گفت‌وگو با مردم و پاسخ به پرسش‌های بازدیدکنندگان،لحظات خجسته‌ای را رقم زد

تاریخ انتشار:

 خدا را شکر که پس از دو سال کرونا شاهد بر پا شدن دومین دوره برگزاری سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بودیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد معینی فر معاون پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب در یادداشتی آورده است:

 خدا را شکر که پس از دو سال کرونا شاهد بر پا شدن دومین دوره برگزاری سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بودیم.
به دلیل فضای پروحشتی که آن ویروس منحوس در دنیا ایجاد کرده بود، می‌بایست اقدامی در خور صورت گیرد تا خاطرات غمناک آن دو سال محو شود و کتاب و کتاب‌خوانی و گسستی که طی این مدت ایجاد شده بود ترمیم گردد. از این رو معاونت پژوهشی برنامه‌های ویژه‌ای را با همکاری مدیر انتشارات در دستور کار خود قرار داد؛ یکی از این اقدامات مذاکره با اساتید متخصص رشته‌های دانشگاه برای اعزام و حضور در غرفه نمایشگاه دانشگاه ادیان بود. استادان ارجمند دانشگاه با سپیده دم خورشید از شهر مقدس قم حرکت می‌کردند و بعد از صرف صبحانه در میانه راه، با شادابی به نمایشگاه می رسیدند. دیدار با دانشجویان و اساتید حوزوی و دانشگاهی، گفت‌وگو با عموم مردم و پاسخ به پرسش‌های مختلف بازدیدکنندگان، لحظات فرخنده و خجسته‌ای را در غرفه نمایشگاه رقم زد. ظهر هنگام و پس از نماز جماعت و پذیرایی، برنامه حضور در غرفه تا غروب خورشید ادامه داشت و در ساعات ابتدایی شب، آموزگاران روشنی به شهر خویش باز می گشتند. این برنامه از روز آغازین نمایشگاه به مدت ۱۰ روز بدون هیچ‌گونه وقفه‌ای انجام می‌شد.
از جمله موارد ابتکاری دیگر در غرفه نمایشگاه، رونمایی از آثار و تألیفات اساتید و پژوهشگران دانشگاه ادیان بود که در فضایی بسیار صمیمی صورت می‌گرفت. از محاسن جلسات رونمایی، خرید چندین مجلد از اثر رونمایی‌شده و گرفتن امضاء از صاحب تألیف بود.
یکی دیگر از موارد بسیار دوست‌داشتنی غرفه فضای ساده و سنتی و معنوی آن بود. بر خلاف هزینه‌های بسیار هنگفتی که گاه تا مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان می‌رسید و غرفه‌داران جهت ساخت دکور و ویترین صرف می‌کردند، در غرفه نمایشگاه ادیان فضای آشنایی میان سنت و مدرنیه برای دوستداران کتاب و کتاب‌خوانی شکل گرفته بود؛ قفسه‌های چوبی ساخته‌شده از اوراق کتاب‌ها، پارچه های ترمه دست‌بافت اصفهان، قاب‌های تصاویر اساتید و اعضای هیئت علمی و نگاره‌های آثار مؤلفین در یک صفحه رنگی زیبا با کمترین هزینه. گاه پیش می‌آمد که پیرمردی خسته با دیدن این فضای گرم به داخل غرفه می‌آمد و کتابی را با چشمان کم‌سویش می‌خواند.
از دیگر مواردی که بر غنای موارد پیش‌گفته می‌افزود، حضور ریاست محترم دانشگاه در غرفه دانشگاه بود که مزین به رونمایی از آخرین اثر منتشرشده از ایشان هم شد و جلسه‌ای پرشور را با حضور دانشجویان آفرید.
اکنون که سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تمام شده در اندیشه‌ایم تا برای سال آینده، با توجه به فرصت‌ها و کمبودهایی که در این دوره از نمایشگاه رصد شد، برنامه‌های بهتر و متنوع‌تری داشته باشیم و از این رهگذر، دین خود به خانواده شریف کتاب‌دوستان را ادا کنیم.
در پایان بر خود واجب می‌دانم از ریاست محترم دانشگاه ادیان و مذاهب به پاس وقت ارزشمندی که برای ما در نظر گرفتند و غرفه دانشگاه را به قدوم خویش مزین کردند، از مدیر محترم انتشارات که تمام‌وقت در غرفه حضور داشتند و تلاشی شبانه‌روزی برای ایجاد آن غرفه پرنقش و نگار صرف کردند، از همکاران معاونت پژوهشی که همواره مددرسان ما بودند، از اساتید محترم برای رونق بخشیدن و روشن نگه داشتن چراغ مباحث علمی، از دانشجویان گرامی جهت حضور پرشورشان، از دوستان زحمتکش خدمات و کلیه کسانی که در برگزاری این دوره از نمایشگاه به ما یاری رساندند تشکر بسیار ویژه دارم.
جزاکم الله خیر الجزاء و الاحسان