با توجه به فرارسیدن ایام میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) برنامه ای جهت اردوی یک روزه به چهارراه ادیان تهران در روز هشتم دیماه 1401 توسط انجمن علمی دانشکده ادیان تعبیه دیده شده و با همکاری دانشکده ادیان و معاونت فرهنگی اجرا گردید؛ در این برنامه تمام دانشجویان از رشتههای مختلف دانشگاه ادیان حضور داشته و نظر به استقبال بسیار زیاد دوستان با اعمال محدودیتهایی سعی شد تمامی متقاضیان در اردو حضور یابند؛ این سفر با حضور 55 نفر از دانشجویان دانشگاه برگزار گردیده و در آن از دانشجویان عراقی و افغانی نیز حضور داشتند؛ این سفر یک روزه به چهارراه ادیان شامل بازدید به ترتیب از کنیسه یوسفآباد، آتشکده آدریان، کلیسای حضرت مریم(ع) و موزه ملی ایران در هر دو بخش: بخش ایران باستان وایران در دوران اسلامی بود، که توسط جناب آقای ابطحی از ساعت 04:30 صبح آغاز و در ساعت 20:00 پایان پذیرفت؛ با توجه به جامع بودن برنامه این اردو و اجرای منظم آن، بازخوردهای بسیار خوبی داشت که فرم های نظرسنجی مؤید آن است.
لازم به ذکر است که در تمامی اماکن مذکور، علاوه بر توضیحات توسط حاخام، کشیش و موبد، جلسهی پرسش و پاسخی نیز تشکیل شده و دانشجویان سوالات و چالشهایشان را بیان نمودند.
بازدید اول: کنیسه یوسفآباد با حضور جناب مهندس آبایی
هنگام نماز صبح یهودیان (تفیلا) بود که به کنیسه رسیدیم، نماز تقریبا از یک ساعت پیش از طلوع آفتاب آغاز میشد. پس از مشاهده مراسم نماز، توضیحاتی توسط جناب مهندس آبایی که در آنجا حضور داشتند آغاز شد؛ ایشان توضیحاتی در خصوص نماز، احکام و آداب آن و همچنین برخی از مسائل اجتماعی مربوط به یهودیان را بیان نمودند و پس از آن جلسهی پرسش و پاسخ بین دانشجویان و ایشان برقرار شد که بسیار قابل استفاده بود.
بازدید دوم: آتشکده آدریان با حضور موبد خسرویانی
این آتشکده واقع در خیابان سیتیر بودکه از ابتدا تا انتهای این خیابان نمادی از فرهنگ ایرانی در طول تاریخ است. فرهنگی متکثر که همواره هر اندیشهای را در خود حل کرده است، در اینجاست که زیبایی تاریخ خودش را آشکار میسازد، آتشکدهای در برابر کلیسا؛ حدود ساعت 10 صبح بود که به آتشکده رسیدیم، استقبال گرمی از ما شد، ریاست انجمن زرتشتیان ایران جناب آقای نمیرانیان در جمع ما حضور یافته و به ما خوشآمد گفتند، در ابتدای درب ورودی نوشته شده بود، پاکیزگی دست و صورت، پوشناندن سر با عرقچین از آداب حضور یافتن در این مکان مقدس است؛ آتشی با قدمت هزار ساله در آنجا بود و به قول موبد خسرویانی ایشان پرستار آتش بودند؛ ایشان توضیحاتی در خصوص نوع و قدمت بنا، معماری آن وآتشی که در آنجا وجود داشت بیان نموده در پایان دوستان به پرسش و پاسخ پرداخته و جلسه گرم و دوستانهای تشکیل شده، مطالب مفیدی بین دانشجویان و ایشان تبادل شد.
بازدید سوم: کلیسای حضرت مریم با حضور کشیش نرسسیان
از آتشکده بیرون آمده و دقیقا مقابل آتشکده کلیسای حضرت مریم سلام الله علیها وجود داشت؛ وارد کلیسا شدیم کشیش نرسسیان و مسئولین کلیسا استقبال گرمی از ما نموده و دانشجویان را به داخل کلیسا راهنمایی نمودند. آنچه که در خور توجه است این بود که معماری بیشتر بناهای کلیساهای ارتودوکس رسولی ( ارامنه ) در ایران و حتی یونان به یکدیگر شبیه است؛ اولین کلیسای جهان در چهارراه ادیان ( ایران ) ساخته شده است که منسوب به تادئوس ( از یاران عیسی مسیح ) است و به آن قره کلیسا میگویند. کشیش پس از بیان آداب حضور در کلیسا و اینکه مثلا در اینجا زنان باید پوشش موی سر را رعایت کنند، پاها ( چه مرد چه زن ) نباید روی هم باشد و باید مؤدبانه در پیشگاه خداوند نشست، به صورت کامل داستان شام آخر حضرت مسیح (ع) را توضیح داده و مراسم عشاء ربانی را بیان و حتی بخشهایی از آن را اجرا نمودند؛ سپس ایشان توضیحاتی در خصوص تفاوت زمان کریسمس با میلاد حضرت عیسی(ع) فرموده و توضیحاتی در باب نوع مهندسی بنا و تفاوت کلیساهای ارامنه با دیگر کلیساها اظهار داشتند. در نهایت جلسه گرم و مفصل پرسش و پاسخی بین دانشجویان و ایشان برگزار شد.
بازدید چهارم: موزه کلیسای حضرت مریم
راهنمای موزه توضیحات بسیار خوبی در رابطه با اشیائی که در آنجا نگهداری میشد داده و از قدمت و ارزش برخی از اشیاء گفت که مفید استفاده بود.
بازدید پنجم: مسجد و موزه ملی ایران
موزه ملی ایران از دو بخش مجزا تشکیل شده، موزه ایران باستان و موزه ایران پس از اسلام هر کدام از این بخشها راهنمایی داشت که توضیحات ارزندهای در باب طول فرهنگ، قدمت و ارزش اشیائی که نگهداری میشد اظهار داشتند.
برای دریافت گزارش کوتاه ارسالی جناب آقای کلانتری، دانشجوی دکتری الهیات تطبیقی روی گزینهی ( ادیان گردی ) را کلیک کنید.
عکس های بارگزاری شده در ذیل اکثرا توسط دانشجوی گرامی سرکار خانم وکیل الرعایا دانشجوی دانشکده مطالعات زنان میباشد.