با حضور علما و شخصیت‌های دینی و مذهبی؛

مراسم بزرگداشت سومین سالگرد ارتحال عالم مجاهد آیت الله محمدعلی تسخیری برگزار شد

تاریخ انتشار:

مراسم بزرگداشت سومین سالگرد ارتحال عالم مجاهد، زبان گویای اسلام و تشیع آیت الله محمدعلی تسخیری مشاور عالی مقام معظم رهبری با حضور علما و شخصیت‌های دینی و مذهبی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، مراسم بزرگداشت سومین سالگرد ارتحال عالم مجاهد، زبان گویای اسلام و تشیع آیت الله محمدعلی تسخیری مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام در حسینیه امام خمینی(ره) دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) برگزار شد.

در این مراسم که با حضور نمایندگان بیوتات مراجع عظام تقلید، آیت الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س)، اعضای دفتر مقام معظم رهبری، اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، جمعی از نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت الله رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام)، حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی عباسی رئیس جامعه المصطفی العالمیه، آیت الله محسن قمی معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری، آیت الله مهدی هادوی تهرانی عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام)، و برخی دیگر از علما و شخصیت‌های دینی و مذهبی برگزار شد، آیت الله دکتر احمد مبلغی نماینده مجلس خبرگان رهبری به ایراد سخن پرداخت.

آیت الله دکتر احمد مبلغی نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به شخصیت تقریبی آیت الله تسخیری اظهار داشت: خصوصیت‌ها و شخصیت آیت الله تسخیری برای حوزه‌های علمیه در عرصه‌های مختلف؛ به ویژه در عرصه تعامل بین‌المللی، شخصیتی قابل مطالعه و استفاده بسیار است و باید در حوزه‌های علمیه بحث تقریب فقهی فقه شیعه، ضمن حفظ احترام سایر مذاهب، با قدرت وارد شود.

وی با بیان فرازهایی از پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت درگذشت آیت الله تسخیری که ایشان را زبان گویای اسلام و شیعه دانستند گفت: شاید این یک کلمه یا یک جمله بیش‌تر نباشد، ولی معیارهای شکل‌دهنده به آن و عمق محتوایی آن، سخنی بس بسیار است. باید گفت که در شخصیت آیت الله تسخیری چندین مولفه اجتماع کرده بود که توانست او را به زبان گویای اسلام و شیعه تبدیل کند.

وی ایفای نقش فراساختاری را یکی از مولفه‌های شخصیتی آیت الله تسخیری عنوان کرد و بیان داشت: وجود این مولفه در شخصیت آیت الله تسخیری سبب شکل دهی شبکه پیوندی ارتباطی نامرئی جهان اسلام شد و وقتی شخصیت فردی بالاتر باشد، می‌تواند تاثیرگذاری مثبتی را ایجاد کند. وقتی شخصی را، همه در وصف او سخن برانند و حال و احوال او در همه جا پرسیده شود و نام او به خوبی ذکر گردد و در همه جا ایفای نقش کند، چنین شخصیتی توانسته است یک شخصیت فراساختاری به نفع یک ساختار نظام‌مند را که در آن قرار گرفته است، ایجاد کند. آنهایی که با حوزه بین الملل آشنا هستند می‌دانند که شخصیت ایشان در خارج از کشور همان قدر محبوب بود که در داخل کشور محبوب می‌نمود و در مواردی حتی فراتر هم می‌رفت.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود؛ این شخصیت تقریبی، مصلح تقریبی و انسان بزرگ عرصه تقریب، همیشه فرصت‌ها را به نفع نظام جمهوری اسلامی ایران و انقلاب و مقام معظم رهبری مصرف می‌کرد و به کار می‌گرفت. آنهایی که با ایشان از نزدیک آشنا بودند می‌دانند که حضرت آیت الله تسخیری اصولاً هیچ حریمی برای خودش قائل نبود. اگر حریمی هم داشت، هیمنه، محبت و عظمت بود.

آیت الله تسخیری در هنگام خشم پاسخی به توهین کنندگان نمی‌داد و شخصیتی کاملاً متواضع و بی‌حریم و بدون ادعا داشت. وی در میدان عمل شیر بی‌ادعای عمل بود و در ساختارهایی که مسئولیتشان را می‌پذیرفت فراتر از آن ساختار فعالیت می‌کرد. ما نباید آیت الله تسخیری را در چارچوب تقریب رسمی بشناسیم، بلکه باید فراتر از این باشد. غیر از این اگر باشد حق او را ادا نکرده‌ایم.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: دومین خصوصیت آیت الله تسخیری ایفای نقش در چند حوزه و در چند مکان بود. برخی‌ها توانایی انجام کار در چند حوزه کاری را ندارند. مرحوم آیت الله تسخیری اینطور نبود، ایشان باز همانطور که مقام معظم رهبری در پیام خود آورده است حضور موثر و برکت را در هر نقطه داشته است. بنده در جلسه‌ای که در خدمت مقام معظم رهبری حضور داشتیم از ایشان شنیدم که به آیت الله تسخیری گفتند شما مایه برکت هستید. این چیزی است که کسانی که با او آشنا هستند آن را لمس کرده‌اند.

وی گفت: سومین خصوصیت ایشان، اخلاق و قدرت و فن تعامل بود. ایشان می‌توانست در اسرع وقت در دل‌ها نفوذ کند. ایشان چه در سطح ادیان و خواه در سطح مسئولان مذاهب و یا مسئولان کشوری به صورت یک‌مرتبه محبوب القلوب می‌شد.

آیت الله مبلغی اضافه کرد: چهارمین مولفه آیت الله تسخیری “معادله اسلام و شیعه” است. برخی می‌توانند سخنانی را در یک حوزه‌ای ارائه نمایند ولااکثر، اما مرحوم آیت الله تسخیری که مقام معظم رهبری از ایشان با عنوان تعبیر زبان گویای اسلام نام برده‌اند، چون به شیعه اعتقاد داشت از خاستگاه شیعه‌گری تعامل شفاف پر امتدادی را داشت، لذا اگر بخواهیم این معادله اسلام و شیعه را تعریف بهتری داشته باشیم نیاز به تعریف چند مولفه که در شخصیت آیت الله تسخیری فعال شده بود داریم و باید بدانها اشاره نمود.
وی عنوان کرد: اولا “تبیین و تقریر دیدگاه شیعه”، او بر مبانی فقه شیعه و بر قواعد فقهی کاملا تسلط داشت و در موضوع اقتصاد تکنیک‌های اقتصادی فقهی را به درستی می‌شناخت و بیشترین مقالات را در حوزه فقه اقتصادیات نوشته بود؛ دوم “آشنایی با دیدگاه اهل سنت و قدرت بر تقریر بر دیدگاه های آنان”، دبیر کل فقه جده یا  فقه اسلامی می‌گفتند ایشان زمانی که به یکباره زبان می گشود هر آنچه که دیگران در جلسات گفته بودند را به خوبی تقریر می کرد و نیز دیدگاه خود را عرضه می کرد و جزو اولین هایی بود که به لحاظ مطالعه پیشینی بهترین مطلب را ارائه می کرد و نسبت به دیدگاه‌های اهل سنت واقف بود و قدرت تطبیق و مقارنه را در سطح بالایی از خود نشان می داد.
آیت الله مبلغی با اشاره به سومین مولفه شخصیتی آیت الله تسخیری، یعنی “فقه تقریب”، ابراز داشت: فقه تقریب بدین معنا است که دیدگاه شیعه را آنگونه که هست بدون کم و زیاد در یک پکیجی از فقه اسلامی قرار دهید و یک پیشنهادی را برای امت عرضه نمایید که برخوردار از مولفه‌های چندی است از جمله “فقه شیعه”، لذا ایشان تقریب فقه تقریب را داشتند.
وی خاطر نشان کرد: چهارمین  مولفه “اصالت”، سخن آیت الله تسخیری که زبان گویا بود اصالت داشت، اگر اصالت نداشت که زبان رسا و گویا نبود، در واقع چیزی که در آن عمق و اصالت نیست نمی تواند امتداد پیدا کند و تبدیل به صدا شود، تقریب ایشان بدین معنا بود که اگر شیعه قدرتمند بماند تقریب معنا دارد و نه آنکه تقریب بر پایه تضعیف شیعه باشد، در حقیقت اصالت او ترکیبی از دانش، تجربه و تحقیق بود.
وی در پایان پیرامون شخصیت جامع الاطراف مرحوم آیت الله تسخیری تاکید کرد: او یک صوت ماندگار است، اگر با جوامع بین المللی ارتباط بگیرید از ایشان به نیکی یاد می‌کنند، او فرصت‌ها را ساخت؛ فکر ایشان پویا، برجسته، شفاف، قابل عرضه و یک شخصیت عارف بود.

 

فایل صوتی سخنرانی آیت الله دکتر احمد مبلغی

350a0497
350a0497
350a0577
350a0568
350a0632
350a0637
350a0661
350a0742
350a0763
350a0676
350a0621
350a0784-2
350a0782
350a0628
350a0734
350a0603
350a0516
350a0495
350a0499
350a0510
350a0511
350a0557
350a0553
350a0617
350a0641
350a0685
350a0671
350a0665
350a0536
350a0613
350a0730
350a0797
350a0755
350a0761-2
350a0544
350a0531

مطالب مشابه