با سخنرانی استاد دانشگاه آزاد برلین بررسی شد؛

سیر تطور حقوق در اروپا از دوران امپراتوری روم تا امروز

تاریخ انتشار:

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی سخنران این نشست که صبح روز چهارشنبه هجدهم آذرماه در سالن شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد، پروفسور یوهان نیهوف استاد دانشگاه آزاد برلین (  (FU و متخصص مطالعات روم بیزانس بود که برای دوره مطالعاتی کوتاه مدتی میهمان دانشگاه ادیان و مذاهب است.

در این نشست علمی که در قالب یکی از کلاس های درسی دانشجویان رشته دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد پروفسور یوهان نیهوف ابتدا به طور مختصر تاریخ اروپا را از دوران روم باستان مرور کرد و مهمترین مناطق به لحاظ برخورداری از تمدن پیشرفته و جوامع انسانی دارای نظام اجتماعی شکوفا را برشمرد و به تحلیل آنها پرداخت.

پروفسور نیهوف پس از بررسی نظام های حقوقی ابتدایی شکل گرفته در غرب از دوران روم کلاسیک آن را با دیگر تمدن های موجود در آن مقطع تاریخی به ویژه تمدن ساسانی در ایران مقایسه نمود.

نیهوف در ادامه از باور غلط و سوء تفاهمی گفت که ممکن است اساتید و دانشجویان شرقی در برداشت از مفهوم «حقوق در غرب» داشته باشند و افزود: وقتی از حقوق در غرب سخن می گوییم باید دقت کنیم که منظور از حقوق در غرب مفهومی واحد نیست.

نیهوف ادامه داد: حقوق در غرب را باید به طور متمایز بررسی کرد چرا که حقوق در بریتانیا با سایر کشورهای اروپایی متفاوت است و حقوق در امریکا نیز با هر دو این مفاهیم متفاوت است.

استاد دانشگاه آزاد برلین این تمایزات را امری مهم دانست که باید علی رغم وجود مشابهت های بسیار در بین این سه مفهوم مورد توجه قرار  گیرد.

نیهوف منظور از حقوق در اروپا را تاریخ و تطور حقوق در کشورهایی مانند فرانسه، آلمان،‌ اسپانیا، ایتالیا و یونان دانست و بر لزوم تمایز آن با مفهوم و کیفیت حقوق در بریتانیا تاکید کرد.

وی در ادامه با تکیه بر همین تمایزها از نبود انسجام ساختاری مفهوم و محتوای حقوق در کشورهای اروپایی گفت و افزود که این عدم انسجام حتی بعدها به کشورهای آسیایی نیز که تحت استعمار کشورهای اروپایی قرار گرفتند سرایت کرد.

میهمان دانشگاه ادیان و مذاهب برای مثال از کشور ترکیه نام برد و گفت که در این کشور پس از آنکه سلطنت عثمانی فروپاشید در تنظیم نظام حقوقی در جمهوری تازه شکل گرفته ترکیه از نظام حقوقی ای استفاده شد که در کشور سوئیس حاکم بود.

وی در  ادامه این نشست با نمایش نقشه های مربوطه به طور مشروح به بررسی جغرافیایی سیر تطور حقوق در جهان با تکیه بر آغاز آن از روم باستان و انتقال تدریجی آن به دیگر مناطق جهان پرداخت.

مطالب مشابه