آیت الله رضا رمضانی گیلانی

تاریخ انتشار:

آیت الله رضا رمضانی گیلانی عضو حقوقی هیئت امنای دانشگاه ادیان و مذاهب، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت و نماینده استان گیلان در مجلس خبرگان رهبری است.

زندگی‌نامه

حجت­ الاسلام و المسلمین رضا رمضانی گیلانی در سال ۱۳۴۲ شمسی در خانواده­ای کشاورز در روستای احمدگوراب شهرستان رشت چشم به جهان گشود. ایشان هم­زمان با تحصیل در مقطع متوسطه، در سال ۱۳۵۶ وارد حوزه علمیه رشت گردید و تا سال ۱۳۶۱ از محضر علمای حوزه علمیه رشت همچون: مرحوم آیت­ الله لاکانی، مرحوم شرفی، قاهری، و ظهیری بهره‌مند گردید. وی به دلیل تلاش و همت در امر تحصیل، توانست به موازات تحصیل، به امر تدریس در حوزه علمیه رشت نیز بپردازد. حجت الاسلام و المسلمین رمضانی در این سال­ها علاوه بر تدریس و تحصیل در حوزه علمیه رشت، به فعالیت­های انقلابی و مبارزه با منافقین، خصوصاً از طریق فعالیت در انجمن اسلامیِ مسجد قاسمیه رشت، اهتمام داشت.

استاد رمضانی گیلانی پس از سه سال تحصیل در حوزه علمیه رشت، در سال ۱۳۶۲ جهت ادامه تحصیل به مشهد مقدس مهاجرت کرده و سطوح عالی دروس حوزوی را نزد اساتیدی چون حضرات آیات سبزواری، صالحی، سعیدی، رضازاده و مرتضوی گذراندند. همچنین مدتی در درس حکمت فیلسوف شهیر، سید جلال الدین آشتیانی، شرکت داشتند. استادْ علاوه بر تحصیل در این حوزه از  تدریس نیز غافل نماندند و در تمام سال­های اقامت در شهر مشهد به تدریس دروسی چون مختصرالمعانی، شرح نظام، سیوطی، مغنی، معالم الاصول، حاشیه ملاعبدالله، اصول فقه و لمعه پرداختند.

حجت الاسلام و المسلمین رمضانی گیلانی در سال ۱۳۶۷، پس از طی یک دوره پنج­ ساله تحصیل و تدریس در حوزه علمیه مشهد، برای گذراندن تحصیلات عالی و دوره اجتهاد به شهر مقدس قم هجرت نمودند و از دروس فقه و اصول و کلام اساتید برجسته­ای چون حضرات آیات: بهجت فومنی، وحید خراسانی، فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی، جعفر سبحانی و مددی خراسانی به مدت چهارده سال استفاده کردند. علاوه بر این، به خاطر علاقه وافر به مباحث قرآنی، فلسفی، عرفانی و اخلاقی سال­ها در دروس حضرات آیات حسن زادهء آملی، جوادی آملی، انصاری شیرازی، حکیم عسکری گیلانی، معرفت و دکتر احمد بهشتی شرکت کرده و از معارف عقلی، عرفانی و اخلاقی این اساتید بهره­ مند شدند.

یکی از افتخارات استاد رمضانی حضور در جبهه­ های جنگ، هم­زمان با اشتغال به تدریس و تحصیل در حوزه ­­های علمیه است. ایشان به دفعات در میادین جنگ حضور یافتند تا در کنار رزمندگان اسلام به امر تبلیغ دین و مبارزه با دشمنان انقلاب اسلامی بپردازد.

مدارک علمی و سوابق تدریس در حوزه و دانشگاه

حجت­ الاسلام والمسلمین رضا رمضانی گیلانی به ترتیب در سال­های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۵ موفق به اخذ مدرک سطح سه و مدرک معادل کارشناسی ارشد در رشته فقه و معارف اسلامی گردیدند. ایشان همچنین مدرک سطح چهار حوزه (دکترا) را در سال ۱۳۸۴ دریافت نمودند. علاوه بر این، در سال ۱۳۷۳ در رشته فلسفه دانشگاه قم در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شدند. ایشان همچنین رد سال ۱۳۸۲موفق به دریافت مدرک دکترای خود از حوزه علمیه قم شدند.

لازم به ذکر است که ایشان علاوه بر تحصیلات دانشگاهی، از سال ۱۳۶۷ در دانشگاه­ هایی چون دانشگاه گیلان، دانشگاه عوم پزشکی گیلان، دانشگاه آزاد رشت، دانشگاه قم، دانشگاه آزاد کرج و مرکز جهانی علوم اسلامی (مخصوص طلاب خارجی)، به تدریس دروس اخلاق، علوم حدیث، متون ادبی و عرفانی فارسی، تاریخ اسلام، کلام اسلامی، کلام جدید، متدلوژی، تفسیر، اخلاق و قواعد فقه مشغول بوده­اند.

فعالیت­های علمی – پژوهشی

از حجت الاسلام و المسلمین رمضانی گیلانی آثار زیادی در موضوعات مختلف قرآنی، فقهی، عرفانی، حدیثی، اخلاقی و اجتماعی منتشر گردیده است که برخی از آنها عبارتند از: ۱. نگرشی برخود نوعی انسان؛ ۲. درآمدی بر اسماء الهی از دیدگاه قرآن و عرفان؛ ۳. رابطه ها در اخلاق دینی؛ ۴. آسیب شناسی دینی در نهضت عاشورا؛ ۵. علم آموزی و معرفت­اندوزی (شرح حدیث عنوان بصری)؛ ۶. دینداری و دین­باوری در نهضت عاشورا؛ ۷. الاسماء الحسنی (به زبان عربی)؛  ۸. اخلاق و عرفان؛ ۹. درآمدی بر کلیات گناه­ شناسی؛ ۱۰. فرهنگ ­سازی دینی در نهضت عاشورا؛ ۱۱. چند پژوهش قرآنی (مجموعه مقالات)؛ ۱۲. عارفانه­ ها (مجموعه مقالات)؛ ۱۳. آئین آدینه (مجموعه مقالات ) ۱۴. تأملی بر کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان؛ ۱۵. جوانه زندگی و زندگی جوان (شرحی بر نامه ۳۱ نهج­البلاغه)؛ ۱۶.اصلاحگری و اصلاحات عاشورایی؛ ۱۷. ندای آدینه (خطبه­ های نماز جمعه کرج)؛ ۱۸.آراء اخلاقی علامه طباطبائی؛ ۱۹. درآمدی بر نظام حقوقی و اخلاقی خانواده.

شایان ذکر است که برخی از کتاب­ها و مقالات ایشان به زبان­های انگلیسی، آلمانی، ترکی، عربی و مالائی ترجمه شده و مورد استقبال قرار گرفته است.

استاد رمضانی گیلانی همچنین در کارنامه فعالیت­های علمی خود سابقه عضویت در دو گروه کلام و فلسفه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، عضویت در هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از سال ۱۳۸۲ تاکنون و فعالیت به عنوان ارزیاب علمی گروه فلسفه و کلام مقالات دائره المعارف قرآن کریم را دارا بوده­ اند. از دیگر فعالیت­ های علمی استاد می­توان به موارد ذیل اشاره نمود:

ـ استاد راهنما و مشاور رساله­ های حوزه و دانشگاه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری؛

– تأسیس اولین مؤسسه تحقیقاتی در حوزه اخلاق ­پژوهی در شهر قم به نام «مؤسسه دین و اخلاق» در سال ۱۳۷۹؛

– شرکت و سخنرانی در سمینارهای متعدد علمی داخلی و بین­ المللی.

مسئولیت‌ها

حجت­ الاسلام و المسلمین رمضانی گیلانی علاوه بر فعالیت­های علمی، مسئولیت­های متعددی را در سنگر دانشگاه، نماز جمعه و نمایندگی ولی فقیه برعهده داشته­ اند و منشأ خدمات فراوانی در این عرصه­ ها بوده­اند. از مهم­ترین مسئولیت­های ایشان می­توان به موراد ذیل اشاره کرد:

معاون نماینده ولی فقیه در دانشگاه گیلان از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۲؛
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه قم طی سال­های ۱۳۷۶ الی ۱۳۸۰؛
عضو شورای نمایندگی مقام معظم رهبری در نهاد دانشگاه ها؛
نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کلان­ شهر کرج طی سال­های۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴: به شهادت مسئولان ارشد و نمایندگان شهر کرج و نیز مسئولان شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، تحولی که ایشان در این مقطع در شهر کرج به وجود آوردند، موجب پیدایش نسلی جوان، شاداب، مؤمن، پرشور و فهیم در شهرستان کرج گردید و طرح­هایی که در زمان ایشان در این شهرستان اجرا شد (از قبیل طرح طلوع، طرح شناخت و ..) طرح­های نمونه و الگو برای کل کشور گردید و در سیمنارهای متعدد در جمع مسئولان فرهنگی جهت الگوبرداری عرضه شد.
عضویت در مجلس خبرگان رهبری در سال ۱۳۸۴ به عنوان نماینده مردم گیلان؛
امام جمعه اتریش و مسئول مرکز امام علی «علیه السلام» وین از سال ۱۳۸۵ (۲۰۰۶ میلادی) تا ۱۳۸۸ (۲۰۰۹ میلادی)؛
امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ و نماینده مرجعیّت اعلای شیعه در آلمان از سال ۱۳۸۸ (۲۰۰۹ میلادی) تا سال ۱۳۹۷؛
رئیس هیأت علماء اتحادیه سراسری شیعیان آلمان از سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۰ میلادی) تاکنون؛

فعالیت‌های رسانه­‌ای

فعالیت علمی و فرهنگی حجت الاسلام والمسلمین دکتر رمضانی گیلانی محدود به محیط‌ های دانشگاهی و حوزوی نبوده است، بلکه ایشان در عرضه مطالب و معظارف اسلامی در رسانه‌ها نیز اهتمام ویژه­ ای داشته‌اند و چهره و بیان ایشان برای بسیاری از مخاطبان صدا و سیمای جمهوری اسلامی در داخل و خارج کشور آشنا است. استاد رمضانی، طی این مدت، در عرضه مباحث اجتماعی، تربیتی نیز یکی از کارشناسان ارشد رادیو معارف بوده‌اند و در میزگردهای فرهنگی ـ اجتماعی شبکه‌های مختلف داخلی و خارجی نیز حضور مؤثری داشته‌اند.

از جمله خدمات فرهنگی ـ اجتماعی ایشان می‌توان به تأسیس هیئت متوسلین ائمه اطهار «علیهم السلام» رشت (۱۳۶۶)، تأسیس مجتمع فرهنگی ـ دینی عترت (سال ۱۳۷۷)، تأسیس مؤسسه خیریه حضرت ابوالفضل العباس (۱۳۷۹) و تأسیس مؤسسه دین و معرفت در شهر کرج (۱۳۸۳) اشاره کرد.