رئیس دانشگاه در دانشگاه بانوان فاطمه جناح پاکستان تصریح کرد؛

دانشگاه ادیان و مذاهب پذیرای زنان طالب علم از همه مذاهب و ادیان است

تاریخ انتشار:

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در دانشگاه بانوان فاطمه جناج در شهر راولپندی کشور پاکستان با اشاره به مقام بالای زنان گفت دانشگاه ادیان نگاه ویژه‌ای نسبت به بانوان دارد و پذیرای زنان طالب علم از همه مذاهب و ادیان از سراسر جهان است.

دانشگاه ادیان و مذاهب پذیرای زنان طالب علم از همه مذاهب و ادیان است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب حجت الاسلام سید ابوالحسن نواب با حضور در دانشگاه بانوان فاطمه جناح در شهر راولپندی کشور پاکستان با بیان مقام زن در اسلام و همچنین اهمیت جایگاه زنان در زندگی و در خانه از اهمیت حضور زنان در دانشگاه و مجامع علمی صحبت کردند.

وی گفت: از دیدگاه من زن بسیار موجود باعظمتی است. چهل و هفت سال است که این نظر را دارم، از وقتی که به تعقل رسیده‌ام فهمیده‌ام که زن مظلوم است و اکنون نیز بر این نظرم جدی‌تر شده‌ام. به چند دلیل زنان مظلوم هستند، زیرا جریاناتی که می‌خواستند به زنان کمک کنند در حق مقام زن ظلم کردند. جریان فمینیسم چه خدمتی به زن کرد؟ آیا به‌جز اینکه جامعه زنان را به ابتذال کشید کار دیگری هم کرد؟! طرف مقابل، کسانی که می‌خواهند زن را در سنت بپیچند آیا به زن خدمت کرده‌اند؟! آیا آنها که می‌خواهند زن را در خانه زندان کنند به زنان خدمت می‌کنند؟! ما باید زن را به عنوان نیمی از جامعه بپذیریم. حقوق زنان هم حق زن است و صدقه نیست. زن صدقه بگیر نیست که بگوییم ما به او کمک می‌کنیم. زن یک موجود واقعی و مربی جامعه است. امام خمینی (ره) جمله زیبایی درباره زن می‌گوید: مرد از دامن زن به معراج می‌رسد.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت:‌ زن و مرد یک سری تفاوت‌های طبیعی با یکدیگر دارند. این تفاوت را در همه مخلوقات عالم می‌توان دید. زن و مرد مانند یک درخت لطیف و یک درخت خشن هستند. یعنی مقتضای این تفاوت این است که شان یکی این است که شکسته نشود و شان دیگری این است که به سمت بالا برود؟! این درختان ناقص و کامل نیستند بلکه متفاوت هستند. فمینیست می‌گوید زن و مرد با هم مساوی‌اند و زن هم باید ماشین سنگین براند. وقتی در سرمای مسکو می‌بینیم زنی دارد خیابان را تمیز می‌کند آیا این خدمت به زن است؟! تاریخ به‌ یاد دارد که همیشه مشاغل ظریف به‌عهده زنان بوده است. برای هر کاری که مهربانی و شفقت لازم بوده همچون پرستاری زنان جلودار بوده‌اند. بسیاری از محققان جهان و برندگان جایزه نوبل زن بوده‌اند. بسیاری از علوم در جهان توسط زنان پیشرفته کرده است. ما با دو نظر افراط و تفریط درباره زن مخالفیم. زن باید آزاد باشد و این حق زن است و نه صدقه. زنان باید حقوق خود را داشته باشند.

وی گفت: زن را باید از خانه‌نشینی نجات داد. اما نباید در دام فمینیست بیفتد. حد اعتدال و عقلانیت زن را باید نگه داشت. زن هرکاری بخواهد می‌تواند انجام دهد. حتی اگر زنی خودش انتخاب کرد که راننده تریلی شود اشکال ندارد ولی با تبلیغات فمینیست نه. زن نباید در دام تبلیغات غرب بیفتد. من تقریبا به سراسر جهان، سفرهای متعدد داشته‌ام. همین امسال دومین بار است که به پاکستان می‌آیم. در غرب زنان بسیاری به من گفته‌اند ما از شوهر خود کتک می‌خوریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب ادامه داد:‌ بنده در خانه هر وقت شده غذا درست کرده‌ام و هر وقت همسرم توانسته او درست کرده است. همیشه فقط یک کلام گفته‌ام، شما زحمت نکش. ایشان رییس مرکز پژوهشی است. این فهم من است از بزرگان در حوزه علمیه قم. یکی از اساتید به من می‌گفت دخترم هفده ساله شده و ازدواج کرده و من یکبار به او امر نکرده‌ام. این شخص از بزرگترین عالمان دین بود و علامه طباطبایی هم همین رفتار را با زنش داشت. ما عکس مشهوری داریم از امام خمینی (ره) که خودش در آشپزخانه برای خودش چای می‌ریزد. در داستانی از ایشان آمده است که همسر امام خمینی یک دامن خریده بود. این لباس رنگش سورمه‌ای بود. امام در هشتاد سالگی به او گفتند چرا رنگ شاد نخریدی. یعنی زن محترم‌ترین وجود است و احترام زن هم در دستان خودش است. اگر حدود واقعی زن رعایت شود زنان در جهان موفق‌ترینند.

ایشان در پایان سخنانشان گفتند: آخرین عرضم یک جمله از پیامبر اسلام (ص) است: و امراته حماله الحطب و از آن طرف و اذکر فی الکتاب مریم. پیامبر در زمان کسانی مبعوث شد که دختر را زنده به گور می‌کردند. خداوند برای پیامبر پسری زنده نگه نداشت و یک دختر  به نام فاطمه زهرا سلام الله علیها را برجسته کرد. این دختر از پدرش خواست، پیامبر به مشرکین بگوید زن برجسته است و قران هم هیچ مرد موفق و مرد پستی را معرفی نمی‌کند مگر اینکه در کنارش زنش را معرفی می‌کند. اینها یعنی زن در جامعه است و حضورش هم واقعی است و اختیارش و اینکه چه مسیری را در جامعه طی کند در اختیار شماست. شما در هر دانشگاهی که می‌خواهید باید تحصیل کنید. در دانشگاه ادیان و مذاهب زنان در همه کلاس‌ها آزادند که در کنار مردان باشند. در برخی از درس‌‌ها زنان به عنوان استاد در کلاس حضور پیدا می‌کنند در حالی که برخی از شاگردان‌شان مرد‌ها هستند. فراموش نکنید که ما در قم هستیم یک شهر مذهبی ولی با این‌حال هیچ فرقی بین زن ‌و مرد نمی‌گذاریم. ما در دانشگاه ادیان و مذاهب پذیرای همه زنان علاقه‌مند به علم و دانش در دانشگاه ادیان و مذاهب هستیم.

مطالب مشابه