به همت دانشکده علوم و معارف قرآن برگزار شد

نشست علمی «مطالعات قرآنی معاصر؛ ضرورت ها و پیش نیازها» به زبان انگلیسی

تاریخ انتشار:

دانشکده علوم و معارف قرآن دانشگاه ادیان و مذاهب، با هدف افزایش روابط بین دانشگاهی و تعمیق یافته های علمی و همچنین بهره مندی از اساتید خبره در زمینه های تخصصی علوم و معارف قرآن کریم، با همکاری دانشگاه قادسیه و دانشگاه امام جعفر صادق (علیه السلام) عراق جلسه ای با عنوان «مطالعات قرآنی معاصر؛ ضرورت ها و پیش نیازها» به زبان انگلیسی برگزار کرد.

دانشکده علوم و معارف قرآن دانشگاه ادیان و مذاهب، با هدف افزایش روابط بین دانشگاهی و تعمیق یافته های علمی و همچنین بهره مندی از اساتید خبره در زمینه های تخصصی علوم و معارف قرآن کریم، با همکاری دانشگاه قادسیه و دانشگاه امام جعفر صادق (علیه السلام) عراق جلسه ای با عنوان «مطالعات قرآنی معاصر؛ ضرورت ها و پیش نیازها» به زبان انگلیسی برگزار کرد. این جلسه با ارائه دکتر حسن نیا عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد به صورت برخط در مورخ 14/ 12/ 1401 ساعت 20:30 به مدت 75 دقیقه برگزار شد.

 

طی جلسه، خانم دکتر زهرا علیمرادی دبیری جلسه را بر عهده داشتند. در ابتدا خلاصه ای از روزمه علمی آقای دکتر حسن نیا به حضار ارائه شد. عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد با اشاره به گستردگی موضوعات پیش نیاز در باب مطالعات قرآنی در عصر حاضر از جمله مطالعات مستشرقان، اعراب، روابط اهل سنت و شیعه، به بیان علت نیازمندی به قرآن کریم جهت حل مسائل جامعه پرداختند. ایشان به دو نگاه توصیفی قرآن کریم نسبت به خودش را تذکر دادند و گفتند: قرآن کریم خود را هدایت و رحمت معرفی می کند حال آنکه مسلمانان این کتاب مقدس را مهجور کردند. ایشان با اشاره به روایاتی که نقش درمان¬گری قرآن کریم در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و در کل ایجاد تغییر در سبک زندگی را بیان می نمایند، به روش های تفسیری مسلمانان نقدی زدند. وی با طرح این سئوال که چگونه تفاسیر مختلف منجر به ایجاد روابط مختلف در جوامع می شود، ایجاد گروه های جهادگرا را از نتایج تفاسیر جدید دانستند. گروه های فکری نص گرا و ظاهرگرا، تأویل گرا، هرمنوتیک و تاریخی هر یک جامعه جدیدی را ترسیم می نمایند. همچنین در روش های تفسیری باید مراقب بود تا از معنای یک آیه حمل بر تمام قرآن نشود و تمام آیات در کنار یکدیگر دیده شوند تا فهم درست و کاملی ایجاد گردد.

 

 

در یک بخش کوتاه، دبیر محترم جلسه به جمع بندی سخنان آقای دکتر پرداختند. در ادامه عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد با توضیح دو دیدگاه تفسیری مختلف میان علامه سیدمحمدحسین فضل الله از علمای سرشناس شیعی و آیت الله جوادی آملی صاحب تفسیر تسنیم در مورد آیه شریفه 29 سوره مبارکه فتح «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ» دو معنای مختلف برای واژه شدت شامل سختی یا قوت بیان نمودند. امت واحده از دیگر اصطلاحات معرفتی دارای کارکرد در این زمینه است. اگر مسلمانان نسبت به یکدیگر رحمت داشته باشند تا به مثابه امت واحده شوند، از سوی دیگر با دشمنان با قدرت و نه لزومه سختی و نامهربانی برخورد کنند می توانند در حل مسائل جامعه جهانی امروز قدم های مؤثری بردارند.

در آخر جلسه، آقای دکتر طالبی دارابی عضو هیآت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با طرح مباحث تکمیلی و پرسش هایی به غنای بحث افزودند. نشست علمی با جمع بندی نهایی دبیر جلسه به اتمام رسید. ضبط جلسه در لینک زیر قابل مشاهده و دریافت است:

 

لینک مشاهده جلسه

 

مطالب مشابه