در دانشگاه پاپی اروبانیا مطرح شد؛

دانشگاه‌ ادیان و مذاهب گام‌های خوبی جهت زدودن جهل نسبت به دیگر ادیان برداشته است

تاریخ انتشار:

ارتباطات علمی-دانشگاهی بر پایه تدریس و پژوهش می‌تواند عامل بسیار مهمی در زدودن جهل نسبت به دیگر ادیان باشد.

دانشگاه اروبانیان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب و هیئت همراه ضمن بازدید از دانشگاه اروبانیا رم که یک دانشگاه پاپی است و توسط واتیکان اداره می‌شود با رئیس این دانشگاه پرفسور لئوناردو سیلئو دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب ضمن ابراز خوشحالی از حضور در دانشگاه پاپی اروبانیا با اشاره به اهمیت و نقش ادیان در جهان امروز عنوان کرد: این‌که ادیان باید با یکدیگر همگرایی داشته باشند بسیار مهم است. در جهان امروز ادیان در همه جای دنیا حضور دارند و پیروان ادیان مختلف در شهرها و مناطق مختلف جهان زندگی می‌کنند. همگرایی ادیان در سطح کلان قطعا موجب کاهش آلام‌ها و آسیب‌های دین‌باوران می‌شود چرا که این همگرایی در سطح زندگی مردم می‌تواند به همزیستی مسالمت آمیز تبدیل شود.

وی ادامه داد: آنچه در جهان امروز در خصوص ادیان و همگرایی ادیان قابل توجه است این است که بسیاری از سوء تفاهمات و واگرایی مراکز علمی ادیان در جهان به دلیل ترس و جهل از یکدیگر است. جهل از ماهیت ادیان دیگر موجب ترس شده است و این ترس باعث شده است که حتی عالمان دینی در مراکز علمی که در آنها ادیان تدریس می‌شود از همدیگر فاصله داشته باشند و این فاصله همان چیزی است که همگرایی را محدود کرده است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب تشریح کرد: ارتباطات علمی-دانشگاهی بر پایه تدریس و پژوهش می‌تواند عامل بسیار مهمی در زدودن جهل نسبت به دیگر ادیان باشد. ما در دانشگاه ادیان و مذاهب برای برطرف کردن جهل نسبت به ادیان تلاش کرده‌ایم که همه ادیان را آموزش بدهیم. این آموزش قطعا آموزش اعتقادی و ترویجی نیست بلکه این آموزش مبنای علمی دارد و ما تلاش می‌کنیم که برای آموزش ادیان از افرادی که معتقد به همان دین هستند استفاده کنیم.

وی ادامه داد: اما این روند زمانی می‌تواند ثمر بخش باشد که بتوانیم در این رابطه با مراکز علمی جهان ارتباط برقرار کنیم. انجام پروژه‌های مشترک با دیگر دانشگاه‌ها گام‌های مهمی است که باید در این خصوص برداشته شود و ما آمادگی این کار را داریم و حتی در برخی از کشورها این چنین رویکردی را شروع کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام و المسلمین نواب بیان کرد:ما در دانشگاه ادیان و مذاهب ارتباطات خوبی را با دانشگاه‌های کاتولیکی آلمان داریم و برنامه‌های مشترک زیادی را برگزار کرده‌ایم و این آمادگی این را  داریم که با دانشگاه اروبانیا نیز چنین برنامه‌های مشترکی را آغاز کنیم. ما می‌توانیم دانشجویان  و اساتیدی که در خصوص مسیحیت می‌خواهند تحقیق کنند را به دانشگاه شما بفرستیم تا بتوانند پژوهش‌های علمی‌تر و متقن‌تری انجام دهند. همچنین می‌توانیم پذیرای اساتید و دانشجویان شما در سطوح و موضوعات مختلف باشیم.

پرفسور لئوناردو سیلئو رئیس دانشگاه اروبانیا ضمن خوش‌آمدگویی به هیئت دانشگاه ادیان و مذاهب عنوان کرد: همانطور که شما بیان کردید این خیلی مهم است که که همگرایی علمی میان ادیان برقرار شود و این همگرایی باید از طریق روابط علمی- دانشگاهی باشد. ما نیز بر همین باور هستیم و آماده انعقاد تفاهم‌نامه جهت اجرای اینگونه همکاری‌های علمی با دانشگاه ادیان و مذاهب می‌باشیم.

مطالب مشابه