سرچشمه حکمت

نام کتاب: سرچشمه حکمت
به کوشش: علی نقی خدایاری
ناشر: نبأ
نوبت چاپ: اول
زبان: فارسی
تیراژ: 3000 نسخه
سال چاپ: 1388
تعداد صفحه: 319
قطع و نوع جلد: وزیری (شومیز)

معرفی:
«عقل» چیزی است که با آن، انسان میان صلاح و فساد، حق و باطل و صدق و کذب، تمایز میگذارد و ادراک میکند. تفاوت انسان با حیوان نیز در وجود عقل نهفته است. قرآن نیز انسانها را به تفکر و تعقل فرامیخواند و به همین دلیل هم خداوند، خود در کتاب آسمانی قرآن، برای اثبات هرچیزی استدلال عقلی آورده است. بنابراین، تفکر و تعقل به فرمودة خداوند در نشانه هایی که در روی زمین قرار داده است، راهی هموار را به سوی خداشناسی میگشاید
در کتاب حاضر که به همت پژوهشگران اسلامی تدوین شده، آرای مهمترین جریانهای فکری جهان اسلام نظیر: شیخ مفید، ابن سینا، ملاصدرا، میرزای اصفهانی و… درباره موضوعات اثبات پذیر عقلی ارائه شده است. در این مقالات، عقل از دیدگاه قرآن و احادیث، حوزه کلام و معرفتشناختی بررسی شده است.
در مجموعه پیش‌رو که به همت پژوهشگرانی دانشور سامان یافته است کوشش شده آراء مهم‌ترین جریان‌های فکری جهان اسلام در باب آموزه پایه‌ای عقل عرضه شود. دو نکته در تدوین جستارهای این نوشتار مد نظر بوده است. نخست، پرداختن به حوزه‌های متنوع و جریان‌های مهم فکری و گزینش عالمانی که نماینده شاخص یک جریان معرفتی به شمار می‌روند. و دوم، بهره‌گیری از نویسندگانی که در موضوع مورد نظر از دانش و توانایی لازم برخوردارند. گفتنی است برای آگاهی از دیدگاه قرآن و حدیث درباره عقل، دو مقاله نخست به این عرصه اختصاص یافته است. در مقاله سوم با عنوان عقل‌گرایی و نص‌گرایی در کلام اسلامی، گزارشی تاریخی از سیر و سرگذشت گرایش‌های عقلی و نقلی در حوزه کلام ارائه شده است. مقالات بعدی هرکدام عقل را از منظر یک جریان معرفتی یا شخصیت بارز آن بررسی کرده است.