به قلم علی اصغر احمدی؛

مقاله«پیدایش تکاملی انسان و متن قرآن» منتشر شد

تاریخ انتشار:

تعارضی که بین کتاب مقدس و تکامل زیستی انسان پیش آمده است به دلیل مخالفت نظر داروین با الفاظ کتاب مقدس است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، علی اصغر احمدی دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشکده فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب در گفت‌وگویی درباره مقاله‌ای با عنوان «پیدایش تکاملی انسان و متن قرآن» که به قلم ایشان در مجله معتبر religions (که نمایه شده در اسکوپوس است) منتشر شده گفت: یکی از مسائل چالشی بین علم و دین نسبت تکامل داروینی با دین است که علمای مسیحی در ابتدا آن را پذیرفتند، اما بعد از استفاده ابزاری از تکامل علیه دین، علمای مسیحی در مقابل آن موضع گرفتند. باید متذکر شد که نحوه مواجهه پژوهشگران مسلمان با مسئله تکامل فراز و فرودهای بسیاری داشته که در این مقاله به دیدگاه‌های قرآنی پژوهشگران مسلمان ایرانی پرداخته شده است.

این پژوهشگر افزود؛ در مواجهه تکامل با دین طبقه‌بندی‌هایی توسط کلارک، قسوم و … انجام شده است. این مقاله با نقد طبقه‌بندی‌های رایج، یک طبقه‌بندی جدید را پیشنهاد می‌دهد. مبنای این طبقه‌بندی، فهم متن پژوهشگران ایرانی از الفاظ قرآن خواهد بود. همچنین در این طبقه‌بندی سعی شده است حصر عقلی صورت بپذیرد. یعنی حتی نظراتی که مدعی ندارد ولی محتمل هستند دیده خواهد شد. پس اگر شخصی در آینده هم نظر جدیدی در این باره بدهد در این طبقه‌بندی جانمایی می‌شود.
احمدی ادامه داد؛ اهمیت این مقاله از دو جهت است. اولاً ارائه طبقه‌بندی جدید از نظرات پژوهشگران دینی نسبت به تکامل زیستی انسان و ثانیاً تمرکز بر متن به جای تفسیرهای فلسفه دینی از این رابطه.
وی بیان کرد؛ تعارضی که بین کتاب مقدس و تکامل زیستی انسان پیش آمده است به دلیل مخالفت نظر داروین با الفاظ کتاب مقدس است. ولی وضع قرآن با کتاب مقدس در این مورد متفاوت می‌باشد. به همین جهت در این مقاله نظرات آقایان سحابی، سید محمدحسین طباطبایی، جوادی آملی، مرتضی مطهری، علی مشکینی، مصباح یزدی، سید محمود طالقانی، جعفر سبحانی و مکارم شیرازی را به دقت بررسی شده است.
احمدی اظهار کرد؛ از طرفی، تفکیک قائل شدن بین «Evolution as fact» و «Evolution as theory»، به درک بیشتر این مواجهه کمک می‌کند. از نظر پژوهشگران مسلمان مذکور، قرآن، صراحتِ در تدریج خلقت انسان دارد. اما باید متذکر شد که دربارۀ اینکه این تدریج مطابق با «تکامل به عنوان نظریه» باشد، توقف می‌کنند. از نظر ایشان، ظهور آیات، مخالف تکامل به عنوان نظریه است، ولی، اگر در زیست‌شناسی تکامل به اثبات برسد، الفاظ قرآن هیچ مخالفتی با آن ندارد. به همین جهت آیات قرآن به هر دو طرف قابل حمل هستند.

 

مطالب مشابه