسلام هستند. طلحه، زبیر و عایشه در این جنگ حضور دارند. زبیر بن عوام یکی از دوستان علی(علیه السلام) بود و در جریانات بعد از سقیفه به حمایت از ایشان پرداخت. از طرفی پسرش عبدالله آنقدر بزرگ شده بود که او نیز داعیه قدرت طلبی داشت، زبیر با تحریک فرزندش، در خلافت طمع کرد و با یاری طلحه و سردمداری عایشه و با شعار انتقام خون عثمان بر علیه علی(علیه السلام) شوریدند. این یک نمونه تاریخی از تردید است که فرزند زبیر او را از علی (ع) جدا کرد.

وی ادامه داد: روایت داریم که در جنگ جمل صحابه تردید کردند و به امام علی (ع) گفتند آنچه که از فضایل می‌فرمایید در لشکر مقابل هم هست. سیف الاسلام. ام‌المومنین و … هم در آن طرف هستند و ما نمی‌دانیم حق با کیست. ما چگونه مقابل لشکر بجنگیم؟ این چه توجیهی دارد؟ حضرت فرمود اشتباه شما این است که حق را با افراد می‌سنجید. شیطان گاهی اوقات انسان را با حقیقت فریب می‌دهد. انسان‌هایی بودند که در صدر اسلام فریب شیطان را خوردند و حضرت علی (ع) را یاری نکردند و در کارشان تردید بود. شیطان بیست و سال معاویه را برای نماز صبح بیدار می‌کرد بخاطر اینکه فکر کند آدم خوبی است. برخی وقت‌ها ظواهر دین انسان را فریب می‌دهد. شیطان برخی‌ها را در اوج انحراف، برای نماز صبح بیدار می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: در جنگ صفین نیز حوادث عحیبی اتفاق افتاد. خواجه ربیع در جنگ صفین جنگ را رها کرد. احتیاط کرد که در جنگ شرکت نکند و از حضرت اجازه خواست تا از مرزهای اسلام که دورتر هستند دفاع کند. اتفاق دیگر درباره عمار بود که باعث تردید در سپاهیان شده بود. وقتی عمار شهید شد، معاویه برای اینکه مصداق سخن پیامبر (ص) که گفته بود عمار به دست لشکر باقی و یاغی به شهادت می‌رسد نباشد با مشورت عمروعاص سخنرانی کرد و گفت عمار کشته شد. شما می‌گویید به دست ما کشته شد و ما یاغی هستیم. نه! اینطور نیست. حضرت علی هم شریک است. زیرا او عمار را به جنگ آورده است. حضرت علی (ع) گفت: ببینید که چقدر تردید در لشکر بوده و گفت اگر که من عمار را آورده‌ام پس من قاتلم. همچنان که پیغمبر هم قاتل حمزه است. لشکریان که دیدند نمی‌توانند تهمت قتل به پیامبر بزنند گفتند پس معاویه قاتل است، زیرا پیغمبر که قاتل حمزه نیست و شما هم قاتل عمار نیستید.

دکتر بهارلویی در پایان سخنان خود گفت: چنین افرادی در لشکر حضرت علی (ع) بوده‌اند. این حوادث باید تحلیل شود زیرا تاریخ مشوش است و ما باید مواظب باشیم و جلوی انحرافات را بگیریم و خود هم دچار انحراف نشویم.

این مراسم که با حضور اساتید،کارکنان و دانشجویان برگزار شد با مرثیه سرایی و ذکر مصائب اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) خاتمه یافت.

مطالب مشابه