به گزارش دانشکده ارتباطات و رسانه، دکتر محمدحسین عامری مهاباد در پاسخ به سوالی مبنی بر نقش و جایگاه مدیریت دانش در سازمانهای رسانهای اظهار کرد: در رابطه با مدیریت دانش، نظریات گوناگونی وجود دارد که به دو نسل متفاوت تقسیم میشود، در نظریات نسل اول بیشتر عرضه محوری تولیدات دانشی در سازمان مدنظر قرار میگیرد اما در نظریه نسل دوم تقاضا محوری غلبه دارد.
استاد دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه ادامه داد: دانش آن چیزی که در وجود بشر نهادینه است و در واقع در محیط سازمانهای رسانهای باید دانش ضمنی به دانش عینی و از صورت نهان به آشکار تبدیل شود.
وی افزود: یکی از مسائل مهم که در سازمان رسانهای مورد توجه قرار میگیرد، بحث آشکارسازی و اشتراک دانش افراد و به طور کلی بهرهگیری از خرد جمعی سازمان است و در واقع مدیریت دانش باعث خواهد شد که سازمان از نظر محیط خارجی متمایز جلوه کند و نیز عملکرد کارکنان بهبود یابد.
این استاد دانشگاه میگوید: منظور از مدیریت دانش ترسیم نقشه دانش بوده که جهت پویایی بهتر و برانگیختگی انگیزههای بیشتر کارکنان در حوزه مدیریت دانش، حول محوری است که دانش را شناسایی و از بالقوه به بالفعل تبدیل میکند.
وی عنوان کرد: هدف مدیریت دانش این است که در پیشبرد اهداف سازمانی، یک برنامه و شیوه نامههایی را بر اساس نیازها، منابع و نقشهای که ترسیم شده در حوزه دانش به روزرسانی و ارائه کند.
عامری مهاباد ادامه داد: هر فرد در محیط سازمانی با توجه به افکار، اندیشهها، ویژگیهای شخصیت و روانشناختی که دارد دارای توانمندیهایی است که شاید زمینه بروز و ظهور را پیدا نکرده است در واقع مدیریت دانش به دنبال این است که ابتدا فرد تواناییهای خودش را شناسایی کرده و بر اساس سیستماهداف پیشبرد دانش و نظریه ترسیم سازمان دانش بنیان آن را مورد شناسایی قرار داده تا توانمندیهای خود را از بالقوه به بالفعل تبدیل کند و این یک اتفاق مطلوب در حوزه مدیریت دانش است.
استاد دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه تصریح کرد: در واقع هدف مدیریت دانش این است سازمانها در جهت میل به پیشرفت و تعالی بیش از پیش قدم بردارند و اهداف سازمانی خود را با یکپارچگی به منصه ظهور بگذارند.
عامری مهاباد گفت: اگر ما در زمینه مدیریت دانش یک پلان روی نقطه نظر عرضه و تقاضا در زمینه اقتصادی ایجاد کنیم عرضه و تقاضا در مدیریت دانش هم این دستاورد و بسامد را خواهد داشت و در زمینه شناسایی آن یک سری راهبردها و نقشههایی وجود دارد که بر اساس آن آسیب و چالشهای گذشته برطرف میشود.
استاد دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه در ادامه با تاکید بر اینکه در عصر حاضر، مدیریت دانش وابسته به دو سیستم در حوزه کارکردی، در گام اول هوش مصنوعی و سپس معماری اطلاعات (سازمانی) است، گفت: زمانی که یک نوع همگرایی بین این دو حوزه ایجاد شود مدیریت دانش را هماهنگ و در واقع ساز و برگ را فراهم مینمایند.
او در ادامه معماری اطلاعات و هوش مصنوعی را دو بال مدیریت دانش در سازمانهای رسانهای دانست و افزود: هوش مصنوعی در واقع به ما کمک میکند از آخرین خلاقیتها و تکنولوژیها درحوزه مدیریت دانش در جهت تحقق اهداف سازمانی بهره ببریم.
عامری مهاباد در پایان گفت: همچنین در معماری اطلاعات یا معماری سازمانی در سازمانهای رسانهای در مقوله مدیریت دانش باید به چیدمان افراد حاضر در لایه اجرایی و تلاش و پشتکار آنان در راستای بهره مندی و بهرهگیری از ساختار دانشی سازمان توجه شود.