دکتر تسخیری تاکید کرد؛

دانشگاه ادیان و مذاهب هیچ‌گاه در برابر اسلام هراسی و ایران هراسی سکوت نمی‌کند

تاریخ انتشار:

برخی‌ها با تلاش به‌وسیله تروریسم دولتی و گسترش تروریسم فیزیکی و تروریسم فکری و اندیشه‌ای در پی ایجاد فضای دگماتیسم هستند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد مهدی تسخیری معاون ارتباطات و امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب در پاسخ به پرسش «آینده مذهب و جامعه انسانی گرفتار در چنگال فرقه‌گرایی، تروریسم، نژادپرستی، جنگ و نزاع‌های دینی و قوم‌گرایی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» بیان کرد: بنده برخلاف بسیاری از دوستان،نسبت به آینده بسیار خوش‌بین هستم. نسبت به نقش مردم، نویسندگان، روشنفکران و علمای ایرانی در جهت ساخت آینده‌ای خالی از تروریسم فکری و اندیشه‌ای نظر مثبتی دارم. چراکه برخی‌ها با تلاش به‌وسیله تروریسم دولتی و گسترش تروریسم فیزیکی و تروریسم فکری و اندیشه‌ای در پی ایجاد فضای دگماتیسم هستند.

نقش کتاب در مقابله با تروریسم، جهل، دگماتیسم و نفرت‌پراکنی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از خبرنگار ردنا (ادیان نیوز) سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور ناشران داخلی و خارجی در حال برگزاری است. بسیاری معتقد هستند امروزه در عصر کنونی کتاب به‌عنوان یک ابزار فرهنگی در مقابله با تروریسم، جهل، دگماتیسم و نفرت‌پراکنی نقش مهمی دارد. در این راستا حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمد مهدی تسخیری معاون ارتباطات و امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب روز ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ با حضور در این نمایشگاه و غرفه انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب زمینه گفتگو با خبرنگار ما را فراهم کرده است. در ادامه بخش‌های مهم این گفتگو را باهم می‌خوانیم:

معاون ارتباطات و امور بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب در ارزیابی کمی و کیفی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عنوان کرد: دنیا معمولاً نسبت به نمایشگاه‌های کتاب بسیار حساس است. چراکه امروزه نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب نظیر نمایشگاه کتاب بیروت، فرانکفورت، قطر، مصر و نمونه‌های دیگر معمولاً به‌مثابه نمایه فرهنگی جوامع خودشان به شمار می‌آیند. بدون شک ما در این نمایشگاه نیز می‌توانیم بیشترین عناوین فرهنگی و اجتماعی خودمان را به مخاطبان داخلی و خارجی ارائه کنیم.

حضور تنوع و تکثر فرهنگی در نمایشگاه کتاب یک فرصت برای طالبان علم و دانش است

وی در مواجهه با این بخش از پرسش خبرنگار ردنا که «آیا نمایشگاه کتاب به‌عنوان گنجینه فرهنگی توانسته است تشنگی طالبان علم و دانش علی‌الخصوص دانشجویان ادیان ابراهیمی را مرتفع کند؟» پاسخ داد: حضور تنوع و تکثر فرهنگی در نمایشگاه کتاب یک فرصت برای طالبان علم و دانش است. چراکه نمایشگاه کتاب در بخش منابع عمومی و تخصصی دارای منابع و گنجینه‌های فراوانی است تا بتواند پرسش مراجعه‌کنندگان را پاسخ دهد و بنده ارزیابی بسیار خوبی از این موضوع دارم.

دکتر تسخیری در مواجهه با این پرسش خبرنگار که «آیا محصولات دانشگاه ادیان و مذاهب در شاخه‌های مختلف علمی، دینی، فرهنگی و اجتماعی، نیازهای روز و عمده مطالبی که انسان امروزی با آن مواجه است را در نظر گرفته است؟» مطرح کرد: ویژگی خاصی که دانشگاه ادیان و مذاهب دارد، داشتن مخاطب خاص است. نمونه عناوینی که در این دانشگاه به‌صورت تخصصی کارشده بسیار کم‌نظیر و شاید بی‌نظیر است.

کتابخانه دانشگاه ادیان و مذاهب به‌مثابه گنجینه‌ای بی‌نظیر در منطقه

وی با اشاره به دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان گفت:رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب وقتی مجموعه‌ای از آثار چاپ‌شده در این دانشگاه در حوزه مسیحیت را به واتیکان آورد، پاپ فرانسیس نسبت به این موضوع احساس شگفتی کرد و نسبت به این حجم از آثاری که یک دانشگاه توانسته است در یک موضوع خاص نزدیک به هشتاد عنوان کتاب و کار علمی و فرهنگی انجام دهد، ابراز خوشحالی کرد. بنابراین دانشگاه ادیان و مذاهب در زمینه‌های مختلف بودیسم، شنتوئیزم، هندوئیسم، مسیحیت و یهودیت و بسیاری از حوزه‌های مختلف دینی با توسل به نگاه متخصصان کار علمی ارائه داده است. البته این موضوع را هم بایستی در نظر گرفت که خود کتابخانه دانشگاه ادیان و مذاهب به‌مثابه گنجینه‌ای بی‌نظیر در منطقه توانسته بسیاری از منابع را در دل خویش جای دهد.

دانشگاه ادیان و مذاهب در زمینهٔ گفتگوی ادیان و فرهنگ‌ها بیش از دو دهه سابقه فعالیت دارد

معاون ارتباطات و امور بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب در پاسخ به چرایی بازتاب گسترده خبری دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابوالحسن نواب و رهبر کاتولیک‌های جهان و تاثیر این دیدار به روابط دانشگاه ادیان و مذاهب به‌طور خاص و جهان اسلام به‌طور عام با واتیکان گفت: دانشگاه ادیان و مذاهب در زمینهٔ گفتگوی ادیان و فرهنگ‌ها بیش از دو دهه سابقه فعالیت دارد. سفرهای بین‌المللی متعدد رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب به کشورهای مختلف یکی از تجارب مثبت ما در حرکت به‌سوی گفتگوی ادیانی و استقبال از چنین موضوعاتی است.

دانشگاه ادیان و مذاهب نمونه عینی از وجود عناصر در مرحله تطبیقی محسوب می‌شود

حجت‌الاسلام‌ تسخیری ادامه داد: آنچه در دانشگاه ادیان و مذاهب اتفاق می‌افتد، فارغ از جهان نظری است. دانشگاه ادیان و مذاهب نمونه عینی از وجود عناصر در مرحله تطبیقی محسوب می‌شود. ارتباط، گفتگو و رفت آمد با شخصیت‌ها، علما و رهبران دینی جهان یکی از این مصادیق به شمار می‌آید. ضمن اینکه بخشی از فعالیت ما در برابر اسلام فوبیا (اسلام هراسی در جهان)، شیعه هراسی و ایران هراسی شکل می‌گیرد تا برای شناساندن چهره واقعی جهان اسلام به دیگران عمل کنیم. ما به سهم خودمان توانسته‌ایم عامل ارتباط، تعاون و همبستگی میان صدها گروه‌های دینی و علمی در اقصی نقاط جهان باشیم.

برخی‌ها با تروریسم فیزیکی و تروریسم فکری و اندیشه‌ای در پی ایجاد فضای دگماتیسم هستند

معاون ارتباطات و امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب در پاسخ به «آینده مذهب و جامعه انسانی گرفتار در چنگال فرقه‌گرایی، تروریسم، نژادپرستی، جنگ و نزاع‌های دینی و قوم‌گرایی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» بیان کرد: بنده برخلاف بسیاری از دوستان،نسبت به آینده بسیار خوش‌بین هستم. نسبت به نقش مردم، نویسندگان، روشنفکران و علمای ایرانی در جهت ساخت آینده‌ای خالی از تروریسم فکری و اندیشه‌ای نظر مثبتی دارم. چراکه برخی‌ها با تلاش به‌وسیله تروریسم دولتی در دو بخش تروریسم فیزیکی و تروریسم فکری و اندیشه‌ای در پی ایجاد فضای دگماتیسم هستند.

روح تمام ادیان صلح، محبت، عدالت، اخوت و انسجام، صلح و برادری است

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما معتقدیم توسعه روابط گفتگو گرایی، روابط علمی و آکادمیک در جهان امروز باعث می‌شود مسئله تروریسم به‌صورت خودکار خلع سلاح شود. گرچه برخی دولت‌های سلطه‌طلب علاوه بر گسترش تروریسم دولتی و فرقه‌گرایی، تلاش می‌کنند هر دو نوع تروریسم فیزیکی و تروریسم فکری رشد پیدا کند. ما معتقد هستیم تلاش‌های رهبران دینی و اندیشمندان در ادیان مختلف که همگی به دنبال هدفی واحد در پی گسترش صلح و همبستگی در جهان گرد هم آمده‌ایم، نتیجه‌بخش خواهد بود. برخلاف گروه‌های تروریستی و برخی قدرت‌طلبان که با ساختن شعارهای دروغین ادیان را منشأ جنگ می‌دانند. چراکه روح تمام ادیان صلح، محبت، عدالت، اخوت و انسجام، صلح و برادری است.

مطالب مشابه