سفیر بولیوی مطرح کرد؛

محیط زیست زبان مشترک امروز ما برای گفت‌وگو است

تاریخ انتشار:

در نگاه ژئاپلتیک انسان در مرکز زمین قرار دارد و جزوی از زمین انگاشته می‌شود نه اینکه زمین را در اختیار داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، اولین نشست «زمین، مام طبیعت» برگزار شد. در این نشست که با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب «رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب» و خانم رومینا پرز راموس «سفیر کشور بولیوی در جمهوری اسلامی ایران» برگزار شد، طرفین بر حفظ محیط زیست جهانی تاکید داشته و آن را بسیار مهم دانستند.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب گفت: بنده به عنوان یک طلبه ۴۰ سال است آمریکای جنوبی را می‌شناسم و بارها به آنجا سفر کرده‌ام. بنده عقیده دارم که امریکای جنوبی بسیار مهم بوده و بسیار مظلوم واقع شده است. از ده تمدن شناخته شده در جهان ۳ تمدن متعلق به این منطقه است. شاید برخی اعتقاد داشته باشند که اولین بار آمریکا توسط کریستف کلمپ کشف شده است و تمدن دیگری در این منطقه نبوده، که این غلط است. زیرا شواهد نشان می‌دهد که تمدن‌های بسیار قدیمی در این منطقه وجود دارد، تمدن هایی همچون مکزیک، بولیوی و پرو در این منطقه حضور داشته‌اند.

کشورهای استعمارگر بسیاری به این منطقه هجوم آورده‌اند و در بین آنها اسپانیا تاثیر مهمی بر این کشورها داشته است و تقریبا می‌توان گفت آمریکای جنوبی را نابود کرده است. البته باید توجه داشت که بولیوی منابع خوبی دارد و منابع این کشور لایزال است و به راحتی تمام نخواهد شد.

وی ادامه داد:مسئله محیط زیست دغدغه ما و خانم سفیر است. متأسفانه فهم درستی از حفظ محیط زیست در بین انسان‌ها وجود ندارد و انسان متوجه نیست که دارد خانه خود را خراب می‌کند. استفاده از گازهای گلخانه‌ای جهان را نابود کرده است و کسی هم نیست که به داد محیط زیست و جهان اطراف ما برسد. آمریکا رسماً عضویت در سازمان محیط زیست جهانی را رد کرده است و رئیس جمهور سابق این کشور آقای ترامپ به اجلاس فرانسه نه بلندی گفت.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: این ننگ بشریت است که کشورها ابرقدرت و مدعی حقوق جهانی عضو سازمان حفظ محیط زیست جهانی نیستند. ما باید به این مسئله حساس باشیم. دریاها و خشکی‌ها خانه ما هستند و تصرفات بشری در حال نابودی این منابع است. این کره خاکی خانه مسکونی ماست و فرقی هم نمی کند که ما در کجای این جهان زندگی می‌کنیم، ‌زیرا هر جا ضرری به محیط زیست وارد شود ما در آن شریک هستیم و امیدواریم بتوانیم به امید خدا از محیط زیست‌مان محافظت کنیم.

در ادامه خانم رومینا پرز راموس سفیر کشور بولیوی به ارائه مقاله‌ای در زمینه اقدامات بشری و کشورهای امپرالیستی ضد محیط زیست پرداخت و گفت: بخش مهمی از سیاست خارجی کشور بولیوی بر موضوع حفظ محیط زیست تاکید دارد. زیرا محیط زیست زبان مشترک امروز ما برای گفت‌وگو است. سازمان ملل متحد روز ۲۲ آوریل را به نام روز زمین نام‌گذاری کرده است. این نام‌گذاری بسیار مهم است و باید راجع‌ به آن صحبت کرد.

وی ادامه داد: نگاه کشورهای جنوبی بر حفظ محیط زیست بسیار با نگاه سازمان ملل و کشورهای غربی و به‌خصوص آمریکا تفاوت دارد. نگاه کشورهای جنوبی بر تغییر پارادایم کنونی است. زیرا کشورهای غربی بر این تاکید دارند که محیط زیست در تسلط بشریت است که نگاه غلطی است. ما در جنوب بر این تاکید داریم که این نگاه باعث بحران‌های اقلیمی، اقتصادی و … شده و باید به نگاه‌های قدیمی جنوب رجوع کنیم و ببینیم آنها چه عقیده‌ای داشته‌اند و از آنها تقلید کنیم. به نظر بنده آنها نگاه ژئاپلتیک داشته‌اند و نه نگاه ژئوپلتیک. در نگاه ژئاپلتیک انسان در مرکز زمین قرار دارد و جزوی از زمین انگاشته می‌شود نه اینکه زمین را در اختیار داشته باشد. به همین جهت نیز نباید از زمین بهره‌کشی کند.

وی با اشاره به اهمیت زمین در فرهنگ و تمدن بولیوی و کشورهایی که در نیمکره جنوبی جهان واقع شده­اند، افزود: حفظ زمین به عنوان مادر طبیعت یکی از مهمترین اموری است که همه ما باید در جهت آن تلاش کنیم. سفیر بولیوی با برشمردن اقدامات انسان­ها علیه کره زمین گفت: زمین­شناسان معتقدند ما در عصری هستیم که کوتاه­ترین دوره تغییرات آب و هوایی در تمام طول تاریخ را پشت سر می­گذاریم. زمین همیشه دوره­های مختلفی را به خود دیده است که این دوره­ها در یک سیکل طبیعی رخ داده­ اند اما در عصر حاضر انسان سرعت تغییرات آب و هوایی را تشدید کرده است و اگر با این امر مقابله نشود ما به سوی نابودی زمین توسط خودمان پیش می­رویم.

خانم رومینا گوادالوپه پرز راموس با اشاره به اینکه فرهنگ استعماری غربی­ها در جهت استفاده هر چه بیشتر از منابع طبیعی، مایه متضرر شدن همه بشریت است افزود: ما بر اساس معرفت­ شناسی و جهان­بینی اصیل خود، انسان را جزیی از طبیعت می­دانیم، نه مالک طبیعت و در تلاش هستیم تا این دیدگاه را با ملت­های دیگر هم به اشتراک بگذاریم.

سفیر بولیوی با اشاره به کنفرانس ­هایی مانند اجلاس داووس گفت: غربی ­ها قرن­هاست برای دستیابی به منافع بیشتر در حال تخریب محیط زیست هستند و نمی­توانند سردمدار حفاظت از محیط زیست باشند. وی افزود: ما در تلاش هستیم تا با همکاری سایر کشورهای ضداستعماری، در جهت حفظ محیط زیست تلاش کنیم و برگزاری اجلاس تیکی پایا در سال 2015 نمونه روشنی از آن است.

وی در آخر گفت: دیدگاه ژئاپلتیک توسط رئیس جمهور ما آقای موالرز پیگیری شد و اجلاسی جهانی را در بولیوی برگزار کرد که در این اجلاس محیط زیستی ۳۰ هزار نفر از پنج قاره جهان در آن حضور داشتند. ما در این اجلاس جهانی قصد داشتیم تا صدای خود را به گوش جهانیان برسانیم که پاسخ روشنی به اجلاس داووس بود. کلمه مام زمین نیز به همین جهت ایجاد شده تا بتوانیم درک بهتری از محیط زیست اطرافمان داشته باشیم. موفقیت در حفاظت از محیط زیست را مشروط به نقش آفرینی ملت­ها دانست و افزود: فعالیت­های دولتی تا بحال تاثیری در این زمینه نداشته و این ملت­ها هستند که باید دست به دست هم دهند و از تخریب زمین به عنوان خانه همه انسان­ها جلوگیری کنند.

همچنین ایشان در پایان دو کتاب مهم که در رابطه با این اجلاس و نگاه ژئاپلتیکی به زمین و محیط زیست وجود داشت را به دانشگاه ادیان و مذاهب هدیه کرد.

در پایان این نشست معاون روابط عمومی و بین الملل دانشگاه، دکتر محمدمهدی تسخیری ضمن تشکر از حضور خانوم رومینا پرز راموس نام ایشان را در فارسی به معنای زمین پاک و حاصلخیز دانستند و گفتند ما در مکتب اهل بیت داریم که باید نامی مناسب را برای فرزندانمان انتخاب کنیم تا آنها بر طبق نام‌هایشان مسیر درستی را انتخاب کنند.

وی گفت: ما معتقدیم که ارتباط انسان و محیط زیست نیز باید به درستی باشد. بنده در ۸ اجلاس مهم محیط زیستی، مانند اجلاس روسیه، یونان، استرالیا، ایران و… شرکت داشته‌ام و دیدگاه‌های خود را در این زمینه در این اجلاس‌ها بیان کرده‌ام. به‌ همین جهت هم پیشنهاد می‌دهم اجلاس‌ها و نشست‌های بیشتری درباره محیط زیست چه در بولیوی و چه در ایران به صورت حضوری و مجازی داشته باشیم. همچنین بنده یک قولی هم به خانم سفیر می‌دهیم و آن این است که این دو کتاب را به فارسی ترجمه خواهیم کرد و در دسترس دوستداران محیط زیست و علاقمندان به این حوزه قرار خواهیم داد.

350a4680
350a4680
350a4710-3
350a4724
350a4729
350a4735
350a4756
350a4848
350a4863
350a4871-2
350a4893
350a4911-2

مطالب مشابه