رئیس دانشگاه در گفت‌وگو با شفقنا؛

مهاجرت در قرآن به رسمیت شناخته شده است

تاریخ انتشار:

مهاجرت نشانه ضد انقلاب و ضد اسلام بودن نیست، اگر زمینه رفت و آمد به کشور فراهم شود، مهاجرت پدیده ای مطلقا منفی نیست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در گفتگو با خبرگزاری شفقنا با بیان اینکه «هجرت» برخلاف تصور ما یک مفهوم منفی نیست، به آیه  97 سوره  نساء اشاره و بیان کرد: خداوند در بخشی از این آیه می‌فرماید«اَلَم تَکُن اَرضُ اللهِ واسِعَهً  فَتُهاجروا فیها» یعنی آیا زمین خدا پهناور نبود که در آن هجرت کنید؟ وی همچنین تأکید کرد: مهاجرت نشانه ضد انقلاب و ضد اسلام بودن نیست/ زمینه رفت و آمد به کشور فراهم شود/ مهاجرت پدیده ای مطلقا منفی نیست.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: داشتن زندگی بهتر نیازمند داشتن امکانات است و اگر برای پیشرفت علمی درهمه زمینه ها از جمله آزمایشگاه و امکانات فراهم باشد، قطعا تمایل به مهاجرت بین این افراد کمتر خواهد شد. مسئله مهاجرت در قرآن مسئله ای بسیار گسترده و به رسمیت شناخته شده است که باید ابعاد مثبت و منفی آن توامان بیان شود البته بار مثبت هجرت در قرآن بیشتر از بار منفی آن است و حتی در نصوص دینی ما بر هجرت تاکید شده است.

وی با بیان اینکه نباید به مهاجرت به عنوان یک مسئله منفی نگاه کرد؛ تصریح کرد: مهاجرت زمینه های زیادی دارد و یک مسئله تاریخی است که طی قرون گذشته نیز صورت گرفته است. مثلا مهاجرت آفریقایی ها به امریکا و اروپا چندصدسال سابقه دارد. باید توجه داشت که اروپایی ها، سیاهپوستان را برای بهره کشی به کشورهای خود بردند، اما کم کم در آمریکا نفوذ کرده و به مقامات عالیه هم رسیدند. البته مهاجرت در قاره آفریقا بسیار قبل‌تر از آسیا صورت گرفته است. مهاجرت کشورهای شمال سابقه دار است چون کشورهای شمال متمول تر از کشورهای جنوب هستند. مهاجرت در زمان گوناگون با اهدافی چون دانش، اقتصاد، رفاه و .. انجام شده بنابراین باید از هر دو جنبه  مثبت و منفی به آن نگاه کرد.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب به علل مهاجرت ایرانیان پرداخت و گفت: بعد از انقلاب، به غیر از افرادی که به دلیل شرایط خاص مثل ترس از محاکمه از ایران رفتند، نباید به همه مهاجرت های صورت گرفته بین ایرانیان به عنوان پدیده ضد انقلابی و ضد ایرانی نگاه کرد. بسیاری از مهاجران تصور می کردند بعد از انقلاب شرایط بسیار سختی رقم خواهد خورد که نمی توانند با آن کنار بیایند و این سختی را تحمل کنند لذا به اروپا رفتند. این درحالی است که اگر سری به شمال تهران بزنید، افرادی را می بینید که حتی از لحاظ ظاهری در رفاه هستند و از این جهت خیلی تفاوتی با اروپا نمی کند.

وی اشاره کرد: «من آمار 6 میلیون نفر را قبول ندارم بلکه کمتر از این رقم هستند» البته اگر بخواهیم ایرانیان مقیم خارج از کشور را با میزان زاد ولدی که در آن کشورها کردند به حساب بیاوریم شاید 6 میلیون نفر شود اما اینکه مطلق بگوئیم 6 میلیون نفر از ایران مهاجرت کردند، بنظرم آمار صحیحی نباشد.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب تاکید کرد: مهاجرت در نگاه من پدیده مطلقا «منفی» نیست؛ چه آنکه در آیات متعدد قرآن کریم دستور به مهاجرت را داریم. براین اساس، رفت و آمد به کشورهای دیگر حتی ازدواج بین ملیت ها را امری مثبت می بینم و تبعیض نژادی و نژاد برتر بودن را قبول ندارم.

وی  در خصوص مهاجرت نخبگان عنوان کرد: وضعیت زندگی در کشورهای اروپایی مانند آلمان و فرانسه و امثالهم با وضعیت زندگی در کشور ما فاصله دارد البته باید به این نکته توجه داشت که مهاجرت نخبگان بیشتر در بین  کشورهای دیگر آسیایی همچون پاکستان و هندوستان و چینی و اندونزی است. بسیاری از کشورها مانند کانادا و آمریکا با توجه به وسعت سرزمینی و کمی جمعیت از اینها استقبال می کنند. بنابراین برای زندگی بهتر همه اقشار از پزشک و حتی کارگران متخصص نیز مهاجرت می کنند و این ها نشانه ضد انقلاب و ضد اسلام بودن نیست. حتی این تصور که دین را نمی توان در کشورهای دیگر حفظ کرد، تصور اشتباهی است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: با مهاجرت تعدادی از نخبگان ما دچار فقر نخبگانی نمی شویم، زیرا تعداد این افراد در کشور ما کم نیستند و این را می توان از تعداد افراد هیئت علمی دانشگاههای بزرگ ایران دریافت.

وی اضافه کرد: اینگونه نیست که با مهاجرت تعدادی از نخبگان از همه امتیازات آنها محروم شویم بلکه آنها می توانند پلی برای انتقال دانش، تکنولوژی و فرهنگ باشند، هرچند ممکن است ما برای استفاده از ظرفیت های علمی و پژوهشی این افراد با محدودیت هایی چون تحریم نیز مواجه باشیم اما بسیاری افراد بعد از مهاجرت و تامین سرمایه مورد نیاز به کشور بازگشتند و سبب پیشرفت شهر یا منطقه خود شده اند که ما در شهرهای جنوبی شاهد آن هستیم.

ایشان درباره پدیده مهاجرت تحصیلکردگان و پرستاران از کشور بعد از فراگیری دانش و استفاده رایگان از دانشگاه ها گفت: معتقدم آموزش نباید رایگان باشد، حتی در کشورهای فقیر مانند افغانستان افراد برای ورود به مراکز آموزش عالی باید هزینه پرداخت کنند. در کشورهای پیشرفته، کانادا و آمریکا و غیره هم این چنین است.

وی با اشاره به نگرانی برخی افراد از پدیده مهاجرت و کمبود نیرو در کشور گفت: زمانی که در کشور ما بخشی از آموزش عالی به صورت رایگان است باید برای فارغ التحصیلان تعهداتی مبنی بر ارائه خدمات به کشور در بازه زمانی مشخص اعمال شود تا افراد سریعا بعد از اتمام دوره های دانشگاهی مهاجرت نکنند و وظیفه ی خود را در قبال این خدمات رایگان انجام دهند.

وی در خصوص برنامه ریزی رتبه های برتر کنکور برای مهاجرت از همان سال اول تحصیلات عالی گفت: داشتن زندگی بهتر نیازمند داشتن امکانات است و اگر برای پیشرفت علمی درهمه  زمینه ها از جمله آزمایشگاه و امکانات فراهم باشد قطعا تمایل به مهاجرت بین این افراد کمتر خواهد شد. ما نه تنها در بین نخبگان علمی بلکه در میان نخبگان برتر اجتماعی، فرهنگی و ورزشی نیز شاهد مهاجرت های زیادی هستیم. بنابراین باید رفاه و امنیت در همه ابعاد در کشور فراهم شود.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب درباره موانع بازگشت ایرانیان خارج از کشور گفت: موانع از جنس کسب و کار را قبول دارم اما موانع امنیتی و سیاسی و قضایی که مشکل ورود افراد به کشور باشد را قبول ندارم.

وی در پایان گفت: ایران کشوری دست نخورده است درحالیکه تبادل و گفت وگوی ملت ها می تواند به پیشرفت کشور کمک کند، لذا باید زمینه رفت و آمد را فراهم کرد و همانگونه که از افغانستان و پاکستان و عراق مهاجر می‌پذیریم باید زمینه پذیرش مهاجر از دیگر کشورها هم فراهم شود.

مطالب مشابه