با سخنرانی دکتر امداد توران؛

نشست علمی «سیمای پیامبر اکرم (ص) در سنت فریقین» برگزار شد.

تاریخ انتشار:

با سخنرانی دکتر امداد توران نشست علمی «سیمای پیامبر اکرم (ص) در سنت فریقین» در محل بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی برگزار شد.

نشست علمی «سیمای پیامبر اکرم (ص) در سنت فریقین» با سخنرانی دکتر امداد توران در روز چهارشنبه 19 بهمن ماه در محل بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

در این نشست دکتر توران به مقایسه تفاوت‏های دو نوع نگاه شیعی و سنی به پیامبر اکرم (ص) پرداخت و گفت: منابع فریقین دو سیمای متمایز و بلکه متضاد از پیامبر (ص) ترسیم می‎کنند.

وی در ادامه به تمایزهای دو سنت در حوزه  طهارت نسب پیامبر (ص)، یقین یا تردید ایشان به نبوت، دخالت یا عدم دخالت شیطان در وحی، ویژگی‏های اخلاقی پیامبر (ص)، علم یا عدم علم ایشان به امور دنیا، خلقت و وجود پیشین ایشان و… اشاره کرد و سپس با تفصیل بیشتری روی ابعاد طهارت نسب پیامبر (ص) در نزد فریقین متمرکز گردید.

دکتر توران عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در این نشست علمی بر طهارت نسب پیامبر (ص) اشاره کرد و گفت: در روایات شیعه بر طهارت نسب پیامبر (ص) از حضرت آدم (ع) تا نسب پیامبر تأکید شده است ولی از طرفی دیگر در کتب سته اهل تسنن حدیثی در مورد طهارت نسب پیامبر وجود ندارد و برای عدم طهارت نسب پیامبر به آیه «إنما أنا بشر مثلکم» استناد می کنند.

ایشان افزود: باید در این موارد خانواده یک حدیث باید بررسی شود و اسناد متفاوت از یک واقعه مثل: واقعه آوردن قلم و دوات برای پیامبر مورد ارزیابی قرار بگیرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه بیان کرد: در بحث ایمان و کفر در روایات اهل تسنن به کفر والد پیامبر اشاره شده است که بالملازمه مادر رسول خدا را نیز کافر می دانند.

وی گفت: با صرف یک حدیث نمی توان نسبت کفر به نسب پیامبر گرامی اسلام (ص) داد و نکته دیگر اینکه در روایات اهل تسنن سلسله نسب رسول الله (ص) ذکر نشده است و اینکه سخت می توان پذیرفت که والدین پیامبر (ص) با حالت کفر از دنیا رفته اند.

دکتر توران ادامه داد: سه دیدگاه در رابطه با نسب پیامبر گرامی اسلام (ص) وجود دارد: 1- دیدگاه کفر والدین پیامبر 2- دیدگاه نجات 3- دیدگاه توقف

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: در رابطه با دیدگاه اول، اهل تسنن ادعای اجماع می کنند و نظرات بعد از اجماع مثل سیوطی مبنی بر ایمان نسب پیامبر را ناقض اجماع نمی دانند و اعتقاد به کفر والدین در دوره فترت هستند. دیدگاه دوم والدین پیامبر (ص) را بر دین حنیف می دانند و یا استناد به حدیثی می کنند که بیان می کند  اجداد پیامبر (ص) زنده شدند و اسلام آوردند و سپس از دنیا رفته اند.

در پایان این نشست دکتر توران به سؤالات پژوهشگران پاسخ داد.

برای شنیدن صوت کامل دکتر توران کلیک کنید.

مطالب مشابه