با سخنرانی دکتر مصطفی جعفرطیاری

نخستین نشست کرسی های آزاداندیشی برگزار شد

تاریخ انتشار:

نخستین نشست از سلسله نشست‌های کرسی‌های آزاداندیشی با موضوع «تأثیر گناه بر معرفت از منظر قرآن و حدیث» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی جعفرطیاری به عنوان ارائه دهنده و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حمیدرضا الهی‌منش به عنوان ناقد برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر محمد جاودان به ارائه گزارشی از فعالیت‌های پژوهشکده ادیان و مذاهب در برپایی نشست‌های علمی پرداخت. وی هدف از برگزاری این قبیل نشست‌ها را باز کردن باب گفت‌وگو و ارائه دیدگاه و نقد نظرات و بهره بردن از دیدگاه‌های اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه در حوزه‌های مختلف عنوان کرد. وی هم‌چنین از تداوم این برنامه‌ها در ترم‌های آینده خبر داد.

سپس حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی جعفرطیاری قائم‌مقام ریاست و عضو هیئت علمی دانشگاه به ارائه نظریه خود با عنوان «تأثیر گناه بر معرفت از منظر قرآن و حدیث» پرداخت.

وی ابتدا به سابقه طرح گناه پرداخت و آن را هم‌زاد با انسان دانست. دکتر جعفرطیاری در ادامه گفت: از اهداف بلند انبیا این بوده که انسان‌ها را از گناه بر حذر بدارند و آن‌ها را مهذب کنند و با آثار سوء گناه آشنا سازند.

دکتر جعفرطیاری هم‌چنین گفت: گناه سه اثر مهم در معرفت دارد که عبارتند از: مانع تشکیل معرفت، از بین بردن معرفت پیشین و واژگونی معرفت. وی سپس در ادامه به ذکر نمونه‌هایی به تبیین این سه اثر مهم گناه بر معرفت بر اساس آیات قرآن پرداخت و سپس به نظریات استادانی هم‌چون آیت‌الله العظمی جوادی آملی در تشریح نظریه خود استناد کرد.

در ادامه جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حمیدرضا الهی‌منش به نقد نظریات حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر جعفرطیاری پرداخت و گفت: نگاهی که عرفان به معارف دینی دارد به انسان اجازه می‌دهد آیات و روایات را با دید جامع‌تری نگاه کند.

پاسخ‌گویی به سؤالات استادان و دانشجویان حاضر، پایان‌بخش نخستین نشست از سلسله نشست‌های کرسی‌های آزاداندیشی بود.

این نشست روز دوشنبه هجدهم آبان‌ماه 1394 در محل سالن امام موسی صدر برگزار شد.

گفتنی است این سلسله نشست‌ها در پنج جلسه و با حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت هفتگی برپا می‌شود.

مطالب مشابه