دَدِه های علوی ترکیه در دانشگاه

تاریخ انتشار:

چند تن از بزرگان علویان ترکیه با حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب با فعالیت‌های دانشگاه آشنا شدند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی دانشگاه، میهمانان در این بازدید با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر الهی‌منش مدیرگروه رشته تصوف و عرفان اسلامی دانشکده مذاهب اسلامی دیدار کردند.

دکتر الهی‌منش در این دیدار به معرفی دانشگاه ادیان و مذاهب پرداخت و در ادامه به سؤالات میهمانان درباره فعالیت‌های دانشگاه پاسخ گفت.

این میهمانان که همگی از دده‌های علویان ترکیه بودند، ضمن تأکید بر این که ایران و خراسان خاستگاه علویان ترکیه است، خواستار توجه بیشتر نهادهای علمی ایران به این مقوله شدند. آنان هم‌چنین از اهل‌بیت(ع) به عنوان وجه مشترک بین علوی‌گری و تشیع یاد کردند.

این میهمانان هم‌چنین تأکید کردند که شخصیت‌هایی تاریخی هم‌چون شیخ صفی‌الدین اردبیلی و حاجی بکتاش ولی گرچه از بزرگان علویان در ترکیه، آلبانی و برخی کشورهای حوزه بالکان هستند، اما زادگاه و خاستگاه آنان ایران است و حتی بسیاری از میراث مکتوب علویان در کتابخانه‌های ایران نگه‌داری می‌شود.

مدیرگروه رشته تصوف و عرفان اسلامی نیز به فعالیت‌های دانشگاه ادیان و مذاهب در خصوص علویان و پایان‌نامه‌ها و کتاب‌هایی که در این خصوص در دانشگاه به نگارش درآمده یا منتشر شده است،‌ اشاره کرد و بر آمادگی دانشگاه در خصوص توسعه روابط با علویان و دیگر مذاهب اسلامی تأکید کرد.

مطالب مشابه