خودسازی، وظیفه شیعیان در تحقق شرایط ظهور است

تاریخ انتشار:

مسئله منجی و موعود نه‌ تنها در ادیان ابراهیمی بلکه حتی در ادیان غیر ابراهیمی نیز مطرح بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب وظیفه شیعیان را در عصر غیبت در درجه اول خودسازی عنوان کرد و گفت: شرایط دیگر نیز در برخی از روایات برای ظهور حضرت نوشته شده و علمای ما کتب مختلفی نگاشته‌اند که در خصوص شرایط عصر ظهور است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد غفوری‌نژاد،عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه مسئله منجی و موعود نه‌ تنها در ادیان ابراهیمی بلکه حتی در ادیان غیر ابراهیمی نیز مطرح بوده است، گفت: می‌توانیم ادعا کنیم که مسئله منجی موضوعی فطری است یعنی حتی کسانی که اعتقاد دینی ندارند و خود را با ادیان، بیگانه می‌پندارند نیز در وجودشان تمایل دارند روزی فرا برسد که عدالت در سراسر جهان حاکم باشد، فقر و ظلم ریشه‌کن شود و تمام آحاد بشریت از امکانات حداقلی بهره‌مند باشند و کسی حق دیگری را ضایع نکند که این کششی فطری در وجود همه انسانها نهادینه شده است.

وی گفت: قرآن کریم هدف از بعثت انبیا را قیام به قسط معرفی می‌کند و می‌فرماید: «هُوَ الَّذي أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدىٰ وَدينِ الحَقِّ لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ وَلَو كَرِهَ المُشرِكون؛ او کسی است که رسولش را با هدایت و آیین حق فرستاد، تا آن را بر همه آیین‌ها غالب گرداند، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند».

رئیس واحد دانشگاه ادیان و مذاهب در مشهد ابراز کرد: همچنین قرآن کریم می‌فرماید: «لَقَدۡ أَرۡسَلنَا رُسُلَنَا بِٱلبَيِّنَٰتِ وَ أَنزَلنَا مَعَهُمُ ٱلكِتَٰبَ وَٱلمِيزَانَ لِيَقُومَ ٱلنَّاسُ بِٱلقِسطِۖ وَأَنزَلنَا ٱلحَدِيدَ فِيهِ بَأۡسٞ شَدِيدٞ وَ مَنَٰفِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعلَمَ ٱللَّهُ مَن يَنصُرُهُۥ وَ رُسُلَهُۥ بِٱلغَيبِۚ إِنَّ ٱللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٞ؛ همانا ما پیامبران خود را با ادلّه و معجزات فرستادیم و با ایشان کتاب و میزان عدل نازل کردیم تا مردم به راستی و عدالت گرایند، و آهن و دیگر فلزات را که در آن هم سختی (جنگ و کارزار) و هم منافع بسیار بر مردم است (نیز برای حفظ عدالت) آفریدیم، و تا معلوم شود که خدا و رسلش را با ایمان قلبی که یاری خواهد کرد؟ هر چند که خدا بسیار قوی و مقتدر و از یاری خلق بی‌نیاز است» که مراد از میزان معیار شناسایی حق از باطل است که این شرایط در عصر ظهور حضرت حجت(عج) محقق می‌شود.

زمین پر از ظلم و جور می‌شود

وی گفت: دور‌انی فرا می‌رسد که زمین پر از ظلم و جور می‌شود، مردم از ظلم و جور به ستوه می‌آیند، کارد به استخوان می‌رسد و خداوند متعال برای آن روز ذخیره‌‌ای قرار داده است که وجود مقدس حضرت حجت(عج) می‌باشد بنابراین زمانی که حضرت ظهور می‌کند‌، زمینه افکار عمومی به این کیفیت در سراسر جهان فراهم است.

غفوری‌نژاد ابراز کرد: زمانی که ظلم و جور در سرزمینی زیاد شود و به بی‌نهایت برسد و کسی قیام کند و ادعا داشته باشد که در پی عدالت است و در این ادعا راستگو نیز باشد، زمینه پذیرش از سوی مردم برای او فراهم است و معمولاً قیام‌های موفق در طول تاریخ بشریت از چنین زمینه‌هایی برخوردار بوده است.

وی گفت: در تاریخ قیام‌های سیاسی مشاهده می‌کنیم که همگی از سوی مردم شرایط مساعدی داشتند که حضرت حجت(عج) نیز در چنین شرایطی قیام می‌کنند و قیام حضرت تحقق‌بخش اهداف ارسال رسل و انزال کتب است و آن هدف نهایی از خلقت که خداوند متعال اراده فرموده که پایان جهان یک پایان سراسر عدالت و رفاه باشد، فراهم می‌شود و همچنین مطلوب فطری و درونی آحاد بشریت برای تحقق چنین شرایطی شکل می‌گیرد.

مدیر گروه اسلام و ادیان پژوهشکده بین‌المللی امام رضا(ع) در خصوص جایگاه حضرت حجت(عج) در قرآن افزود: در قرآن کریم آیات متعددی بر اساس روایات در شأن حضرت حجت(عج) نازل شده است که تفسیر آن عصر ظهور و حکومت حضرت است از جمله آیه: «وَنُريدُ أَن نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ استُضعِفوا فِي الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثين؛ ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم» که این آیه شریف چون با فعل مضارع بیان شده است، می‌توان از آن برداشت کرد که این یک سنت الهی است که در سرزمین‌های گوناگون تحقق پیدا می‌کند و مستضعفان به مقام پیشوایی و حاکمیت می‌رسند که مصداق اتم این سنت در زمان ظهور حضرت حجت(عج) نمایان می‌شود و یک حکومت سراسری برای مستضعفان در سراسر جهان ایجاد خواهد شد.

ذخیره خداوند برای آخرالزمان

وی بیان کرد: در آیات قرآن کریم آمده کسی که ملائکه بر او نازل می‌شوند، همان حجت الهی و ذخیره خداوند برای آخرالزمان است که همان حضرت حجت(عج) می‌باشد ‌و این نمایان‌گر ظهور این امام بزرگوار است. دیگر مذاهب اسلامی که هرچند در زمینه مهدویت با ما هم عقیده‌اند و در تعیین شخص مهدی موعود(عج) اختلاف عقیده دارد و مهدی موعود(عج) را فرزند امام حسن عسکری(ع) نمی‌دانند، پاسخی قانع‌کننده برای این سؤال ندارد.

غفوری‌نژاد گفت: میان مذاهب و فرقه‌های مختلف اهل سنت فرقه‌هایی داریم که حضرت حجت(عج) را فرزند امام حسن عسکری(ع) و دوازده امام شیعه را به عنوان حجت‌های باطنی خداوند بر روی زمین می‌دانند و سلسله خلفای اهل سنت را به همان ترتیب ظاهری قبول دارند و ائمه دوازده‌گانه را حجت‌های باطنی خداوند به حساب می‌آورند و اعتقاد به حیات حضرت مهدی(عج) دارند و او را واسطه فیض می‌دانند که گاهی برخی از محققین از آنها به عنوان سنیان دوازده امامی تعبیر کرده‌اند.

وی در خصوص شرایط ظهور حضرت حجت(عج) افزود: شرایط ظهور را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد‌ که شامل شرایط بنیادی ظهور یعنی شرایطی که به صورت طبیعی چنین واقعه‌ای نیازمند آن است و طبیعتاً چنین حکومتی سراسری که قرار است در عالم گستردگی داشته باشد، نیازمند یک برنامه یا طرح متعالی و رهبر بزرگ و قوی و نیروی انسانی مخلص و متقی است و نقشی که ما در تحقق این شرایط می‌توانیم ایفا کنیم در درجه اول خودسازی است.

دانشیار گروه شیعه‌شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب، وظیفه شیعیان را در عصر غیبت در درجه اول خودسازی عنوان کرد و افزود: شرایط دیگر نیز در برخی از روایات برای ظهور حضرت نوشته شده و علمای ما کتب مختلفی نگاشته‌اند که در خصوص شرایط عصر ظهور است.

وی در پایان بیان کرد: بر اساس روایات یکی از شرایط ظهور حضرت حجت(عج) پر شدن جهان از فساد و ظلم و ستم است، گاهی عقیده نادرستی به برخی از شیعیان نسبت داده می‌شود و می‌گویند که اگر ظهور امام زمان(عج) منوط به پر شدن جهان از ظلم است پس اجازه دهیم زودتر این شرایط فراهم شود و در مقابل ظالمان و ستمگران قد علم نکنیم، اما این امر با آموزه‌های اسلامی سازگار نیست و با امر به معروف و نهی از منکر تعارض دارد.