با حضور پژوهشگرانی از کشور عمان؛

آیین رونمایی از کتاب «اباضیه معاصر» برگزار شد

تاریخ انتشار:

با حضور پژوهشگرانی از کشور عمان آیین رونمایی از کتاب «اباضیه معاصر» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ کتاب «اباضیه معاصر» که به قلم حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم قاسمی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب به زیور طبع آراسته شده است در غرفه انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رونمایی شد.

دکتر ابراهیم قاسمی در این آیین با اشاره به این‌که؛ گفته‌اند اباضیه تنها فرقه باقی‌مانده از فرقه‌های خوارج است که در حال حاضر پیروانی در کشورهای عمان، زنگبار و شمال آفریقا، الجزایر، لیبی و تونس دارد، چنان‌که مذهب رسمی کشور عمان، اباضی است گفت: اباضیه از نظر مشهور دانشمندان ملل و نحل، نزدیک‌ترین فرقه‌ها به اهل سنت و از فرقه‌های معتدل خوارج‌اند که به دلیل همین اعتدال و دوری از افراط و تفریط، تا امروز باقی مانده‌اند. اباضیه در آغاز به صورت نوعی مکتب منسجم فقهی و کلامی نبوده، بلکه مانند خوارج صرفاً حرکتی سیاسی بوده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد؛ این پژوهش در صدد است با توجه به اهمیت‌یافتن فرقه اباضیه در جهان معاصر، که شروع آن از سال 1970 و با روی کار آمدن سلطان قابوس است، به تجدید بنای اباضیه در دو محور بپردازد؛ یکی در محور پایه‌های نظری که توانسته است از طریق بازسازی فقه، منابع و اصول فقه، اعتقادات، امامت و خلافت و رویکرد آنان به مذاهب دیگر به تمایز بیشتری برسد؛ و دیگری در محور نهادهای دینی که توانسته است با سامان‌دهی و ایجاد نهادهای جدید در قالب چهار وزارت‌خانه آموزش و پرورش، آموزش عالی، میراث و فرهنگ، و اوقاف و امور دینی، با جهان اسلام آشتی کند و خود را از اتهامات دور نگه دارد و از انزوا خارج شود و تبلیغات وسیعی در دوره معاصر انجام دهد.
دکتر قاسمی اضافه کرد؛ فصل اول این کتاب جریان‌شناسی اباضیه را با تکیه بر مباحثی همچون سیر تطور، اعتقادات و فرقه‌های منشعب از اباضیه بررسی می‌کند و در ادامه با هدف تبیین اباضیه معاصر به کشور عمان (مرکز اصلی اباضیان)، سلطان قابوس (بالاترین مقام سیاسی اباضیه) و علامه احمد بن حمد خلیلی (مفتی عام اباضیه) می‌پردازد. و در فصل دوم نیز بازسازی پایه‌های نظری اباضیه را می‌کاود؛ تاریخ و ادوار فقه، مصادر تشریع، اتهام‌زدایی، امامت و نیز نحوه تعامل اباضیه با دیگر مذاهب اسلامی، خصوصاً شیعه، از مهم‌ترین مباحث این فصل است.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد؛ فصل سوم این کتاب نیز در قالب وسایل ارتباط جمعی، اعم از رادیو، تلویزیون، مطبوعات و نهادهای دینی، اعم از وزارت آموزش و پرورش، وزارت آموزش عالی، وزارت تراث و ثقافه، و وزارت اوقاف و امور دینی به بازسازی نهادهای دینی اباضیه در دوره معاصر می‌پردازد.
گفتنی است غرفه دانشگاه ادیان و مذاهب در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) شبستان، راهرو ۸ ، غرفه ۱۷، بیستم تا سی‌ام اردیبهشت ۱۴۰۲ آماده پذیرایی از دانش‌پژوهان محترم می‌باشد.

مطالب مشابه