به همت انجمن علمی شیعه‌شناسی؛

نشست تخصصی اندیشمندان مسیحی لبنان و میراث اهل بیت (علیهم السلام) برگزار شد

تاریخ انتشار:

بین دنیای شیعه و مسیحیت یک تعامل دیرینه و بسیار عمیق از دیرباز وجود داشته است. این ارتباط مورد توجه هر دو طیف قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به مناسبت دهه کرامت، یکی دیگر از سلسله نشست‌های علمی – تخصصی شیعه شناسی با موضوع اندیشمندان مسیحی لبنان و میراث اهل بیت (علیهم السلام) با حضور دکتر عباس خامه یار معاون فرهنگی دانشگاه برگزار شد.

در این نشست دکتر خامه یار ضمن تبریک دهه کرامت از ارتباط تنگاتنگ شیعه و مسیحیت یاد کرده و بیان کرد، بین دنیای شیعه و مسیحیت یک تعامل دیرینه و بسیار عمیق از دیرباز وجود داشته است. این ارتباط مورد توجه هر دو طیف قرار دارد. می‌دانیم که عمده ادیبان و شاعران عرب از بین مسیحیان بوده‌اند و بسیار از شخصیت‌های معروف عرب نیز از مسیحیان است. بنده از کودکی نام جرج جرداق را در جلسات روحانیون معظم و معزز می‌شنیدم و جملات بسیار خوبی از کتاب ایشان بر روی منبر تکرار می‌شد. کتاب علی صدای عدالت انسانی که این بسیار برای من تاثیرگذار بود.

وی افزود: منبری های آن زمان بسیار از جرج جرداق یاد می‌کردند و جملات ایشان را بر سر منبر بیان می‌کردند. بنده هم علاقه بسیاری داشتم تا ایشان را ببینم. بالاخره این اتفاق افتاد و بنده به عنوان رایزن فرهنگی ایران در لبنان در سال ۹۰ میلادی اولین کاری که کردم این بود که به سمت ایشان رفتم.

کتاب زخم و زیتون جلد دوم که زیر چاپ است نیز به این تعاملات بنده پرداخته است. همچنین کتاب علل گرایش مسیحیت به تشیع را دارم که یک کار تحلیلی بوده و مجموعه تعامل بنده با این شخصیت‌ها در آن بیان شده است.

دکتر عباس خامه یار ادامه داد: بنده با مسیحیان نشست و برخواست‌های بسیاری داشته‌ام و حتی به‌صورت خانوادگی با آنها رفت‌وآمد دارم و می‌دانم ادبیان مسیحی نسبت به نهج البلاغه درک و ارادات عمیقی دارند. همانطور که مستحضر هستید بنده با آقای جرج جرداق در ارتباط بوده‌ام و ما امثال ایشان را داشته و داریم. آقای جرج جرداق ارادات خاصی به امیرالمومنین داشتند. ایشان از کودکی به‌دنبال شعر و ادبیات و نهج البلاغه بوده و برادرش فواد می‌گفت که او تنها گمشده‌اش، نهج البلاغه است. آقای جرج جرداق از کودکی از مدرسه می گریخت و به‌سراغ نهج‌البلاغه می‌رفت و آن را می‌خواند.

آقای جرداق از همان ابتدا از برادر بزرگترش تأثیر پذیرفته بود. آن زمان کودکی بیش نبود. فاصله سنی زیادی میان او و برادرش فؤاد بود. ابتدا سخنان برادرش را تکرار می‌کرد اما بعدها خواندن نهج‌البلاغه را كه از برادرش گرفته بود، آغاز کرد. جرج به‌ شدت تحت تأثیر نامه‌ها و سخنان پر مغز و بی‌نظیر نهج‌البلاغه قرار گرفت و به‌ دنبال شناخت صاحب این كتاب بر آمد. او امام علی (ع) را از طریق نهج‌البلاغه شناخت.

وی در پایان این نشست گفت: برخی اختلافات سیاسی و ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی امکان بازتولید افرادی که این چنین بتوانند به شیعه جذب شوند بسیار کمک است. هرچند جوانان بسیاری هستند که به این سمت آمده‌اند اما امکان بازتولید این افراد بسیار سخت است. بنده معتقدم که دوستانی که به نحوی در گسترش عقاید اهل بیت نقشی دارند باید در این رابطه فعال‌تر و حریص‌تر از دیگران باشند تا بتوانیم این ظرفیت باقی مانده را نگه‌داشت و آن را بازتولید کرد تا در معرض دید جوانان دیگر قرار بگیرد.

350a7894
350a7894
350a7897
350a7902
350a7917
350a7918
350a7919
350a7923
350a7926
350a7929
350a7931
350a7933
350a7965
350a7970

مطالب مشابه