سفر علمی ـ فرهنگی اروپا

تاریخ انتشار:

اردوی دو هفته ای علمی فرهنگی و سیاحتی اروپا به همت دفتر ارتباطات و همکاری های بین الملل و با همکاری دانشکده ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب با هدف بررسی زمینه های همکاری با مراکز دانشگاهی و پژوهشی خارج از کشور در حوزه  ادیان انجام شد.

در این اردو که با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان و برخی مسئولین ذی ربط این دانشگاه صورت گرفت شرکت کنندگان از کشورهای اتریش، آلمان، هلند، فرانسه، ایتالیا و در نهایت واتیکان بازدید کردند.

این هیئت در طول حضور در کشور اتریش از شهرهای وین و سالزبورگ دیدن کردند. مرکز اسلامی وین از جمله مراکزی بود که شرکت کنندگان در این اردو از آن بازدید و با سرپرست آن حجت الاسلام منتظری دیدار و گفتگو کردند و زمینه های همکاری دو جانبه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

شهر سالزبورگ دومین شهر اتریش بود که شرکت کنندگان در این اردو از آن بازدید کردند. این هیئت در سالزبورگ نیز با رئیس مرکز اسلامی این شهر حجت الاسلام حسینی دیدار کرده و درباره نحوه همکاری های مشترک به گفتگو نشستند.

برلین آلمان مقصد بعدی شرکت کنندگان در این اردو بود. بازدید از دانشکده زبان های سامی این شهر و دیدار با خانم «نویورت» محقق علوم قرآنی که پیشتر در سفری به قم میهمان دانشگاه ادیان و مذاهب بود از جمله برنامه های این اردو در برلین آلمان بود.

این هیئت پس از ترک برلین عازم شهر بندری هامبورگ شده و با دیدار از مرکز اسلامی این شهر و گفتگویی کوتاه با مسئولان آن، آلمان را به مقصد آمستردام هلند و پس از آن پاریس فرانسه که جزو برنامه های سیاحتی این اردو بود ترک گفتند.

اصلی ترین و آخرین مقصد این اردو کشور ایتالیا و منطقه واتیکان بود. این هیئت پس از ورود به  ایتالیا با حضور در شهر رم و با همراهی دبیر اول سفارت ایران در این کشور از دانشگاه پاپی سالیزانیا بازدید و با مسئولان آن درباره آغاز همکاری های دانشگاهی و پژوهشی دوجانبه به بحث و تبادل نظر پرداختند و قرار بر این شد تا سفارت ایران اقدامات لازم را برای پیگیری توافقات و تفاهمات انجام شده در این دیدار به عمل آورد.

نشستی با مسئولین واحد تربیت کشیش واتیکان از دیگر برنامه های این اردو در ایتالیا بود. دو طرف در این دیدار نیز ضمن آشنایی با فعالیت های همدیگر زمینه های همکاری دوجانبه را بررسی کردند که نتایج این نشست نیز در دستور بررسی سفارت ایران قرار گرفت.

دیدار از واتیکان، کلیسای سن پیترو، موزه واتیکان و ملاقات با نفر دوم واتیکان پایان بخش این اردوی دو هفته ای بود که از تاریخ 20 شهریور تا 2 مهرماه 89 برگزار شد.