رئیس دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات:

نگاه امام خمینی (ره) به رسانه ابزاری برای انتقال صحیح پیام استقلال، آزادی بود

تاریخ انتشار:

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات گفت: در زمان مبارزات برای پیروزی نهضت انقلاب اسلامی، نگاه امام خمینی (ره) به رسانه ابزاری برای انتقال صحیح پیام استقلال، آزادی بود.

به گزارش دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات؛ حجت‌الاسلام والمسمین سید محمدرضا نواب در پاسخ به سوالی درباره دیدگاه امام خمینی (ره) نسبت به رسانه گفت: ایشان همیشه به رسانه عنوان یک عنصر مهم نگاه می‌کردند، در خاطراتی که از بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران نقل شده است ایشان برای آگاهی از اخبار روز، همیشه به صورت مستمر از رادیو بی‌بی سی استفاده می‌کردند.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات با اشاره به سخنان امام خمینی (ره) در دیدار شورای سرپرستی صدا و سیما، اضافه کرد: امام خمینی (ره) در این دیدار به رادیو اسراییل اشاره کرده که نشان می‌دهد ایشان در کار حرفه‌ای رسانه، فضای حرفه‌ای را از فضای ایدئولوژیک جدا کرده و به‌نحوی در کار رسانه‌ای، مسئولان مربوطه را به رقیب خود در امر کار حرفه‌ای و برنامه ریزی متوجه می‌کند.

وی در ادامه توجه ایشان به رسانه در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را مورد توجه قرار داده و افزود: امام خمینی (ره) قبل از پیروزی انقلاب هم از رسانه به شیوه صحیح برای انتقال پیام استقلال، آزادی استفاده می‌کردند.

دکتر سید محمدرضا نواب افزود: در زمان مبارزات برای پیروزی نهضت انقلاب اسلامی هم پیام‌ها و سخنرانی‌هایی امام خمینی (ره) از طریق نوار کاست در کشور منتقل و دست به دست می‌شد و ایشان در مصاحبه‌هایی که با مراجع مختلف خبری داشتند در صدد بودند پیام خود را به صورت گسترده برای مردم ایران ارسال نمایند و همواره این رویکرد پس از انقلاب اسلامی نیز ادامه داشت.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم امام راحل (ره) از رسانه ملی به نحو احسن برای ارتباط و صحبت با مردم استفاده می‌کردند و نگاهشان به صدا و سیما چه در نشست با مسئولان و چه در ارتباط با مردم قابل بوده توجه است.

وی عنوان کرد: برای یک عالم شیعی همچون امام خمینی (ره) که فقه و اصول خوانده و مطالعات دینی داشته است، استفاده صحیح و تاثیرگذار از رسانه به عنوان ابزار انتقال پیام یک نگاه ویژه بوده که در آن دوره داشته‌اند، مسئله‌ای که شاید علما در آن زمان به آن التفات نداشتند.

همان طور که شاهد هستیم خواه ناخواه پیام امام و انقلاب اسلامی از طریق رسانه‌های مختلف در دنیا منتشر شد؛ اگرچه بایکوت خبرگزاری‌ها در دوره‌ای باعث شد به طور مناسب انعکاس پیدا نکند اما قبل از انقلاب هدایت این موج خبری به نوعی توسط انقلابیون بالاخص نوع نگاهی که امام به رسانه داشتند باعث می‌شد این هدایت به صورت کلی صورت بگیرد.

دکتر سید محمدرضا نواب در ادامه با اشاره به نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب به فضای مجازی بر نقش و جایگاه رسانه برای مقابله با تبلیغات دشمن تاکید کرد و افزود: با توجه به جنگ شناختی، تقابل رسانه‌های غربی و رسانه‌های معاند با انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر نگاه ویژه به رسانه را جدی‌تر کرده است.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات گفت: انقلاب اسلامی در بسیاری از مواقع در بسیاری از کشورها حضورش را مدیون رسانه است و از این ابزار استفاده مناسبی شده است.

در کشور عراق حضور رسانه‌های مختلف که با نگاه شیعی به ترویج اندیشه‌های امام خمینی (ره) و آرمان انقلاب اسلامی پرداخته، تاثیر چشم‌گیری بر فرهنگ‌سازی در سال‌های اخیر داشته است.

دکتر سید محمدرضا نواب در پایان با بیان اینکه برای انتقال تفکر امام خمینی (ره) و دستاوردهای انقلاب اسلامی باید به فکر پویایی و گسترش رسانه‌ها و تاثیرگذاری بیشتر آن باشیم، گفت: امید است انقلاب اسلامی که به برکت خون شهدا و نگاه غنی و فاخر امام شکل گرفته است، بتواند از ابزار رسانه هر چه بیشتر و بهتر برای انتقال پیام امام خمینی (ره) و انقلاب استفاده کند و تا حد بسیار زیادی این نوع نگاه آرمانی به محرومان و مستضعفان جهان منتقل شود تا گام‌های بزرگتری برداشته شود.

مطالب مشابه