سیمای حضرت زهرا(س) از منظر اهل سنت

تاریخ انتشار:

حجت‌الاسلام محمد غفوری‌نژاد گفت: علمای اهل سنت معاصر و قرون گذشته اذعان دارند بر اینکه تعداد قابل توجهی از آیات شریفه قرآن در شأن حضرت زهرا(س) نازل شده است و معتقدند آیه مباهله و آیه تطهیر و برخی از احادیث دیگر در شأن حضرت زهرا(س) است.

حجت‌الاسلام محمد غفوری‌نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از قم، در خصوص سیمای حضرت زهرا(س) در آیینه وحی افزود: علمای اهل سنت معاصر و قرون گذشته اذعان دارند بر اینکه تعداد قابل توجهی از آیات شریفه قرآن در شأن حضرت زهرا(س) نازل شده است از جمله عالم سنی به نام احمد جمیل جمعه در کتابی با عنوان نسا الاهل البیت به آیاتی که در شان بی‌بی دو عالم نگاشته شده، اشاره کرده و با اشاره به آیه تطهیر و مباهله می گوید که تنها زنی که همراه رسول اکرم(ص) برای مباهله با مسیحیان بود، حضرت فاطمه(س) و آیه مباهله اشاره می‌کند به کلمه نساءنا که کسی جز فاطمه زهرا(س) نیست.

وی ادامه داد: این عالم سنی به شأن نزول آیه تطهیر اشاره می‌کند که در کتاب‌های تفسیری وارد شده که رسول خدا(ص) زمانیکه می‌خواستند برای نماز صبح به مسجد بروند از مقابل درب منزل حضرت فاطمه(س) می‌گذشتند و صدا می‌زدند الصلاه یا اهل البیت و بعد نیز آیه تطهیر را قرائت می‌کردند که گویا پیامبر(ص) می‌خواستند بیان کنند که منظور از اهل بیتی که در آیه تطهیر بیان شده، اهل این خانه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: در حدیث کسا آمده که پیامبر(ص) عبای خود را بر روی آل عبا کشیدند و فرمودند که «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنکمُ الرّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهّرَکمْ تَطْهِيرا».

وی گفت: یکی از علمای اهل سنت به سوره انسان اشاره می‌کند که آل کسا سه روز پیاپی غذای خود را به مسکین و یتیم دادند و در این واقعه نیز، شخصیت محوری، حضرت فاطمه زهرا(س) است.

غفوری‌نژاد عنوان کرد: زینب حکیم شحاده از اهل سنت در کتابی با عنوان «فاطمه الزهرا نبراس الرساله الاسلامیه» به آیات متعددی که در شأن این بانوی بزرگوار نازل شده، اشاره می‌کند و می‌گوید که ای فاطمه زهرا قلم من چگونه می‌تواند زندگی تو را تصویر کند، زمانیکه در مکه حضور داشتی و شاهد درگیری‌های میان مسلمانان و مشرکان بودی و با چشم خودت وفات مادر بزرگوارت را دیدی و من چگونه می ‌وانم در مدینه وارد خانه تو شوم و زندگی تو با شوهر و فرزندانت را به تصویر بکشم.

وی گفت: عباس محمود عقاد، نویسنده مشهور عرب کتابی با عنوان «فاطمه الزهرا والفاطمیون» دارد که در آن اشاره می‌کند در هر دینی نمونه زن کامل و مقدسی هست که قلب مؤمنان با تقدیس او خاشع می‌شود که این نمونه زن کامل نشانه خدا در میان زن و مرد در مخلوقات است، اگر در مسیحیت چهره حضرت مریم تقدیس می‌شود در اسلام چهره فاطمه بتول مورد تقدیس قرار می‌گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب ابراز کرد: محمود شلبی از نویسندگان اهل سنت در کتابی با عنوان «حیاة الفاطمه» می‌گوید اگر عقل تمام آفریدگان در من جمع شود، باز هم نمی‌توانم در مورد زهرا بنویسم.

وی ادامه داد: از حدیث پیامبر(ص) که می‌فرماید فاطمه پاره تن من است چنین تصور می شود که ایشان عزیز پیامبر(ص) می‌باشد در حالیکه شلبی می‌گوید تفسیر حدیث این است که پیامبر(ص) چه جایگاهی دارد و خاتم پیغمبران و سید مرسلین است و برترین خلائق می‌باشد و بالاترین شخصیت عالم خلقت است و زمانیکه کسی می گوید فاطمه بضعه منی به این معناست که این بانوی بزرگوار در این مقامات شریک پیغمبر(ص) است.

وی ادامه داد: اینکه پیامبر اکرم(ص) فرمود «ان الله یغضب لغضبک و یرضی لرضاک یعنی خدا با خوشنودی تو خوشنود و با غضب تو غضبناک می شود» که این اشاره به مقام بالای این بانو دارد.

غفوری‌نژاد بیان کرد: دکتر سلیمان فرج از علمای اهل سنت اشاره می‌کند به این حدیث شریف که فاطمه پاره تن من است و فرمود که حضرت زهرا(س) برترین زنان عالم از آغاز دنیا تا روز قیامت می باشد، زیرا ایشان جزئی از وجود پیامبر گرامی اسلام(ص) است و پیامبر(ص) نیز اشرف خلائق می باشد.

وی در خصوص اینکه کدام ویژگی حضرت زهرا(س) را باید بومی‌سازی کرد، افزود: سبک زندگی فاطمی را باید بومی‌سازی کنیم که شامل مواردی از جمله ارتباط ایشان با پدر بزرگوارش، مناسباتی که با شوهر بزرگوارش دارد، فرزندداری ایشان، مناسباتش با افراد جامعه، نقشی که ایشان در ابعاد سیاسی و اجتماعی جامعه ایفا کرد، خطبه فدکیه که در جمع صدها صحابه بیان می کند و زهد و عفاف ایشان می‌شود.

مدیر گروه اسلام و ادیان پژوهشکده بین‌المللی امام رضا(ع) بیان کرد: نقل شده که حضرت امیر(ع) وارد منزل شدند و از حضرت زهرا(س) چیزی برای خوردن مطالبه کردند، این بانوی بزرگوار فرمود که دو روز است چیزی برای خوردن نداریم، اگر غذایی بود شما را بر خودم و حسنین ترجیح می‌دادم، امیرالمومنین(ع) فرمود که چرا زودتر نگفتی، حضرت فرمود من از پروردگار خودم حیا کردم چیزی از تو مطالبه کنم که قدرت تهیه آن را نداری، این ظرایف زندگی زناشویی حضرت در حیات ایشان قابل مشاهده است.

وی گفت: متاسفانه با توجه به کم‌توجهی به حجاب و عفاف در جامعه باید به زندگی عفیفانه‌ای که این بانوی بزرگوار داشتند، اشاره کرد، حضرت از مرد نامحرم رو می‌گرفت، زمانیکه از ایشان سؤال کردند که چه چیزی برای زن از همه چیز بهتر است، فرمود بهترین چیز برای زن این است که مردان نامحرم را نبیند و مردان او را نبیند، البته بدین معنی نیست که زنان در خانه محبوس شوند و سیره حضرت زهرا(س) نیز چنین نبوده است اما به حداقل رساندن رابطه زن و مرد نامحرم یک ارزش می‌باشد.

غفوری‌نژاد یادآور شد: در روایات نقل شده که حضرت زهرا(س) در روزهای آخر با اسما بنت عمیس درددل کردند و گفتند اسما من خوشم نمی‌آید زمانیکه زنی از دنیا می‌رود او را روی تخته‌ای قرار می‌دهند و پارچه‌ای روی او می کشند و نامحرمان حجم بدن او را می‌بینند‌، اسما می‌گوید ما زمانیکه در حبشه بودیم آنجا برای میت تابوت‌های دیواره‌دار می‌ساختند و جنازه داخل تابوت قرار می‌گرفت و مشخص نمیشد جنازه مرد است یا زن. حضرت فرمود اسما برای من این را بساز، اسما دستور داد شاخه‌های خرما را با تخته‌ای آوردند و شبیه آنچه که در حبشه دیده بود، ساخت.

مطالب مشابه