پایان نامه ارشد:

تاریخ و اندیشه های کلیسای انطاکیه تا آخر دوره آباء

تاریخ انتشار:

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، یونس سروری سرای دانشجوی رشته ادیان ابراهیمی از دانشکده ادیان با دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان «تاریخ و اندیشه های کلیسای انطاکیه تا آخر دوره آباء» از این دانشگاه فارغ التحصیل شد.

در این جلسه که  چهارشنبه 11 شهریور در سالن کنفرانس امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد خانم دکتر هادی‌نا به عنوان استاد راهنما، دکتر احمدرضا مفتاح، استاد مشاور و حمید بخشنده در جایگاه استاد داور، به همراه نماینده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی حضور داشتند.

در این دفاعیه که با حضور تعدادی از دانشجویان این دانشگاه برگزار شد، استاد داور پس از گزارش دانشجو از پایان نامه، به نقد و ارزیابی آن پرداخت.

سپس دانشجو با توجه به انتقادات استاد داور و نیز توضیحات اساتید راهنما و مشاور از پایان نامه خود دفاع نمود و در نهایت بعد از شور اساتید راهنما، مشاور، داور و نماینده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی موفق به کسب امتیاز قبولی شد.

چکیده: انطاکیه از جنبه تجاری اهمیت زیادی داشت؛ زیرا چهار راه ارتباطی فرات، دریای مدیترانه، آسیای صغیر و فلسطین و همچنین محل تجمع تاجران یونانی، مصری، سوری و آسیایی بود. در این شهر، از زمان سلوکیان فرهنگ و زبان یونانی غالب بود. همچنین به سبب حضور گسترده­ی یهودیان فلسطینی، این شهر نقطه­ی تلاقی فرهنگ یونانی با دین یهودی بود. از همان دوران تبلیغ عیسی مسیح، رسولان در انطاکیه فعالیت تبلیغی داشتند به همین دلیل این شهر به یکی از مهم­ترین پایگاه­های اولیه­ی مسیحیت تبدیل شد. حواریون و پیروان عیسی مسیح برای نخستین بار در انطاکیه «مسیحی» نامیده شدند. پولس در سفر تبلیغی­اش به یونان، آسیای صغیر و انطاکیه، انطاکیه را پایگاه خود انتخاب کرد. به گفته آباء و مورخین مسیحی، قدیس پطرس بنیان­گذار و اولین اسقف کلیسای انطاکیه معرفی شده است. اهمیت انطاکیه بیش از هر چیز، به سبب آن بود که نخستین کلیسای غیر یهودی در این شهر بنا و به مرکز مسیحیت غیر یهودی یونانی‌زبان تبدیل شد. در آغاز دوران مسیحیت، حضور مکاتب فلسفی و گنوسی در انطاکیه سبب شد تا برخی مفاهیم فلسفی و گنوسی مثل مفهوم لوگوس وارد مسیحیت شود و در الاهیات انطاکیه تاثیر بگذارد. همچنین تاکید بر تفسیر تحت­اللفظی کتاب مقدس در برابر تفسیر تمثیلی اسکندریه و نیز تاکید بر جنبه انسانی عیسی مسیح در برابر تاکید بر جنبه الوهی عیسی از جمله ویژگی­های مهم مکتب انطاکیه است.

واژگان کلیدی: کلیسای انطاکیه، متکلمان مسیحی در انطاکیه، مکتب گنوسی، فلسفه یونانی در انطاکیه

 

مطالب مشابه