به بهانه هفته کتاب و کتابخوانی

مصاحبه اختصاصی با دکتر ابراهیمی شهرآبی با موضوع کتاب و فرهنگ تمدن ها

تاریخ انتشار:

جهان بینی یعنی تحلیل و نگرش انسان به زندگی و قوانین هستی که تعیین کننده گام های آدمی در زندگی می باشد. گسترش فرهنگ کتابخوانی در یک حالت آرمانی می تواند به تکامل جهان بینی فردی کمک بسزایی نماید. چرا که کتاب و کتابخوانی به سادگی قدرت تحلیل انسان را کامل تر کرده و در چنین شرایطی می توان امیدوار بود که نگرش او نقشی در اعتلای فرهنگ و تمدن باز ی کند ، در این خصوص مصاحبه ای با دکتر ابراهیمی شهرابی خواهیم داشت .

هر انسانی با هر میزان از دانش و تحصیلات و در هر موقعیت و زمانی باید به فکر گسترش فرهنگ کتابخوانی چه در خود و چه در اطرافیان خود باشد چرا که مدل تفکر انسانی در هر سطحی از تحصیلات و اطلاعات عمومی، نیاز به پرورش و کاملتر شدن دارد. گسترش فرهنگ کتابخوانی به معنای گسترش تفکر و نگرش در انسان بوده و چنین اتفاقی منجر به کاملتر شدن رفتار و کردار شخص و در سطح جامعه تکامل تمدن ها خواهد شد، به همین منظور مصاحبه ای با معاونت محترم دانشکده تاریخ جناب آقای ابراهیمی شهرآبی با عنوان نقش فرهنگ کتابخوانی در اعتلای فرهنگ و تمدن خواهیم داشت .

 

  • جناب آقای ابراهیمی شهرابی ، ضمن عرض سلام خدمت حضرتعالی بابت وقتی که اختصاص دادید بسیار سپاسگزارم، هر چند معرف حضور همگان هستید اما خواهشمندم یک معرفی مختصر از خودتون برای خوانندگان عزیز ما داشته باشید .

مهدی ابراهیمی شهر آبی هستم متولد سال 1366 ، فارغ التحصیل مدرسه معصومیه تا مقطع ارشد در رشته فیزیک (مشخصا در حوزه ابر رساناها ) تحصیل کردم و بعد از اون وارد مقطع دکتری رشته فرق تشیع شدم و با توجه به زمینه کاری من در فیزیک علاقه مند به پژوهش در حوزه حوزه فرهنگ و تمدن شدم . 

 

  • چقدر اهل مطالعه هستید ؟ 

روزانه بین 6 تا 8 ساعت .

 

  • اولین کتابی که خواندید ؟

یه کتاب قدیمی داخل گنجه مادربزرگم بود که کلی کتاب با موضوع علم دوست داشتنی نجوم بود که عنوان کتاب علم هیئت نوشته آقای هیوی بود. اون موقع از نظر سنی حدود کلاس سوم یا چهارم ابتدایی بودم .

 

  • بیشتر در چه محیطی مطالعه میکنید، شلوغ ؟ خلوت ؟ 

کتابخانه شخصی منزل ، تک و تنها یک گوشه .

 

  • کتابی که بیشترین تاثیر رو توی زندگیتون گذاشته ؟ 

سال آخر لیسانس کتابی با موضوع محتوی آیات و روایات و تطبیق آن با علوم طبیعی خواندم و همین کتاب باعث شد تا به حوزه وارد شوم .

 

  • چه تاثیری از این کتاب گرفتید ؟

باعث شد تا دغدغه های علمی بنده به سمت تاریخ علم و تمدن حرکت کند تا حدی که اثر این کتاب در پایان نامه ام مشهود هست .

 

  • به خوانندگان چه کتاب هایی را توصیه می کنید ؟

البته طبیعتا هر کسی حسب علاقه شخصی خود سبک مطالعاتی خود را دارد   اما به شخصه کتاب خاطرات افراد مهم (شخصیت های علمی ) را توصیه می کنم چون هم درس چگونه زندگی کردن و هم بحث های تاریخ علم و تمدن را دارد .

 

  • نقش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در تعالی فرهنگ و تمدن رو چطور ارزیابی می کنید ؟

مهمترین نقشی که دارد حفظ و پاسداشت فرهنگ بومی و محلی یک کشور است که مهمترین ابزار فرهنگی برای انتقال فرهنگ از یک نسل به نسل دیگر همین کتاب و فرهنگ کتابخوانی است . قطعا هرکشوری در جهان مورد هجمه های فرهنگی و تمدنی قرار می گیرد اما مستحکم ترین مانع در برابر این هجمه های فرهنگی، فرهنگ بومی و محلی یک کشور است، فرهنگ جامعه هرمقدار غنی تر شود  هویت ملی آن جامعه مقاوم تر می شود که خروجی این هویت ملی در حفظ فرهنگ آن جامعه متبلور است نتیجه ان که یک فرهنگ غنی تمدن قوی و متعالی می سازد . 

  •  از وقتی که گذاشتید سپاسگذارم . 

مطالب مشابه