میراث مکتوب شیعه

نام کتاب: میراث مکتوب شیعه از سه قرن نخستین هجری
مؤلف: سید حسن مدرسی طباطبایی
مترجمان: سید علی قرائی و رسول جعفریان
ناشر: مورخ
نوبت چاپ: اول
زبان:  فارسی
تیراژ: 1500نسخه
سال چاپ: 1386ش
تعداد صفحات: 551
قطع و نوع جلد: وزیری (شومیز)

معرفی:
میراث مکتوب شیعه از سه قرن نخستین هجری، اثر سید حسین مدرسی طباطبایی است كه توسط سید علی قرایی و رسول جعفریان به فارسى روان برگردانده شده است. اين كتاب براى محققان حوزه كتاب‌شناسى، تاريخ تشيع و مباحث فرقه‌اى مفيد خواهد بود.
كتاب، مشتمل بر مقدمه مؤلف، مترجمان و سه فصل است كه برحسب نام مؤلفان ترتيب يافته است؛ جز آنكه دو فصل اول بر اساس تاريخ وفات (قطعى يا تقريبى) مؤلفان است، اما ترتيب اسامى در فصل سوم بر اساس الفباى فرنگى است كه به همان صورت حفظ شده و در پايان كتاب يك فهرست الفبايى بر اساس الفباى فارسى ارائه شده است.
سبک و شيوه ارائه مطالب در كتاب چنين است كه ابتدا شرح حال مختصرى از نویسنده كتاب و منابع شرح حال او را به دست داده است و…، سپس آثار نویسنده با توجه به كتاب‌هاى فهرست، از جمله رجال نجاشی و فهرست طوسی و منابع ديگر نام برده مى‌شود و ذيل آن، موارد برجاى‌مانده از آن كتاب در متون ديگر پيگيرى و تلاش شده، با گردآورى منقولات باقى‌مانده از آن اثر در منابع بعدى، كتاب بازسازى شود. در مورد كتاب‌هايى نيز كه تا عصر حاضر باقى مانده‌اند، مشخص كرده كه چه حجمى از تأليف اصلى را در بر دارد يا چه مواردى بر آن افزوده شده است.