دکتر جهان‌تیغ بیان کرد؛

سیستان و بلوچستان بهشت باستان شناسان و اندیشه‌های متکثر فرق مذهبی است

تاریخ انتشار:

قومیت و مذهب دو عنصر اصلی و نمادین برای شناخت ساختار پیچیده منطقه سیستان و بلوچستان است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از ادیان نیوز؛ نشست علمی «انقلاب اسلامی، مدیران و اهل سنت جنوب شرق ایران» امروز نهم آذرماه ۱۴۰۱ به همت دانشکده مطالعات ملل اسلامی با سخنرانی دکتر حسین جهان‌تیغ در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

دکتر جهان‌تیغ در ابتدا جلسه با سرودن شعر «بود عمری بی خبر عالم ز نام انقلاب / عالمی اینک سراسر مست جام انقلاب / تاج شاهی از سر شاهان فتاد / تا به انگشتی اشارت کرد امام انقلاب / از «روانبد» گوش کن ای رادمرد منقلب / تا دم آخر نگه دار احترام انقلاب» از مولانا عبدالله «روانبد»که در وصف ارزش های انقلاب اسلامی و جایگاه والای سرزمین ایران نزد جامعه اهل سنت سروده است، گفت:سیستان و بلوچستان بهشت باستان شناسان و اندیشه‌های متکثر فرق مذهبی است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه با اشاره به عبارتی از کتاب “توده و قدرت” اثر الیاس کانتی، بیان کرد: انسان‌ها عموماً از ناشناخته‌ها و امور مجهول می‌ترسند؛ چراکه ندانستن و فقدان آگاهی از مسائل و شرایط موجود در حیات و زیست انسانی به شکل ناخودآگاه ترس را بر آدمیان مستولی می‌کند. بنابراین امروزه استان برای شناخت و چهره واقعی خویش نیازمند شناختی دقیق و عمیق از مسائل پیچیده و پنهان دارد.

وی ادامه داد: منطقه سیستان و بلوچستان در سده اخیر به مرکز اندیشه‌های اهل سنت تبدیل‌شده است. به دیگر بیان، بلوچستان نمونه و ماکتی از تمامی اندیشه‌های جهان اهل سنت محسوب می‌شود. لذا شاخه تنومندی از عمده تفکرات، مکاتب و نهضت‌های فکری دیوبندیه اهل سنت در بلوچستان ایران قرار دارد. ضمن اینکه سیستان بهشت باستان شناسان و بلوچستان بهشت اندیشه ها لقب گرفته است.

جهان‌تیغ افزود: می‌توان مدعی شد از جریان «صوفیه» در شمال و شاخ آفریقا، فرقه‌های انحرافی نظیر «ذکری‌ها» که اغلب مدعی مهدویت و متوسل به مصادیق دروغین در حوزه مهدویت شده‌اند تا مکتب و دیوبندیه و «پرویزی ها» در سیستان و بلوچستان حضور دارند. فرهنگ متکثری که تمامی اندیشه‌ها را در دل خود جا داده است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: عبارت سیستان و بلوچستان از دو واژه دارای معنای متفاوت تشکیل شده است. بار معنایی سیستان بر دوش زابل است و قوم بلوچ زیر سایه بلوچستان تبلور می یابد. زابلی‌ها و قوم بلوچ دو مفهوم فرهنگی، مذهبی و تاریخی و اجتماعی مجزا و مستقل از همدیگر دارند.

این کارشناس حوزه ادیان و مذاهب اذعان کرد: امروزه قوم بلوچ نماینده تام و کمال اهل سنت حنفی است و سیستان شعبه کاملی از شیعیان قلمداد می‌شود. از طرفی برخی منابع نشان می‌دهند سیستان خواستگاه تاریخی زرتشتیان در ایران نیز به‌حساب می‌آید.

وی ادامه داد: قومیت و مذهب دو عنصر اصلی و نمادین برای شناخت ساختار پیچیده منطقه سیستان و بلوچستان است. مفاهیمی که بسیاری از احزاب و جریان‌های سیاسی کشور را صورت‌بندی می‌کند. لذا، مفهوم پیوند و همبستگی در این منطقه از جانب سران طوایف شیعی و اهل سنت احیا می‌گردد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه ادیان و مذاهب مطرح کرد: جمعیت اهل سنت در این منطقه ۶۰ درصد از کل منطقه را به خود اختصاص می‌دهد. جامعه اهل سنت حدود ۱۵۰ پایگاه رسمی برای برپایی و اقامه نماز جمعه دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از جامعه اهل سنت بلوچستان در ساختار سیاسی این بخش حضورداشته و مناصب و پست‌های کلیدی را در اختیاردارند. بنابراین بافت قومیتی بلوچستان در عناصر مذهب و سیاست پیوند خورده است.

مطالب مشابه