دحوالارض روزی که خداوند به کره زمین حیات بخشید.

25 ذی القعده روز دحو الارض

تاریخ انتشار:

حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای (حفظه الله تعالی): «روز بیست‌وپنجم این ماه روز دحوالارض است که روز با برکتی است... ایّام در ماه ذی‌قعده که اوّل ماه‌های حرام است، ایّام و لیالی مبارک و متبرّکی است، پر از برکات است؛ باید از اینها استفاده کرد.» ۱۳۹۴/۶/۱۸

ایشان در ابتدای سخنانشان با اشاره به …ماه ذیقعده (یکی از ۴ ماه حرام) افزودند: تعبیر ماه حرام به معنای احترام بیشتری است که خداوند برای این ماه‌ها قائل شده و برخی کارها را در آنها حرام کرده است و به علت همین احترام الهی، باید در ماه‌های حرام، با توجه بیشتر به درگاه خداوند روی آورد و در کسب معنویت تلاش بیشتری کرد.۱۳۹۵/۰۵/۱۱

 

بیست و پنجم ذی القعده، هم زمان با روز دحوالارض یعنی گسترش یافتن زمین است. منظور از دحوالارض (گسترده شدن زمین) این است که در آغاز، تمام سطح زمین را آب‌های حاصل از باران‌های سیلابیِ نخستین فراگرفته بود. این آب ها، به تدریج در گودال‌های زمین جای گرفتند و خشکی‌ها از زیر آب سر برآوردند و روز به روز گسترده‌تر شدند.

از سوی دیگر، سیاره زمین در آغاز به صورت پستی‌ها و بلندی‌ها یا شیب‌های تند و غیرقابل سکونت بود. بعد‌ها باران‌های سیلابی مداوم باریدند، ارتفاعات زمین را شستند و دره‌ها گستردند. اندک اندک زمین‌های مسطح و قابل استفاده برای زندگی انسان و کشت و زرع پدید آمد. مجموع این گسترده شدن، «دحو الارض» نام گذاری می‌شود.

از امیرالمومنین علی (علیه السلام) روایت شده است که فرمودند: «نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در بیست وپنج ذی القعده بود. کسی که در این روز روزه بگیرد و شبش را به عبادت بایستد، عبادت صد سال را که روزش را روزه و شبش را عبادت کرده است خواهد داشت.»

توبه، استغفار، عبادت و شب زنده داری از اعمالی است که در شب دحوالارض سفارش و تأکید بسیاری برای انجام دادن آن‌ها شده است. شب و روز دحوالارض نماز‌ها و ادعیه مخصوصی دارد که کیفیت آن‌ها در کتاب مفاتیح الجنان مرحوم شیخ عباس قمی (ره) آمده است. برخی از اعمال و آداب روز بیست و پنجم ذی القعده (دحوالارض) عبارتند از: روزه گرفتن، ذکر فراوان خدا، غسل، نماز دو رکعتی.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران (مدظله العالی) نیز همواره در بیانات گوهر بارشان به برکات این ماه عزیز و روز دحو الارض اشاره داشته اند و به ویژه به جوانان تاکید دارند تا زمانی که فرصت در اختیار آن‌ها هست و بستر فراگیری معلومات دینی مهیاست به تزکیه روح و نفس خود بپردازند..

مطالب مشابه