عباس موزون:

برنامه زندگی پس از زندگی، برنامه‌ای با محتوای علمی است

تاریخ انتشار:

خالق برنامه زندگی پس از زندگی با بیان اینکه برنامه زندگی پس از زندگی، برنامه‌ای با محتوای علمی و به دور از احساسات برانگیزی است، گفت: این برنامه در فصول مختلف به دلیل محتوای علمی آن از طریق شبکه چهار تلویزیون به روی آنتن رفته است.

به گزارش دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه؛ عباس موزون مجری و محقق توانمند برنامه زندگی پس از زندگی در نشستی صمیمی در قالب کلاس درس مدیریت روابط عمومی که در موسسه فرهنگی و سینمایی تبیان، متعلق به مرحوم فرج الله سلحشور در تهران با حضور دکتر محمدمهدی فتوره چی، استاد درس مدیریت روابط عمومی و دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت رسانه دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد، به دشواری‌های تولید این برنامه موفق و نیز تکنیک‌های اقناعی برنامه‌سازی در تلویزیون پرداخت.

وی با بیان اینکه برنامه زندگی پس از زندگی، برنامه‌ای با محتوای علمی و به دور از احساسات برانگیزی است، گفت: این برنامه در فصول مختلف به دلیل محتوای علمی آن از طریق شبکه چهار تلویزیون به روی آنتن رفته است.

موزون افزود: این برنامه مخاطبان بین المللی هم دارد که شاید برای عده‌ای ریختن اشک در حالی که برنامه علمی است، بی‌معنی باشد.

کارشناس برجسته سیما در بخشی از سخنان خود، اهمیت ارتباطات غیرکلامی، زبان بدن مجریان و لزوم آشنایی‌های علمی و عملی مجریان با قواعد اصیل و اصلی هم‌ذات‌پنداری بیننده با مجری یا میهمانان برنامه را مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان کرد: برای اقناع رسانه‌ای مخاطبان، می‌بایست ۱۳ اصل را مد نظر قرار داد که زندگی پس از زندگی برای رعایت اکثر این قواعد، همواره تلاش وافر داشته و دارد.

وی در فرآیند نفوذ به ذهن و رسوخ به قلب‌های مخاطبان، روش اثبات تجربی را مقدمه روش اثبات‌های استدلالی و نظری دانست و افزود: پیامبران الهی نیز که برای تمام کردن مکارم اخلاق از جانب خداوند برانگیخته شده اند، برای اخلاق مدار کردن و مومن کردن جوامع بشری به وجود خداوند و عالم غیب، در آغاز با تکیه بر پذیرش ملموسات از جانب نوع بشر، با ارائه معجزاتی که محسوسات و ملموسات مدعوین را نشانه می‌گرفت، عقل و قلب ایشان را اقناع کرده و سپس آنان را به رعایت احکام و قواعد دین وحیانی دعوت می‌کردند.

موزون با اشاره به وجود چند ده هزار مقاله علمی در موضوع تجربه دینی گفت: امیدوار است با حمایت نهادهای آموزشی و پژوهشی، آغازگر ایجاد گروهی تحقیقاتی در این خصوص در کشور باشد؛ تا ضمن ترجمه منابع ارزشمند جهانی مطالعات و تحقیقات در این حوزه وسعت یابد و مخاطبان اصلی چنین برنامه‌هایی (افراد بی‌اعتقاد یا مردّدان به معاد) از رهگذر مطالعه تجربیات موجود تجربه‌گران به روز واپسین و جهان پس از مرگ ایمان آورند.

وی در ادامه با بیان تاثیرگذاری برنامه زندگی پس از زندگی بر روی مخاطب عنوان کرد: این برنامه به لطف خدا قدرت بازدارندگی از اعمال ناشایست داشته از جمله اینکه مانع خودکشی ۱۵ هزار هموطن نا امید شده است.

مجری پربیننده‌ترین برنامه شبکه ۴ به دشواری‌های تولید چنین برنامه‌هایی هم اشاره کرد و افزود: برای پایه‌گذاری و آغاز تولید این برنامه فاخر با لطف خدا، مدیون حمایت‌های مادی و معنوی همسرش بوده است.

دانشجوی دکتری مدیریت رسانه‌ی دانشگاه تهران در خاتمه خاطرنشان کرد: «آنچه بنده را در ادامه ساخت فصول بعد و مطالعات گسترده‌تر انگیزه بخشید، استقبال کم نظیر مخاطبان و تاثیرات معنوی، بیدارگرانه و حیات بخش این برنامه بوده است».

شایان ذکر است: این نشست که به مدت ۹ ساعت به طول انجامید، از جمله ویژگی‌های این برنامه پر مخاطب سال ۱۴۰۲ سیما که از سوی دانشجویان مورد تاکید قرار گرفت، می‌توان به ساختارشکنی نوآورانه مجری (ترک صحنه به هنگام گریه)، هم پوشانی صحنه‌های ضبط شده در خانه تجربه‌گران با اظهارات ایشان در استودیو دال بر صداقت در بیان، استفاده از واژگان و ادبیات منحصر بفرد، خویشتن‌داری در کنترل احساسات مجری به رغم عاطفی بودن، افزایش میزان دین باوری و پذیرش معاد و ترک گناهان کبیره، اهتمام به ادای دیون شرعی از سوی بسیاری بینندگان داخلی و خارجی برنامه با هر نگرش و مذهبی اشاره کرد.

در پایان این نشست ارزشمند، دکتر محمدمهدی فتوره چی به نمایندگی از دانشجویان مدیریت رسانه دانشگاه ادیان و مذاهب، لوح یادبود و هدیه‌ای به رسم تجلیل به این محقق و مجری برجسته اهدا کرد.

عکاس:مریم شمس‌بخش

زندگی پس از روابط عمومی موزون شد

7ab2298d-3cef-45f4-821b-423ddc6066a5
7ab2298d-3cef-45f4-821b-423ddc6066a5
16e8ec57-3568-4f5f-9388-8dcab1825043
50c8a9cd-1671-4c75-b823-db8cf85993dd
79a767bb-ef7c-4c6b-bc75-9ab3c518ccb8
133b775c-4915-4a7b-aeea-8a28c7925c41
a9d9d4d9-85cf-4258-bb98-b5b0c61373f11
a9d9d4d9-85cf-4258-bb98-b5b0c61373f1
c39bf8ac-57f4-4de8-beb4-557cd6adc4b31
cd47b0ad-58c0-48cb-a640-501ee8b72d85
f45f42f6-8424-4b36-9f28-939acb0f99c3
f93cd24a-1020-4251-b808-658ca91a41ef
12d0ead3-91ee-40e6-aae6-ea0688d7f7b5
d4fafdf5-51b0-4341-8f51-83ebfa63a731
7bd4cf32-f325-4966-aa8c-f9dc1c367cf9
3051715d-bb59-49d0-9805-649609124fe7
f31bbe70-b84e-47bb-a277-5efdcdda3493

مطالب مشابه