مدیرکل ارتباطات دانشگاه ادیان و مذاهب خبر داد؛

دانشگاه ادیان و مذاهب از میان طلاب و روحانیون سراسر کشور دانشجو می‌پذیرد

تاریخ انتشار:

آزمون اختصاصی طلاب و روحانیون سراسر کشور روز جمعه 23 تیر ماه 1402 در قم و مشهد برگزار می‌شود.

حجت الاسلام جعفر فخرآذر مدیرکل ارتباطات دانشگاه ادیان و مذاهب با اعلام خبر برگزاری آزمون اختصاصی طلاب و روحانیون سراسر کشور در مقطع کارشناسی ارشد گفت: آزمون اختصاصی طلاب و روحانیون سراسر کشور روز جمعه 23 تیر ماه 1402 در قم و مشهد برگزار می‌شود.

وی افزود؛ دانشگاه ادیان و مذاهب نخستین و تنها دانشگاه تخصصی در زمینه ادیان و مذاهب در ایران و جهان است که ضمن شناخت ادیان و مذاهب بر تعامل و گفت‌‌و‌گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات تاکید دارد. هدف اصلی دانشگاه تربیت نیروی انسانی متخصص در زمینه ادیان و مذاهب همچنین پژوهش در این حوزه در جهت‌ همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری با گسترش معنویت، اخلاق و معرفی عالمانه‌ی اسلام بر اساس آموزه‌های اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) است. از این رو، مباحث مختلف مرتبط با ادیان و مذاهب با رویکردهای متفاوت و میان‌رشته‌ای در رشته‌های متعدد در این دانشگاه آموزش داده می‌شوند.

 حجت الاسلام فخرآذر ادامه داد؛ دانشگاه ادیان و مذاهب در میان دانشگاه‌های غیر انتفاعی ایران بیشترین تعداد دانشجو را دارد و از 35 ملیت دنیا  دانشجویانی برای ادامه تحصیل در ایران اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب را انتخاب کرده‌اند.

مدیرکل ارتباطات دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد؛ تا کنون بیش از  پانصد هیأت بلندپایه علمی، فرهنگی و سیاسی از 52 کشور جهان از اين دانشگاه بازدید کرده‌اند و تفاهم‌نامه‌های بسیاری میان آنها و دانشگاه ادیان و مذاهب منعقد شده است و این دانشگاه سفرهای متعدد علمی به نقاط مختلف جهان جهت شناخت ادیان و فرهنگ‌های مختلف برای دانشجویان خود برگزار می‌کند.

وی اضافه کرد؛ دانشگاه ادیان و مذاهب سند چشم‌انداز ده سال آینده را رسیدن به رتبه دانشگاهی شاخص‌ترین دانشگاه در ایران، یکی از پنج دانشگاه برتر منطقه و یکی از دانشگا‌ه‌های شناخته شده در جهان تعریف کرده است. این دانشگاه در صدد مرجع بودن در شناخت، توسعه، و تعمیق مطالعات ادیان و مذاهب، پرورش نخبگان علمی، متفکران دینی و مصلحان اجتماعی، و نقش آفرینی در مجامع علمی و گفتگوهای بین دینی و بین مذهبی در ایران و جهان است. تربیت دانش‌آموختگانی که بتوانند در فهم و چاره‌جویی چالش‌های دینی و مذهبی و نیز در تبیین عالمانه اسلام بر اساس آموزه‌های اهل بیت به ایفاء نقش بپردازند یکی از اهداف مهم دانشگاه ادیان و مذاهب است.

فخرآذر با اشاره به این که دانشگاه ادیان و مذاهب دارای همکاری‌های بین‌المللی وسیع و مستمری با سایر دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارجی دارد گفت: این دانشگاه در ده سال گذشته، این همکاری‌های خود را در قالب میزبانی بیش از 500 هیأت خارجی (به صورت گروهی و انفرادی) از 60 کشور جهان، بازدید 53 سفیر و وابسته‌های سفارت از دانشگاه، تدريس 31 استاد غیر ایرانی از کشورهای مختلف، جهان، اعزام بيش از 20 استاد به کشورهای اروپایی، آمریکایی و عربی برای تدریس و دیدار با شخصیت‌های علمی و دانشگاهی نشان داده است.

 وی بیان کرد؛ دانشگاه ادیان و مذاهب دارای بیش از 150 تفاهم نامه با دانشگاه‌های و موسسات علمی داخلی و خارجی است که در پرتو آن اجرای پروژه‌های علمی مشترک با بیش از 50 دانشگاه معتبر بین المللی از جمله دانشگاه‌های پادربورن، فرانکفورت، پتسدام و آزاد برلین از آلمان، دانشگاه بوهیمیای غربی جمهوری چک، دانشگاه‌های وین و گراتس از اتریش، دانشگاه‌های واسط، کوفه و بصره از عراق بوده است. برگزاری 16 دوره کوتاه مدت بین‌المللی از جمله «شیعه شناسی»، «ایران شناسی» و «مطالعات زنان» برای اساتید و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های اروپا، آمریکا، آفریقا و آسیا به زبان‌های انگلیسی، اسپانیولی و عربی و همچنین برگزاری 38 مورد سفر علمی فرهنگی به 15 کشور خارجی برای دانشجویان و اساتید از دیگر فعالیت‌های بین المللی این دانشگاه است و این دانشگاه در جهت گفت‌وگوی میان پیروان ادیان و مذاهب نیز اقدام به تاسیس مرکز صلح و گفتگو کرده است که شامل سه گروه «گفتگوی ادیان»، «تقریب مذاهب» و «حقوق بشر» می‌باشد.

مدیرکل ارتباطات دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: اين دانشگاه با برگزاری دو آزمون اختصاصی (ويژه طلاب) و سراسری (سازمان سنجش) در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری و بر اساس سوابق تحصيلي (بدون آزمون) در مقطع كارشناسي، با توجه به اعلام ظرفیت دانشکده‌های دانشگاه تا چند برابر ظرفیت، داوطلبان را فرامی‌خواند. پس از برگزاری مراحل آزمون و سنجش و تأیید صلاحیت علمی داوطلبان، مراتب را به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اعلام می‌دارد و سپس ثبت‌نام دانشجویان را در دستور کار قرار می‌دهد.

فخرآذر در پایان  خاطرنشان کرد؛ آزمون اختصاصی طلاب و روحانیون سراسر کشور در مقطع کارشناسی ارشد  23 تیرماه 1402 در قم و مشهد برگزار خواهد شد و طلاب علاقه‌مند برای شرکت در این آزمون می‌توانند از طریق آدرس اینترنتی azmoon.urd.ac.ir نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند، شماره تماس 02532802626 نیز آماده پاسخگویی به سئوالات طلاب و روحانیون در زمینه‌های آموزشی می‌باشد.

مطالب مشابه