رئیس کمسیون حقوق بشر مجلس تصریح کرد؛

هویت زن مسلمان یکی از چالش‌های جدی جامعه است

تاریخ انتشار:

خانم دکتر زهره الهیان نماینده مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه شهر تهران عنوان کرد: متاسفانه ما در برخی از حوزه‌ها خوب عمل نکردیم یکی از این حوزه هویت‌سازی برای زنان جامعه است. این کم کاری باعث شده است که هویت زن مسلمان یکی از چالش‌های جدی جامعه ما باشد.

هویت زن مسلمان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ نماینده حوزه انتخابیه تهران در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی، خانم دکتر زهره الهیان با حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن دیدار با مسئولین دانشگاه در نشست علمی «اولویت‌های سیاست‌گذاری مسائل زنان» شرکت و سخنرانی کرد.

وی ضمن اظهار خوشحالی از حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب و تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله علیها) عنوان کرد: زنان در کشور ما دستاورد‌های زیادی داشته‌اند. در این خصوص آمارهایی از حضور مؤثر زنان در جامعه و دستاوردهای آنان وجود دارد که این مهم در سایه آزادی و رعایت حقوق زنان در کشور محقق شده است.

وی ادامه داد: آنچه که غرب در حال نشر آن در رسانه‌های خود است دروغی بیش نیست، زیرا اگر مانعی وجود داشت چنین دستاورد‌هایی محقق نمی‌شد. وقتی بنده در مجامع مختلف از این دستاورد‌ها سخن می‌گفتم برای آنها باور چنین آمارهایی از حضور و تأثیرگذاری آنان در بخش‌های مختلف جامعه خصوصاً در بخش‌های علمی قابل تصور نبود.

دکتر الهیان عنوان کرد: اقدامات جدیدی که غرب بر علیه جمهوری اسلامی ایران شروع کرده یک جنگ ترکیبی و فشار همه جانبه به کشور است. اتفاقی که در خصوص اخراج ایران از کمیسیون زنان سازمان ملل افتاد نیز بخشی از این جنگ ترکیبی بود. این قطعنامه‌ها و حرکت‌های این چنینی از سوی آمریکا کار عجیبی نیست، آنها همواره به دنبال روزنه‌هایی هستند که به کشور و ملت ایران فشار بیاورند.

وی بیان کرد: مسئله حقوق زنان همواره از جمله مسائلی بوده که دشمنان برای ضربه زدن به ایران بر روی آن تمرکز کرده است. در یکی از گزارش‌هایی که به دست بنده رسید آمده بود که در ۴۰ اندیشکده غربی حدود ۹۰ مقاله در زمینه انقلاب زنان در ایران تولید شده است. آنها انقلاب بعدی در ایران را انقلاب زنان دانسته‌‌اند و به صورت همه جانبه می‌خواهند از این طریق به ما ضربه بزنند. به نظر می‌رسد آنها از گذشته به دنبال فرصتی بوده‌اند تا بتوانند از موضوعی موهوی به عنوان «حقوق زنان» علیه ملت ایران استفاده کنند.

نماینده مجلس شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: حقوق بشر هم ابزاری در دست کشورهای پیشرفته بوده تا از آن به عنوان ابزار فشار بر کشورهای مخالفشان استفاده کنند. کاری که بارها در خصوص ایران به ناحق انجام داده‌اند.در همین ماه‌‌های اخیر با فشار آمریکا ۴ قطعنامه بر علیه ایران صادر شده است. همانطور که عرض کردم این قطعنامه‌ها بخشی از جنگ ترکیبی است که غرب علیه ایران در مجامع بین‌المللی برای منزوی کردن ایران شروع کرده است.

وی ادامه داد: بخش دیگر این جنگ ترکیبی فعالیت‌های قابل توجه سرویس‌های جاسوسی کشورهای متخاصم در اطراف کشور ما است. گروه‌های تروریستی دستگیر شده و همچنین صلاح‌های کشف شده از آنها نشان دهنده حرکت جدی و برنامه‌ریزی شده آنها برای ضربه زدن به کشور است. اعتراف افراد دستگیر شده حاکی از حضور همه‌جانبه سرویس‌های جاسوسی در اطراف ایران دارد.

نماینده شهر تهران عنوان کرد: متأسفانه در برخی از موضوعات موفق نبودیم و نتوانستیم خوب عمل کنیم. یکی از این مسائل هویت‌سازی برای زنان امروز است. هویت زن مسلمان یکی از چالش‌های جدی جامعه ماست و جوانان و نوجوانان عصر حاضر بیشتر به این مسئله دچار هستند. نسل جدید ما هیچ هویتی ندارد. علت این بی‌هویتی این است که ما در این حوزه کار نکرده‌ایم و این چالش به‌خاطر ضعف آموزش در کشور است. ما به دانش‌آموزان‌مان یاد ندادیم که چه کسی هستند و به طور کلی هر شخص چه رابطه‌ای با جهان هستی دارد. این کوتاهی ما باعث شده است که با نسلی مواجه باشیم که هیچ تعهدی به تقیداتی مثل خانواده، وطن و تحصیل و… نداشته باشد.

وی ادامه داد: حضرت امام (ره) یک نظریه جامع برای انقلاب اسلامی و کشور ارائه کردند که این نظریه بر اساس حکمت و نگاه حضرت امام شکل گرفته است. این نظریه جامع را در نظام‌های کلان نتوانستیم تعریف کنیم. مثلاً بر اساس نظریه حضرت امام نتوانستیم بگوییم که فلسفه سلامت چیست؟ نظام سلامت ما نباید برگرفته از نظام‌های غربی باشد که تمرکز‌شان فقط بر جسم آدمی است. اسلام، انسان را ذو ابعاد می‌داند و یک از ابعاد آن را جسم می‌داند؛ روح، خیال و ذهن از دیگر ابعاد انسان هستند که اتفاقاً در سلامت جسمی و روحی انسان بسیار تأثیرگذارند. این در حالی است که غرب وقتی سخن از سلامت معنوی به میان می‌آورد آن را در خدمت سلامت جسم مطرح می‌کند. در نظام اسلامی ما باید فلسفه‌های مضاف را بر مبنای اسلام و نظریات امام خمینی (ره) در انقلاب اسلامی تبیین نماییم و قوانینی را که تدوین می‌کنیم در این چارچوب باید قرار بگیرد.

دکتر الهیان در پاسخ به این سؤال که، چرا بعد از چهل سال از انقلاب هنوز قوانینی که در مجلس تصویب می‌شود به نحو‌ی عجله‌ای و مقطعی است، عنوان کرد: اینطور نیست، قوانینی که در مجلس تصویب می‌شود با اضطراب و عجله‌ نیست و نبوده است. همین قوانینی که در خصوص خانواده و زنان در حال بررسی است سال‌ها پیش نوشته شده و برای نگارش و حتی بررسی آن در مجلس از صاحب‌نظران زیادی استفاده شده است. اما متأسفانه هر کار مثبتی که در کشور انجام می‌شود با هجمه رسانه‌ای مواجه شده و زیر سؤال می‌رود. به هر حال قوانینی که در کشور تدوین می‌شود با مشورت و استفاده از متخصصین امر خواهد بود. حالا البته ممکن است گاهی به دلیل وجود برخی مشکلات اساسی یک سری قوانین عجله‌ای و با سرعت تصویب شده باشند اما اینطور نیست که همه قوانین اینطور باشند.

وی ادامه داد: نکته مهم در این خصوص این است که، قوانینی که در کشور تصویب می‌شود باید مطابق با جامعه ایرانی ـ اسلامی باشد. چیزی که کشورهای غربی آن را نمی‌پذیرند و همواره به دنبال حذف آن و به پا کردن جار و جنجال در این‌باره هستند.

عضو فراکسیون زنان مجلس در پاسخ به این سؤال که چرا در کشور باب گفت‌وگو باز نمی‌شود، عنوان کرد: باب گفت‌وگو همیشه در کشور باز بوده و مسئولین کشوری خصوصاً مقام معظم رهبری بارها به این نکته تأکید داشته‌اند. کرسی‌های آزاداندیشی برای همین مسئله است که متأسفانه در حال حاضر به نظر می‌رسد استقبال چندانی از آن نمی‌شود و مقام معظم رهبری نیز بارها در این خصوص که چرا به کرسی‌های آزاداندیشی توجه شایسته نشد گلایه کرده‌اند.

وی در پایان از فعالیت‌های دانشگاه ادیان و مذاهب در خصوص گفت‌وگوی ادیان و همچنین حقوق زنان تشکر کرد.

elahian-28-09-1401
elahian-28-09-1401
elahian-28-09-1401-1
elahian-28-09-1401-2
elahian-28-09-1401-3
elahian-28-09-1401-4
elahian-28-09-1401-5
elahian-28-09-1401-6
elahian-28-09-1401-7
elahian-28-09-1401-8
elahian-28-09-1401-10
elahian-28-09-1401-11
elahian-28-09-1401-12
elahian-28-09-1401-13

مطالب مشابه