سفر علمی-فرهنگی اساتید و دانشجویان دانشگاه به ایتالیا، واتیکان و فرانسه

تاریخ انتشار:

اداره کل امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب سفر علمی و فرهنگی به کشورهای ایتالیا، واتیکان و فرانسه را در شهریور-مهرماه ۱۴۰۱ برگزار می‌کند.

بسم‌الله الرحمن الرحیم

قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِن قَبْلُ

«بگو: در روى این زمین سیر كنید، پس بنگرید كه سرانجام كسانى كه پیش از شما بودند چگونه بود»آیه ۴۲ سوره روم

 همانطور که می‌دانید سفر به اروپا، آن هم به صورت گروهی آسان نیست. برای به ثمر رسیدن چنین سفری مدت‌ها قبل از سفر زحمت‌های فراوانی کشیده می‌شود و برای اینکه هزینه سفر پایین باشد و افراد متحمل هزینه‌های زیاد نشوند، وقت فراوانی صرف شده است که بهترین‌‌ها و کم هزینه‌ترین‌ها، از هتل گرفته تا پرواز و حمل و نقل و … تهیه شود. ایده و هدف اصلی این سفرها علمی است؛ لذا مسائل تفریحی چندان مورد نظر مجموعه بین الملل دانشگاه نخواهد بود. در این سفر‌ها برنامه جدی و مهم برگزاری ورک‌شاپ در دانشگاه‌ها، ملاقات اساتید دیگر کشورها و بازدید از کتابخانه و فضای دانشگاه‌‌های مورد نظر است. این سفرها چون با محوریت مسائل دینی برگزار می‌شود بازدید از کلیساها و مکان‌های مذهبی در اولویت بعدی قرار دارد. اولویت سوم سفر نیز مکان‌های توریستی که با سابقه تاریخی و فرهنگی است.

مسئولین دانشگاه برای پایین آوردن هزینه‌های سفر، بسیاری از رزرو‌ها را به صورت اینترنتی انجام داده‌اند، بنابراین امکان مشاهده وجود نداشته و برنامه سفر نیز بر اساس مشورت با دوستانی که تجربه بیشتری داشتند و همین‌طور اطلاعات فضای مجازی، تدوین شده است. لذا ممکن است هر گونه مشکل و ایرادی وجود داشته باشد که در سفر باید با سعه صدر و گذشت با آن برخورد شود. در این سفر‌ها امکان تهیه غذا از هر مکانی وجود ندارد و با وجود اینکه از قبل مکان‌های غذای حلال رصد شده‌اند و تلاش شده است که همه چیز به موقع باشد، اما ممکن است گاهی دیر یا زود شود؛ لذا همکاری، همراهی و تحمل دوستان در سفر می‌تواند اوقات خوشی برای همه ایجاد کند.

قبل از سفر

  • تصمیم به برگزاری سفر از طرف ماست اما این فقط ۵۰ درصد کار است، برخی از مسائل در سفرهای اروپایی وجود دارد که در دست مسئولین برگزاری سفر نیست. برای برگزاری سفر اروپایی باید ویزا گرفت و گرفتن ویزا مهمترین مساله این سفرهاست که مسئولین سفر در این خصوص تصمیم گیرنده نیستند. ما فقط می‌توانیم شرایطی را فراهم کنیم که سفارت متقاعد شود به همه ویزا بدهد اما دادن یا ندادن ویزا به عهده سفارت است.
  • مسئولین سفر تلاش می‌کنند تا آنجا که ممکن است برنامه‌ها را دقیق تدوین و برنامه‌ریزی کنند اما به هر حال باید بدانید که این مسیر سخت است و ممکن است مسائلی پیش ‌بیایید که لازم باشد تغییری در برنامه ایجاد شود.
  • مذاکراتی برای گرفتن دعوتنامه جهت گرفتن ویزا انجام شده است و طبق همکاری که قبلا با سفارت داشته‌ایم آنها قول همکاری داده‌اند. اما به هر حال، ممکن است به هر دلیلی، مشکلی در اخذ وقت در سفارت پیش بیاید و به طور کلی سفر منحل شود. در این صورت هیچ تعهدی برای برگزارکنندگان سفر وجود ندارد و همه مبالغ اخذ شده، به ثبت‌نام کنندگان باز گردانده خواهد شد.
  • در صورتی که کمتر از ۵۰ درصد شرکت‌کنندگان موفق به گرفتن ویزا شوند شرایط کمی متفاوت خواهد بود که بر اساس شرایط تصمیم مقتضی توسط مسئولین دانشگاه برای برگزاری یا عدم برگزاری سفر گرفته خواهد شد.

شرایط سفر

  • اولویت اول با کسانی است که دانشجو یا استاد دانشگاه ادیان و مذاهب باشند.
  • دانشجویان و اساتید دیگر دانشگاه‌های مرتبط با حوزه ادیان نیز می‌توانند در این سفر شرکت کنند ولی باید کارت دانشجویی داشته باشند.
  • پژوهشگران و معلمان گرامی نیز می‌توانند در این سفر شرکت کنند اما ظرفیت برای این دسته از عزیزان بسیار محدود است و فقط حدود ۲۰ درصد از اعضای سفر می‌توانند از این دسته باشند.
  • افرادی که خارج از دانشگاه ادیان و مذاهب قصد شرکت در این سفر را دارند باید حتما معرف داشته باشند. (جزئیات بیشتر را می‌توانید از مدیر سفر سوال بفرمایید.)
  • حضور همراه در هر سفر فقط برای دو نفر نهایت سه نفر مقدور می‌باشد. در صورت بالا بودن تقاضا در این خصوص قرعه‌کشی خواهد شد.
  • همراه مسافر حتما باید بالا ۲۳ سال سن داشته باشد.
  • در صورت بالا بودن تقاضا در هر سفر قرعه‌کشی خواهد شد.
  • حداقل سن همه شرکت‌کنندگان باید ۲۳ سال باشد.

کشورها و شهرهای مورد بازدید

کشورها و شهرهای مقصد به شرح ذیل می‌باشند: ایتالیا (میلان۲روز، ونیز۱ روز و رم۴ روز)، واتیکان و فرانسه (پاریس ۴روز).

رم

میلان

ونیز

پاریس

کارگاه و ارائه مقاله در دانشگاه گرگوریانای رم

کلیسای جامع ال دوئمو

بازدید از شهر و خانه‌های ونیز بر روی آب

بازدید در دانشگاه کاتولیکی پاریس

بازدید از کلیسای سنت پیتر در واتیکان

کلیسای سانتا ماریا دل گرازیه؛ تابلوی شام آخر لئوناردو داوینچی

میدان سن مارکو

بازدید از موزه لوور

بازدید از موزه واتیکان

کلیسای آمبروز مقدس

استفاده از قایق‌های مسافربری عمومی برای رفتن به بخش اصلی

بازید از برج ایفل

پله های اسپانیایی رم

میدان مرچانتی

کلیسای سن مارکو

بازید از خیابان شانزلیزه

کلوسئوم آمفی تئاتر رم باستان

کلیسای دی سن آمبروجیو

کاخ دوکاله

میدان کنکورد

میدان رومی

قلعه اسفورزسکو

کلیسای سانتا ماریا دی میراکولی

بازدید از کلیسای سوخته نوتردام در صورت باز بودن

میدان سِنت پیتِر

گورستان مُنیومِنتال

کلیسای سانتا ماریا دلا سلوته

پیاده در کنار رودخانه

باسیلیکای سانتا ماریا دل پوپولو

پل ریالتو

کلیسای سکره کور

میدان ناوونا، رم، ایتالیا

معبد پانتئون پاریس

فواره چهار رودخانه در میدان ناوونا

کلیسای سنت شاپل پاریس

کلیسای سیستین واتیکان

موزه هنرهای زیبا پاریس

معبد پانتئون

محله مون مارت

کلیسای دی سانتا ماریا مَگیوره

میدان باستیل

محله‌ی قدیمی تراتستِوِر

طاق نصرت

باسیلیکای سِنت کلِمِنت

مسجد مراکشی‌ها

  • مکان ذکر شده در جدول بالا مکان‌های پیشنهادی هستند. بر این اساس ممکن است در برنامه نهایی برخی از این مکان‌ها حذف شده و یا جایگزین بهتری برای آن پیدا شود.

زمان سفر و تعداد روزهای سفر

همانطور که عرض شد، تعیین زمان دقیق برای این سفرها مشکل است چرا که برخی از مسائل و اتفاقات در اختیار مسئولین سفر نیست، اما به هر حال زمانی به صورت پیش‌فرض در نظر گرفته شده است که در صورت به وجود نیامدن مشکل تلاش خواهد شد سفر در همان زمان برگزار شود.

  • تعداد روزهای در نظر گرفته شده برای سفر ۱۱ روز می‌باشد.
  • سفر در روزهای پایانی شهریورماه و اوائل مهرماه برگزار خواهد شد و زمان دقیق آن منوط به پروازها و وقت سفارت می‌باشد که متعاقبا اعلام خواهد شد.
  • به احتمال قوی سفارت در مردادماه به شرکت‌کنندگان وقت برای حضور در دفتر سفارت جهت ارائه مدارک بدهد. در این وقت همه شرکت‌کنندگان باید حضور پیدا کنند در صورت عدم حضور امکان گرفتن وقت دیگری برای دوستان وجود ندارد و طبیعتا امکان حضور در سفر را نخواهند داشت. بنابراین دوستان باید وقت‌شان را با زمانی که سفارت وقت می‌دهد، هماهنگ کنند.

هزینه‌های سفر

تلاش شده است سفر با کمترین هزینه و کیفیت مناسب برگزار شود. لذا هزینه‌های اعلام شده برای سفر ۱۱ روزه هیچ سنخیتی با آنچه توسط آژانس‌ها انجام می‌شود، ندارد و به عبارت دیگر با توجه به خدماتی که در این سفرهای علمی وجود دارد قابل مقایسه نیست.

  • ۱۶ میلیون تومان جهت خرید بلیط و هزینه‌های دیگر در ایران. این مبلغ بعد از ثبت‌نامه اولیه و پذیرفته شدن در سفر باید پرداخت شود.  این هزینه در واقع هزینه پیش‌بینی شده برای کارهای قبل از سفر و بلیط هواپیماهای ایرانی است، لذا به دلیل ناپایداری وضعیت و همچنین امکان تحریم شرکت‌های هواپیمایی کشور اگر مجبور به استفاده از پروازها دیگر کشورها مانند ترکیش ایر و قطر ایر و … شدیم این هزینه تا حدود دو میلیون تومان افزایش خواهد داشت.
  • ۱۳۵۰ یورو هزینه ۱۱ روزی که در ایتالیا و فرانسه خواهیم بود. نصف این مبلغ (حدود ۷۰۰ یورو یا معادل ریالی همان روز) بعد از رفتن به سفارت (حدودا نیمه اول مرداد) باید پرداخت شود و نصف دیگر آن در فرودگاه باید پرداخت شود.

خدمات سفر

خدماتی که در سفر به دوستان ارائه می‌شود به شرح ذیل است:

  • هتل سه یا چهار ستاره به همراه صبحانه (همه اتاق‌ها سه یا چهارنفره هستند)
  • ناهار حلال؛ پیدا کردن محل‌هایی که ناهار حلال بدهند بسیار سخت و مشکل است؛ لذا ممکن است گاهی برای پیدا کردن آن مجبور باشیم تا ساعت ۵ الی ۶ عصر منتظر باشیم. برای خوردن ناهار هیچ زمان دقیقی وجود ندارد لذا همیشه تنقلات و خشکبار همراهتان باشد که در صورت گرسنه بودن آنها را میل بفرمایید.
  • ناهارها عموما دنر مرغ یا گوشت و چیزی شبیه اینها می‌باشد. قطعا به دلیل توجه به خوردن غذای حلال و همچنین هزینه‌های بالای غذا در کشورهای مقصد امکان خوردن هر گونه غذایی را نخواهیم داشت.
  • هزینه‌های رفت و آمد با مترو و اتوبوس با گروه- برنامه‌های سفر از قبل تعیین شده است و گروه برنامه‌های خاصی که از قبل اعلام کرده دنبال می‌کند. تمام هزینه‌های رفت و آمدی که با گروه هستید به عهده ما خواهد بود اما به هر دلیل از هر جای سفر جدا شدید باید هزینه‌ها را خودتان پرداخت کنید. در برنامه‌های روزانه شهری به هیچ وجه استفاده از تاکسی و دیگر وسایل حمل و نقل اینگونه‌ای در نظر گرفته نشده است تنها وسیله حمل و نقل در نظر گرفته شده مترو و اتوبوس می‌باشد. در حقیقت استفاده از تاکسی در آنجا بسیار گران است و هزینه دریافت شده برای استفاده از تاکسی کافی نیست. علاوه بر این استفاده از مترو و پیاده روی در خیابان‌ها یکی از مهمترین و جذاب‌ترین برنامه‌های سفر است.
  • همانطور که بیان شد، یکی از مهمترین برنامه‌های سفر پیاده روی است. لذا خودتان را برای پیاده‌روی‌های طولانی مدت آماده کنید. در بسیاری از موارد مکان‌ها مورد نظر برای بازدید نزدیک به هم می‌باشند که استفاده از اتوبوس یا مترو زمان بیشتری می‌گیرد. بنابراین پیاده روی یکی از مهمترین برنامه‌های سفر می‌باشد.
  • هزینه شام و ورودی‌های مکان‌های خاص همچون موزه‌ها یا دیگر مکان‌ها به عهده شرکت‌کنندگان می‌باشد.
  • اگر فردی به هر عنوان از گروه جدا شود، بابت هزینه‌هایی که انجام داده است به هر دلیلی، هیچ هزینه‌ای به او پرداخت نخواهد شد.

چگونه ثبت‌نام کنم؟

۱- این تعهدنامه را دقیق بخوانید.

۲- شرایط خود را برای حضور در سفر با مدیر سفر هماهنگ کنید.

۳- فرم ثبت‌نام را دقیق تکمیل کنید.

۴- واکسن‌های خود را بررسی کنید و در صورتی که واکسن آسترازنکا نزدید با مدیر سفر هماهنگ کنید.

آیا می‌توانم اعضای خانواده‌ام را  همراه خود بیاورم؟

به طور کلی چون سفر علمی است و سفارت نیز به این سفر به عنوان یک سفر علمی و دانشجویی نگاه می‌کند همراه بودن یکی از اعضای خانواده برای سفارت توجیهی ندارد لذا ممکن است خود سفارت در صورت اینکه متوجه این امر بشود به همه یا همراه دانشجو یا استاد ویزا ندهد. اما به دلیل درخواست‌های متعدد با اعلام اینکه ممکن است سفارت به آنها ویزا ندهد در هر سفر به طور کلی فقط ۲ خانواده را می‌توانیم همراه خود داشته باشیم؛ یعنی فقط و فقط دو نفر از اعضای پذیرفته سفر می‌توانند یک نفر را به عنوان همراه به افراد سفر اضافه کنند. حداقل سن همراه نیز باید ۲۳ سال باشد. 

مهلت ثبت نام و ظرفیت

  • ظرفیت این سفر حداکثر بین ۲۲ نفر خواهد بود اما ۲۵ نفر ثبت‌نام می‌کنیم که اگر احتمالا سفارت برای برخی از افراد ویزا صادر نکرد مشکلی در سفر ایجاد نشود.
  • پر کردن فرم به منزله پیش‌ثبت‌نام است لذا تا ۱۵ خرداد پیش ثبت‌نام خواهیم داشت و بعد از آن اگر متقاضیان زیاد بودند قرعه کشی خواهد شد.
  • حتما در نظر داشته باشید که از تاریخ ۱۵ خرداد به مدت یک هفته باید ثبت‌نام خود را قطعی کنید. در این خصوص به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

انصراف از سفر

  • در صورتی که فردی ثبت‌نام کند و دعوتنامه به نامش صادر شود و از سفر انصراف دهد ۱۰ درصد از مبلغ اولیه کسر شده و باقیمانده پول به او عودت داده خواهد شد.
  • در صورتی که فردی بعد از گرفتن دعوتنامه و همچنین وقت سفارت انصراف دهد ۳۰ درصد از مبلغ اولیه کسر شده و باقیمانده مبلغ به ایشان عودت داده خواهد شد.
  • در صورتی که کسی در سفارت حضور پیدا کرد اما متاسفانه سفارت به او ویزا نداد از مبلغ پیش پرداخت شده، حدود معادل ۱۲۰ دلار بابت کنسل کردن بلیط و دیگر هزینه‌های انجام شده از جمله هزینه ویزا و بیمه کسر خواهد شد و باقیمانده مبلغ عودت داده خواهد شد.
  • در صورتی که فردی بعد از گرفتن ویزا از سفر انصراف دهد هیچ مبلغی به او عودت داده نخواهد شد.

 قوانین سفر

  • حضور همه دوستان در برنامه‌های علمی مخصوصا دانشگاه‌ها الزامی می‌باشد.
  • برنامه‌های سفر به صورت روزانه و به طور کلی قبل از سفر اعلام خواهد شد.
  • هیچ کدام از افراد گروه بدون هماهنگی با مدیر نمی‌توانند از گروه جدا شوند. اگر فردی بنا به دلایلی قصد جدایی از گروه را دارد با هماهنگی مدیر سفر می‌تواند از گروه جدا شود.
  • بانوان محترم باید متعهد شوند که در طول سفر حجاب شرعی را رعایت کنند. همچنین بانوان به هیچ وجه نمی‌توانند از گروه جدا شوند و باید متعهد شوند که با گروه برگردند. بر این اساس اگر تعداد روزهای ویزا از تعداد روزهای سفر بیشتر باشد آنها امکان جدایی از گروه را نخواهند داشت و باید به همراه گروه و در زمان تعیین شده به ایران باز گردند.

زمان ثبت‌نام برای این سفر پایان یافته است