دکتر محمد جاودان

دکتری کلام با گرایش فلسفه
دانشکده ها
دانشکده شیعه شناسی
اطلاعات تماس

نام و نام خانوادگي: محمد جاودان

تاريخ تولد:  1348؛

 

دیپلم: علوم تجربی 1367؛

تحصيلات مقدماتي علوم حوزوي:  همزمان با ايام تحصيل از دوره ابتدايي تا اخذ ديپلم، تحصیل علوم حوزوی نزد والد مکرم، مرحوم حجة الاسلام و المسلمين حاج شيخ عبد الله جاودان(ره) مشتمل بر صرف، نحو، (جامع المقدمات و شرح سيوطي) معانی بیان، معالم الاصول و منطق؛ حاشيه ملا عبدالله در منطق و بخشی از شرح لمعه نزد آية الله عبدالعلي جاويدان.

ورود رسمی به حوزة علميه: مهر1367 ( حوزة علمية بندر عباس) و مهر 1372 (حوزة علمية قم) و اتمام سطح در 1376.

درس خارج: مدت شش سال شرکت در دروس خارج فقه و اصول آیات تبریزی، وحید ، مکارم، سبحانی و لاریجانی؛

فلسفه اسلامي: کتب بداية الحکمه، نهاية الحکمه، شرح منظومه، شواهد الربوبيه، فلسفه اشراق، و الاهيات اشارات، نزد اساتيد حوزوي و دانشگاهي؛

کلام اسلامي: شرح باب حادي عشر، گوهر مراد، کشف المراد، شوارق الالهام و یک جلد از کتاب المطالب العالیه من العلم الالهی فخررازی نزد اساتيد حوزوي و دانشگاهي؛

تحصيلات دانشگاهي:

دکتري رشتة کلام با گرايش فلسفة دين و مسائل جديد کلامي تيرماه 1393 دانشگاه قم؛

عنوان رساله دکتری: «بررسی نقدهای فریتیوف شوان بر مبانی کلامی فلسفی مدرنیسم »

فوق لیسانس فلسفه 1379 دانشگاه مفید؛

عنوان پایان نامه مقطع ارشد: «ترجمه، نقد و بررسی کتاب ?  Is There A Godاثر ریچارد سویین برن»

این اثر اکنون به چاپ دوم رسیده است.

لیسانس فلسفه 1376 دانشگاه مفید؛

شرکت در دوره هاي آموزشي و پژوهشي در حوزة مذاهب اسلامی و شيعه شناسي در مرکز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب اسلامي از 1376 تا 1380.

تحقيق و تدريس در حوزة مذاهب اسلامی و شيعه شناسي در: مرکز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب اسلامي و دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامي، 1380 تاکنون؛

عضو هیئت علمی گروه شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامي از 1382 تا کنون؛

عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه مفید 1383-1387؛

فلوشیپ دانشگاه هاروارد آمريکا 2005-2006(1384-1385).

آشنائی با زبان خارجی:

انگلیسی: استفاده مستقیم از متون( خوب)؛ ترجمه متون، مکالمه(خوب)؛

عربی: استفاده مستقیم از متون کلاسیک و جدید (خوب)؛ مکالمه (متوسط)؛

تدريس دروس حوزوي: تدريس مکرر کتب مختلف صرف و نحو از کتاب جامع المقدمات در مدرسة علمية ولي عصر شهرستان رودان(همزمان با تحصيل در دبيرستان)

سوابق تدریس:

  1. علوم و فنون قرائت قرآن کريم اعم از تجويد، صوت و لحن؛
  2. پیدایش شیعه، کلام شیعه، تاریخ کلام اسلامی، کلام اسلامی، تاریخ تشیع، تاریخ امامت، شبهه شناسی شیعه، فلسفه اسلامی، تاریخ فلسفه اسلامی، فلسفه دین و کلام جدید، علم وتمدن دراسلام، منطق کلاسیک و تاریخ آن، نقش شیعه در تمدن اسلامی، کتب مختلف « جامع المقدمات»؛
  3. زبان تخصصی انگلیسی در حوزه تشیع، کلام اسلامی، تصوف و فلسفه دین؛

راهنمائی، مشاوره و داوری پایان نامه و رساله های متعدد دردانشگاه های اديان و مذاهب قم، جامعه المصطفي و مفيد، در زمينه هاي کلام اسلامي، شيعه شناسي، فلسفه دين، کلام جدید، ادیان و مذاهب اسلامی و غير آنها که عمدة آنها به قرار زير است:

راهنمايي:

  1. راهنمايي پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: « بررسي بدعت در سخنان امامان شيعه»، عليرضا خيري، دانشگاه اديان و مذاهب، تابستان 1389؛
  2. راهنمايي پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: ترجمه و نقد کتاب “Chosen Among Women” صابر آذربادگان شهريور، دانشگاه اديان و مذاهب، تابستان 1391؛
  3. راهنمايي پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: ” انديشه هاي کلامي ابان بن تغلب” ، حسين منصوري راد، دانشگاه اديان و مذاهب، زمستان1391؛
  4. راهنمايي پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: «مهدويت از ديدگاه اسماعيليه»، رقيه سادات موسوي، دانشگاه مفيد، زمستان 1391؛
  5. راهنمايي پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: « آراء عبد القاهر بغدادي و ابو المظفر اسفرايني در مورد شيعه(برسي و تحليل)، مريم خوشنام فرد، دانشگاه اديان و مذاهب، زمستان 1391؛
  6. راهنمايي پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: « آراء ابن حزم در مورد تشيع با تکيه بر کتاب الفصل في الملل و الاهواء و النحل(گزارش و بررسي)، زينب بلبل مقدم، دانشگاه اديان و مذاهب، زمستان 1391؛
  7. راهنمايي پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: “بررسي ورود وگسترش تشيع در فارس تا آغاز صفويه”، سيد محسن طباطبايي، دانشگاه اديان و مذاهب، تابستان 1392؛
  8. راهنمايي پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: « گزارش و تحليل ديدگاههاي سامي نشار در بارة تشيع اثناعشري»؛ محمد عاملي کامويي؛ دانشگاه اديان و مذاهب، پاييز 1392؛
  9. راهنمايي پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: با عنوان ترجمه و بررسي کتاب: The Shia School of Islam and its Branches ، جواد يزداني، دانشگاه اديان و مذاهب، تابستان 1393؛
  10. راهنمايي پايان نامه مقطع سطح دو ( کارشناسی)حوزه علمیه، تزجمه و نقد مقالة « زن در اسلام»، اثر لیندا کلارک، منصوره یوسفی، مدرسه معصومیه قم، تابستان 1394؛
  11. راهنمايي پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: آراء کلامي ابوالفتح کراجکي (گزارش و بررسي)، حسین ملک بالا، دانشگاه اديان و مذاهب، پاییز1394؛
  12. راهنمايي پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: تبيين معارف اسلامي در ادعيه مأثوره، مرضیه خسروانی نژاد، دانشگاه اديان و مذاهب، زمستان 1394؛
  13. راهنمايي پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: ورود و گسترش تشيع به بوشهر از قرن نخست تا صفويه، محمد زارع بوشهری، دانشگاه اديان و مذاهب، زمستان 1394؛
  14. راهنمايي پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: بررسی رویکرد سنت گرایان و بنیاد گرایان در باب جهاد اسلامی ( با تأکید بر آرائ سید قطب و سید حسین نصر)، جواد یقموری، دانشگاه اديان و مذاهب، زمستان 1394؛
  15. راهنمايي پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: بررسی مقایسه ای ماهیت ایمان از دیدگاه صاحب کتاب حقایق الایمان و قاضی عبدالجبار، احمد شعبانی راد، دانشگاه اديان و مذاهب، بهار 1395؛
  16. راهنمايي پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: روش شناسی فرقه نگارانة اشعری وشیخ مفید با تأکيد بر مقالات الاسلامیین و اوائل المقالات، لادن ابوالقاسمی، دانشگاه اديان و مذاهب، بهار 1395؛
  17. راهنمايي پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: تقدم شیعه در پایه گذاری و تأسیس علوم در دو قرن‌اول، با محوریت سید حسن صدر، دانشگاه اديان و مذاهب، بهار 1396؛

 

مشاوره:

  1. پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: « انديشه هاي کلامي مسعودي»، نفيسه قنبري، دانشگاه مفيد، زمستان 1386؛
  2. پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: « قدرت مطلقة خداوند از ديدگاه علامه طباطبايي»، قدرت الله شيرزادي، دانشگاه مفيد، تابستان 1387؛
  3. پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: « مدرنيته در انديشه سيد حسين نصر»، محمد هادي مدني، دانشگاه مفيد، 1388؛
  4. پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: تطبيق آرائ علامه طباطبايي و سيد منير الدين حسيني در عامل اصلي حرکت»، يحيي عبد اللهي، دانشگاه اديان و مذاهب، تابستان 1392؛
  5. پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: « بررسي سندي و متني توحيد مفضل»، محمد علي صالحي مرزيجراني، دانشگاه اديان و مذاهب، تابستان 1393؛
  6. پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: « رابطه دين و اخلاق از نظر استاد مصطفي ملکيان و سيد حسين نصر»، معصومعلي بيات، دانشگاه اديان و مذاهب،  تابستان1393؛
  7. پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: «نقش شيعه در حفظ تمدن اسلامي در دورة ايلخانان با تکيه برخواجه نصير الدين طوسي، مجيد يزداني چراتي، دانشگاه اديان و مذاهب، آبان 1390؛
  8. پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: « تأثير معتزليان بر تحولات کلام اماميه در غيبت صغري»، عباس ميرزايي، دانشگاه اديان و مذاهب، تابستان 1390؛
  9. پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: « تطور مسئلة زيارت اهل قبور در تشيع و تسنن»، مجتبي صداقت، دانشگاه اديان و مذاهب، زمستان 1389؛
  10. پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: « ترجمه و تحقيق دو مقاله از فريتهيوف شوان»، معصومه حسيني کاکلکي، دانشگاه اديان و مذاهب، زمستان 1392؛
  11. پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: تطورات نظريه عدل شيعي از مکتب بغداد تا مکتب ري (بر پايه دو کتاب التمهيد اثر شيخ طوسي و المنقذمن التقليد اثر سديدالدين حمصي)، علی صابری، دانشگاه اديان و مذاهب، زمستان 1392؛
  12. پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: « بازشناسي جريان‌هاي شيعي مقيم انگلستان»، محسن فلاح، دانشگاه اديان و مذاهب، زمستان 1393؛
  13. پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: بررسی مفهوم امامت و ولایت در اندیشه کلامی علامه جعفری، فوزیه خزایی، دانشگاه اديان و مذاهب، زمستان 1393؛
  14. رساله دکتری با عنوان: بررسی مبانی فکری اخباریان، با تأکید بر محمد امین استرآبادی( م 1036ق.) و میرزا محمد اخباری(م.1232 ق.)، سید مهدی طباطبائی، دانشگاه اديان و مذاهب، بهار 1395؛
  15. رساله دکتری با عنوان: پدیده تکفیر مخالف مذهبی از نظر برخی علمای امامیه ( بررسی ونقد دیدگاه تکفیری بودن علمای امامیه)، محمد انصاری دوگاهه، دانشگاه اديان و مذاهب، پاییز 1395؛
  16. رساله دکتری با عنوان: روش شناسی کلامی علامه مجلسی، محمد عظیمی، دانشگاه اديان و مذاهب، زمستان 1395؛
  17. رساله دکتری با عنوان: مبانی کلامی اخلاق در اندیشه کلامی سید مرتضی، وحید پاشایی، دانشگاه اديان و مذاهب، زمستان 1395؛
  18. پايان نامه مقطع ارشد با عنوان: تأثیر جامعه عرب پس از هجرت بر سقیفه، سید مهدی طباطبایی، دانشگاه اديان و مذاهب، زمستان 1395؛

 

داوري:

  1. پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: « ترجمه کتاب در باب ارادة آزاد/ آگوستين»، خانم عشرت حبوباتي، دانشگاه اديان و مذاهب، خرداد 1389؛
  2. پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: با عنوان “شاخصه هاي مدرسه کلامي شيعي ري برمبناي کتاب نقض و المنقذ”، فهيمه شريعتمداري، دانشگاه اديان و مذاهب، زمستان 1391؛
  3. پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: « ترجمه هشتاد صفحه از کتاب Code of Juish Law به همراه مقدمه تطبيقي و بخش تطبيقي با کتاب شرايع الاسلام، محمد علي مقيسه، دانشگاه اديان و مذاهب، بهار 1391؛
  4. پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: « رنج انسان در قرآن کريم و عهد قديم با تأکيد بر داستان ايوب نبي»، مهدي حيدري چناري، دانشگاه مفيد، زمستان 1392؛
  5. پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: «آراء کلامي مفضل بن عمر»، حسن حيدري، دانشگاه اديان و مذاهب، بهار1392؛
  6. پايان نامه مقطع ارشد با عنوان: ترجمه 80 صفحه از کتاب Code of Jewish Low به همراه مقدمه و بخش تطبيقي با کتاب شرايع الاسلام، محمد علي مقيسه، دانشگاه اديان و مذاهب؛ آبان 1391؛
  7. پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: گستره ارسال رسل در قرآن مجيد و مقايسه آن با گزارش هاي تاريخ اديان، نسترن قپانوري، دانشگاه مفيد، تابستان 1393؛
  8. رساله دکتری با عنوان: الگوی الاهیات اجتماعی اسلامی در آثار و اندیشه های امام موسی صدر و شهید دکتر بهشتی، فاطمه مریدی، دانشگاه ادیان و مذاهب، پاییز 1394؛
  9. رساله دکتری با عنوان: تطورات کلام اماميه در بغداد از آغاز غيبت صغري تا افول آل بويه، سيدعلي حسيني زاده خضرآباد، دانشگاه ادیان و مذاهب، تابستان 1395؛
  10. رساله دکتری با عنوان: مبانی نظری تقریب مذاهب اسلامی، دانشگاه اديان و مذاهب، بهار 1396؛
  11. رساله دکتری با عنوان: سیری تطور اراده الهی از مدرسه کوفع تا پیدایش مکتب اصفهان، دانشگاه اديان و مذاهب، بهار 1396؛

 

آثار:

ترجمه کتاب:

  1. ترجمة کتاب Is There a God? “” تأليف ریچارد سویین برن، فیلسوف دین متاله مشهور و معاصر؛ این کتاب باعنوان ” آیا خدائی هست ” همراه با چهار مقاله ضمیمه از مترجم در نقد یا توضیح برخی مطالب کتاب، انتشارات دانشگاه مفید ، 1381، اين اثر ازمنابع معرفی شده برای دروس معارف توسط وزارت علوم است؛
  2. ترجمة کتاب “المناظرات ابن هیثم” از انگليسي به فارسي، در حوزة فرق شیعه، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب 1388؛
  3. ترجمه مقالة” زمینه های بحث فلسفی در اسلام از انگليسي؛ انتشار در کتاب زمینه های بحث فلسفی در ادیان، 1385، انتشارات دانشگاه ادیان.

تالیف:

الف) کتاب:

آشنایی با فرق تشیع، کتاب درسی، انتشارات مرکز مدیریت حوزه علمیه قم و انجمن مذاهب، 1387 که کار جمعی است وحدود 80 صفحه نخست آن تالیف این قلم است.

ب) مقالات:

  1. اندیشه های نظّام تحت تاثیر شیعه، هفت آسمان، شمارة 5، 1379؛ این مقاله به عربی ترجمه شده و در فضای مجازی منتشرشده است.
  2. نقدی بر ” از نقد سند تا نقد متن” – بخش نخست، علوم حدیث ش.21؛
  3. نقدی بر ” از نقد سند تا نقد متن” – بخش دوم، علوم حدیث ش.23؛
  4. زندگی و اندیشه های ابو حاتم رازی، انتشار در کتاب اسماعیلیه(مجموعه مقالات)،1382، کتاب سال دین پژوهان کشور که به چاپ دوم رسیده است.
  5. نواندیشی دینی در اسلام و تاملاتی در کرامت ذاتی انسان، انتشار در مجموعه مقالات” مبانی نظری حقوق بشر” دومین همایش بین المللی حقوق بشر 1382 دانشگاه مفید؛
  6. عالمان شیعه و تصوف، هفت آسمان، ش.22، 1384؛
  7. معرفی ” المناظرات ابن هیثم “ در مجموعه ” سنت مناظره و گفت وگو، انتشار انجمن ادیان و مذاهب، 1384؛
  8. معرفی کتاب کلامی ” ابکار الافکار”، سيف الدين آمدی، هفت آسمان، ش.18، 1382؛
  9. رویکرد شهید اول به تصوف “، ارائه در کنگره بین المللی شهیدین، انتشار در مجموعه مقالات همایش 1388؛
  10. گونه شناسی اندیشه منجی موعود درشیعه، انتشار در مجموعه مقالات باعنوان اندیشه منجی موعود در ادیان ، انتشار دانشگاه ادیان، 1388 اين کتاب در سال 1391 به عنوان کتاب فصل جمهوري اسلامي بر گزيده شد؛

11. عقلانیت و معنویت در سیره پیامبر اسلام، میثاق امین، پیش شماره 3، 1386؛

  1. سنت، عقلانیت ودیانت در گفت و گو با دکتر نصر، انتشار در هفت آسمان، ش.38، 1386؛ (متن گفت و گوي اين جانب با دکتر نصر در آمريکا)
  2. مقالات دیگری با عناوین: شیعه، بداء، رفض، غلو، بدعت، معجزه، ارهاص، صرفه، کرامت و….درهفت آسمان، شماره های: 11-20 سال های 1380-1382
  3. فرهنگِ ديگرِ فِرَق، معرفي و بررسي”فرهنگ جامع فرق اسلامي”، مجله آينه پژوهش، سال بيست وسوم، ش. دوم 1391؛
  4. تحلیل و بررسی اصطلاح سنت در نظر سنت گرایان، در مجلة علمي-پژوهشي انديشة نوين ديني، شمارة 32، بهار 1392؛
  5. ابان بن تغلب، متکلمي از تبار محدثان اماميه، مجلة علمي-پژوهشي تحقيقات کلامي، سال اول، ش. اول، 1392؛
  6. معنا و مبناي شيعه، در مجموعه مقالات آموزه هاي کلامي شيعه، انتشارات سمت و دانشگاه اديان، تابستان 1393.

18.پيشگامي آصفي در تدوين تاريخ فقه اماميه به شيوة جديد، در انديشة ماندگار(مجموعه مقالات کنگرة بررسي شخصيت، انديشه و آثار علامه محمد مهدي آصفي)، 1393؛

  1. دیدگاه کلامی سید مرتضی در باره نجوم احکامی، بساتین (ویژه نامه همایش بین المللی هزاره سید مرتضی)، سال دوم، ش. 3-4، 1394؛
  2. اهل سنت اصیل/ تشیع: قرائت اهل بیت از اسلام، در مجله الکترونیکی مکتب مفید به آدرس: http://maktabmofid.com مرکز مطالعات اسلامی مفید در کانادا (Mofid Centre for Islamic Studies)، 1394.
  3. نگاهی به تطور جایگاه روایات رجعت در منابع امامیه، ساجده یوسفی، محمد جاودان، مجله علمی پژوهشی شیعه پژوهی، ش. 6، بهار 1395.

ج) تحقيقات در دست انجام:

  1. تأليف کتاب سير تطور ديدگاه هاي شيعه در باب بداء؛
  2. تأليف کتاب سير تاريخي آموزة رجعت؛
  3. ترجمة کتابThe Existence of God اثر ريچارد سويين برن ( کار مشترک با یکی از دوستان محقق)؛
  4. ترجمة مقاله حديث ابو بصير( از انگليسي): آيات قرآني در باب فضائل شيعه، اثر اتان کلبرگ؛مصاحبه با خبر گزاري ها و مجلات:
    1. سازمان وکالت مصاحبه با مجله اعتصام خرداد ماه 91
    2. نظريه شيعه در امامت مبتنی بر شايسته سالاري است” خبر گزاري ايکنا30، /2/91
    3. آرا و اندیشه‌های فرق و مذاهب مختلف در خصوص مهدویت، خبر گزاري فارس 1389
    4. نقاط مشترک اعتقاد به منجی‌گرایی در میان شیعیان اثنی عشری با سایر جریان های شیعی، خبر گزاري شبستان، 4 شهریور1389؛
    5. پيرامون امام صادق (ع)، ايکنا، 15/6/91؛
    6. پيرامون امام حسين (ع)، ايرنا،31/2/94؛
    7. پيرامون شيخ مفيد، ايرنا،9/9/93.
      علمي – اجرائی:

      1. مدیر گروه شیعه شناسی دانشکده شیعه شناسی، دانشگاه ادیان ومذاهب، 1388تا خرداد 1391؛
      2. عضویت در هیئت مدیره انجمن ادیان حوزه علمیه قم؛
      3. عضویت در هیئت مدیره انجمن کلام حوزه علمیه قم.
      4. معاون پژوهشي دانشگاه اديان و مذاهب، از شهريور 1393 تا کنون؛
      5. رياست پژوهشکدة اديان و مذاهب، از شهريور 1393 تا کنون؛
      6. سردبير مجلة هفت آسمان از شهريور 1393 تا کنون.

      مهارت:

      1. خوشنویسي؛
      2. فنون قرائت، تجويد و ترتيل؛ قرائت مجلسي قرآن کريم؛

     

نام و نام خانوادگي: محمد جاودان

تاريخ تولد:  1348؛

 

دیپلم: علوم تجربی 1367؛

تحصيلات مقدماتي علوم حوزوي:  همزمان با ايام تحصيل از دوره ابتدايي تا اخذ ديپلم، تحصیل علوم حوزوی نزد والد مکرم، مرحوم حجة الاسلام و المسلمين حاج شيخ عبد الله جاودان(ره) مشتمل بر صرف، نحو، (جامع المقدمات و شرح سيوطي) معانی بیان، معالم الاصول و منطق؛ حاشيه ملا عبدالله در منطق و بخشی از شرح لمعه نزد آية الله عبدالعلي جاويدان.

ورود رسمی به حوزة علميه: مهر1367 ( حوزة علمية بندر عباس) و مهر 1372 (حوزة علمية قم) و اتمام سطح در 1376.

درس خارج: مدت شش سال شرکت در دروس خارج فقه و اصول آیات تبریزی، وحید ، مکارم، سبحانی و لاریجانی؛

فلسفه اسلامي: کتب بداية الحکمه، نهاية الحکمه، شرح منظومه، شواهد الربوبيه، فلسفه اشراق، و الاهيات اشارات، نزد اساتيد حوزوي و دانشگاهي؛

کلام اسلامي: شرح باب حادي عشر، گوهر مراد، کشف المراد، شوارق الالهام و یک جلد از کتاب المطالب العالیه من العلم الالهی فخررازی نزد اساتيد حوزوي و دانشگاهي؛

تحصيلات دانشگاهي:

دکتري رشتة کلام با گرايش فلسفة دين و مسائل جديد کلامي تيرماه 1393 دانشگاه قم؛

عنوان رساله دکتری: «بررسی نقدهای فریتیوف شوان بر مبانی کلامی فلسفی مدرنیسم »

فوق لیسانس فلسفه 1379 دانشگاه مفید؛

عنوان پایان نامه مقطع ارشد: «ترجمه، نقد و بررسی کتاب ?  Is There A Godاثر ریچارد سویین برن»

این اثر اکنون به چاپ دوم رسیده است.

لیسانس فلسفه 1376 دانشگاه مفید؛

شرکت در دوره هاي آموزشي و پژوهشي در حوزة مذاهب اسلامی و شيعه شناسي در مرکز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب اسلامي از 1376 تا 1380.

تحقيق و تدريس در حوزة مذاهب اسلامی و شيعه شناسي در: مرکز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب اسلامي و دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامي، 1380 تاکنون؛

عضو هیئت علمی گروه شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامي از 1382 تا کنون؛

عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه مفید 1383-1387؛

فلوشیپ دانشگاه هاروارد آمريکا 2005-2006(1384-1385).

آشنائی با زبان خارجی:

انگلیسی: استفاده مستقیم از متون( خوب)؛ ترجمه متون، مکالمه(خوب)؛

عربی: استفاده مستقیم از متون کلاسیک و جدید (خوب)؛ مکالمه (متوسط)؛

تدريس دروس حوزوي: تدريس مکرر کتب مختلف صرف و نحو از کتاب جامع المقدمات در مدرسة علمية ولي عصر شهرستان رودان(همزمان با تحصيل در دبيرستان)

سوابق تدریس:

  1. علوم و فنون قرائت قرآن کريم اعم از تجويد، صوت و لحن؛
  2. پیدایش شیعه، کلام شیعه، تاریخ کلام اسلامی، کلام اسلامی، تاریخ تشیع، تاریخ امامت، شبهه شناسی شیعه، فلسفه اسلامی، تاریخ فلسفه اسلامی، فلسفه دین و کلام جدید، علم وتمدن دراسلام، منطق کلاسیک و تاریخ آن، نقش شیعه در تمدن اسلامی، کتب مختلف « جامع المقدمات»؛
  3. زبان تخصصی انگلیسی در حوزه تشیع، کلام اسلامی، تصوف و فلسفه دین؛

راهنمائی، مشاوره و داوری پایان نامه و رساله های متعدد دردانشگاه های اديان و مذاهب قم، جامعه المصطفي و مفيد، در زمينه هاي کلام اسلامي، شيعه شناسي، فلسفه دين، کلام جدید، ادیان و مذاهب اسلامی و غير آنها که عمدة آنها به قرار زير است:

راهنمايي:

  1. راهنمايي پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: « بررسي بدعت در سخنان امامان شيعه»، عليرضا خيري، دانشگاه اديان و مذاهب، تابستان 1389؛
  2. راهنمايي پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: ترجمه و نقد کتاب “Chosen Among Women” صابر آذربادگان شهريور، دانشگاه اديان و مذاهب، تابستان 1391؛
  3. راهنمايي پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: ” انديشه هاي کلامي ابان بن تغلب” ، حسين منصوري راد، دانشگاه اديان و مذاهب، زمستان1391؛
  4. راهنمايي پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: «مهدويت از ديدگاه اسماعيليه»، رقيه سادات موسوي، دانشگاه مفيد، زمستان 1391؛
  5. راهنمايي پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: « آراء عبد القاهر بغدادي و ابو المظفر اسفرايني در مورد شيعه(برسي و تحليل)، مريم خوشنام فرد، دانشگاه اديان و مذاهب، زمستان 1391؛
  6. راهنمايي پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: « آراء ابن حزم در مورد تشيع با تکيه بر کتاب الفصل في الملل و الاهواء و النحل(گزارش و بررسي)، زينب بلبل مقدم، دانشگاه اديان و مذاهب، زمستان 1391؛
  7. راهنمايي پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: “بررسي ورود وگسترش تشيع در فارس تا آغاز صفويه”، سيد محسن طباطبايي، دانشگاه اديان و مذاهب، تابستان 1392؛
  8. راهنمايي پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: « گزارش و تحليل ديدگاههاي سامي نشار در بارة تشيع اثناعشري»؛ محمد عاملي کامويي؛ دانشگاه اديان و مذاهب، پاييز 1392؛
  9. راهنمايي پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: با عنوان ترجمه و بررسي کتاب: The Shia School of Islam and its Branches ، جواد يزداني، دانشگاه اديان و مذاهب، تابستان 1393؛
  10. راهنمايي پايان نامه مقطع سطح دو ( کارشناسی)حوزه علمیه، تزجمه و نقد مقالة « زن در اسلام»، اثر لیندا کلارک، منصوره یوسفی، مدرسه معصومیه قم، تابستان 1394؛
  11. راهنمايي پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: آراء کلامي ابوالفتح کراجکي (گزارش و بررسي)، حسین ملک بالا، دانشگاه اديان و مذاهب، پاییز1394؛
  12. راهنمايي پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: تبيين معارف اسلامي در ادعيه مأثوره، مرضیه خسروانی نژاد، دانشگاه اديان و مذاهب، زمستان 1394؛
  13. راهنمايي پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: ورود و گسترش تشيع به بوشهر از قرن نخست تا صفويه، محمد زارع بوشهری، دانشگاه اديان و مذاهب، زمستان 1394؛
  14. راهنمايي پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: بررسی رویکرد سنت گرایان و بنیاد گرایان در باب جهاد اسلامی ( با تأکید بر آرائ سید قطب و سید حسین نصر)، جواد یقموری، دانشگاه اديان و مذاهب، زمستان 1394؛
  15. راهنمايي پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: بررسی مقایسه ای ماهیت ایمان از دیدگاه صاحب کتاب حقایق الایمان و قاضی عبدالجبار، احمد شعبانی راد، دانشگاه اديان و مذاهب، بهار 1395؛
  16. راهنمايي پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: روش شناسی فرقه نگارانة اشعری وشیخ مفید با تأکيد بر مقالات الاسلامیین و اوائل المقالات، لادن ابوالقاسمی، دانشگاه اديان و مذاهب، بهار 1395؛
  17. راهنمايي پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: تقدم شیعه در پایه گذاری و تأسیس علوم در دو قرن‌اول، با محوریت سید حسن صدر، دانشگاه اديان و مذاهب، بهار 1396؛

 

مشاوره:

  1. پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: « انديشه هاي کلامي مسعودي»، نفيسه قنبري، دانشگاه مفيد، زمستان 1386؛
  2. پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: « قدرت مطلقة خداوند از ديدگاه علامه طباطبايي»، قدرت الله شيرزادي، دانشگاه مفيد، تابستان 1387؛
  3. پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: « مدرنيته در انديشه سيد حسين نصر»، محمد هادي مدني، دانشگاه مفيد، 1388؛
  4. پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: تطبيق آرائ علامه طباطبايي و سيد منير الدين حسيني در عامل اصلي حرکت»، يحيي عبد اللهي، دانشگاه اديان و مذاهب، تابستان 1392؛
  5. پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: « بررسي سندي و متني توحيد مفضل»، محمد علي صالحي مرزيجراني، دانشگاه اديان و مذاهب، تابستان 1393؛
  6. پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: « رابطه دين و اخلاق از نظر استاد مصطفي ملکيان و سيد حسين نصر»، معصومعلي بيات، دانشگاه اديان و مذاهب،  تابستان1393؛
  7. پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: «نقش شيعه در حفظ تمدن اسلامي در دورة ايلخانان با تکيه برخواجه نصير الدين طوسي، مجيد يزداني چراتي، دانشگاه اديان و مذاهب، آبان 1390؛
  8. پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: « تأثير معتزليان بر تحولات کلام اماميه در غيبت صغري»، عباس ميرزايي، دانشگاه اديان و مذاهب، تابستان 1390؛
  9. پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: « تطور مسئلة زيارت اهل قبور در تشيع و تسنن»، مجتبي صداقت، دانشگاه اديان و مذاهب، زمستان 1389؛
  10. پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: « ترجمه و تحقيق دو مقاله از فريتهيوف شوان»، معصومه حسيني کاکلکي، دانشگاه اديان و مذاهب، زمستان 1392؛
  11. پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: تطورات نظريه عدل شيعي از مکتب بغداد تا مکتب ري (بر پايه دو کتاب التمهيد اثر شيخ طوسي و المنقذمن التقليد اثر سديدالدين حمصي)، علی صابری، دانشگاه اديان و مذاهب، زمستان 1392؛
  12. پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: « بازشناسي جريان‌هاي شيعي مقيم انگلستان»، محسن فلاح، دانشگاه اديان و مذاهب، زمستان 1393؛
  13. پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: بررسی مفهوم امامت و ولایت در اندیشه کلامی علامه جعفری، فوزیه خزایی، دانشگاه اديان و مذاهب، زمستان 1393؛
  14. رساله دکتری با عنوان: بررسی مبانی فکری اخباریان، با تأکید بر محمد امین استرآبادی( م 1036ق.) و میرزا محمد اخباری(م.1232 ق.)، سید مهدی طباطبائی، دانشگاه اديان و مذاهب، بهار 1395؛
  15. رساله دکتری با عنوان: پدیده تکفیر مخالف مذهبی از نظر برخی علمای امامیه ( بررسی ونقد دیدگاه تکفیری بودن علمای امامیه)، محمد انصاری دوگاهه، دانشگاه اديان و مذاهب، پاییز 1395؛
  16. رساله دکتری با عنوان: روش شناسی کلامی علامه مجلسی، محمد عظیمی، دانشگاه اديان و مذاهب، زمستان 1395؛
  17. رساله دکتری با عنوان: مبانی کلامی اخلاق در اندیشه کلامی سید مرتضی، وحید پاشایی، دانشگاه اديان و مذاهب، زمستان 1395؛
  18. پايان نامه مقطع ارشد با عنوان: تأثیر جامعه عرب پس از هجرت بر سقیفه، سید مهدی طباطبایی، دانشگاه اديان و مذاهب، زمستان 1395؛

 

داوري:

  1. پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: « ترجمه کتاب در باب ارادة آزاد/ آگوستين»، خانم عشرت حبوباتي، دانشگاه اديان و مذاهب، خرداد 1389؛
  2. پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: با عنوان “شاخصه هاي مدرسه کلامي شيعي ري برمبناي کتاب نقض و المنقذ”، فهيمه شريعتمداري، دانشگاه اديان و مذاهب، زمستان 1391؛
  3. پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: « ترجمه هشتاد صفحه از کتاب Code of Juish Law به همراه مقدمه تطبيقي و بخش تطبيقي با کتاب شرايع الاسلام، محمد علي مقيسه، دانشگاه اديان و مذاهب، بهار 1391؛
  4. پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: « رنج انسان در قرآن کريم و عهد قديم با تأکيد بر داستان ايوب نبي»، مهدي حيدري چناري، دانشگاه مفيد، زمستان 1392؛
  5. پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: «آراء کلامي مفضل بن عمر»، حسن حيدري، دانشگاه اديان و مذاهب، بهار1392؛
  6. پايان نامه مقطع ارشد با عنوان: ترجمه 80 صفحه از کتاب Code of Jewish Low به همراه مقدمه و بخش تطبيقي با کتاب شرايع الاسلام، محمد علي مقيسه، دانشگاه اديان و مذاهب؛ آبان 1391؛
  7. پايان نامه مقطع ارشد باعنوان: گستره ارسال رسل در قرآن مجيد و مقايسه آن با گزارش هاي تاريخ اديان، نسترن قپانوري، دانشگاه مفيد، تابستان 1393؛
  8. رساله دکتری با عنوان: الگوی الاهیات اجتماعی اسلامی در آثار و اندیشه های امام موسی صدر و شهید دکتر بهشتی، فاطمه مریدی، دانشگاه ادیان و مذاهب، پاییز 1394؛
  9. رساله دکتری با عنوان: تطورات کلام اماميه در بغداد از آغاز غيبت صغري تا افول آل بويه، سيدعلي حسيني زاده خضرآباد، دانشگاه ادیان و مذاهب، تابستان 1395؛
  10. رساله دکتری با عنوان: مبانی نظری تقریب مذاهب اسلامی، دانشگاه اديان و مذاهب، بهار 1396؛
  11. رساله دکتری با عنوان: سیری تطور اراده الهی از مدرسه کوفع تا پیدایش مکتب اصفهان، دانشگاه اديان و مذاهب، بهار 1396؛

 

آثار:

ترجمه کتاب:

  1. ترجمة کتاب Is There a God? “” تأليف ریچارد سویین برن، فیلسوف دین متاله مشهور و معاصر؛ این کتاب باعنوان ” آیا خدائی هست ” همراه با چهار مقاله ضمیمه از مترجم در نقد یا توضیح برخی مطالب کتاب، انتشارات دانشگاه مفید ، 1381، اين اثر ازمنابع معرفی شده برای دروس معارف توسط وزارت علوم است؛
  2. ترجمة کتاب “المناظرات ابن هیثم” از انگليسي به فارسي، در حوزة فرق شیعه، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب 1388؛
  3. ترجمه مقالة” زمینه های بحث فلسفی در اسلام از انگليسي؛ انتشار در کتاب زمینه های بحث فلسفی در ادیان، 1385، انتشارات دانشگاه ادیان.

تالیف:

الف) کتاب:

آشنایی با فرق تشیع، کتاب درسی، انتشارات مرکز مدیریت حوزه علمیه قم و انجمن مذاهب، 1387 که کار جمعی است وحدود 80 صفحه نخست آن تالیف این قلم است.

ب) مقالات:

  1. اندیشه های نظّام تحت تاثیر شیعه، هفت آسمان، شمارة 5، 1379؛ این مقاله به عربی ترجمه شده و در فضای مجازی منتشرشده است.
  2. نقدی بر ” از نقد سند تا نقد متن” – بخش نخست، علوم حدیث ش.21؛
  3. نقدی بر ” از نقد سند تا نقد متن” – بخش دوم، علوم حدیث ش.23؛
  4. زندگی و اندیشه های ابو حاتم رازی، انتشار در کتاب اسماعیلیه(مجموعه مقالات)،1382، کتاب سال دین پژوهان کشور که به چاپ دوم رسیده است.
  5. نواندیشی دینی در اسلام و تاملاتی در کرامت ذاتی انسان، انتشار در مجموعه مقالات” مبانی نظری حقوق بشر” دومین همایش بین المللی حقوق بشر 1382 دانشگاه مفید؛
  6. عالمان شیعه و تصوف، هفت آسمان، ش.22، 1384؛
  7. معرفی ” المناظرات ابن هیثم “ در مجموعه ” سنت مناظره و گفت وگو، انتشار انجمن ادیان و مذاهب، 1384؛
  8. معرفی کتاب کلامی ” ابکار الافکار”، سيف الدين آمدی، هفت آسمان، ش.18، 1382؛
  9. رویکرد شهید اول به تصوف “، ارائه در کنگره بین المللی شهیدین، انتشار در مجموعه مقالات همایش 1388؛
  10. گونه شناسی اندیشه منجی موعود درشیعه، انتشار در مجموعه مقالات باعنوان اندیشه منجی موعود در ادیان ، انتشار دانشگاه ادیان، 1388 اين کتاب در سال 1391 به عنوان کتاب فصل جمهوري اسلامي بر گزيده شد؛

11. عقلانیت و معنویت در سیره پیامبر اسلام، میثاق امین، پیش شماره 3، 1386؛

  1. سنت، عقلانیت ودیانت در گفت و گو با دکتر نصر، انتشار در هفت آسمان، ش.38، 1386؛ (متن گفت و گوي اين جانب با دکتر نصر در آمريکا)
  2. مقالات دیگری با عناوین: شیعه، بداء، رفض، غلو، بدعت، معجزه، ارهاص، صرفه، کرامت و….درهفت آسمان، شماره های: 11-20 سال های 1380-1382
  3. فرهنگِ ديگرِ فِرَق، معرفي و بررسي”فرهنگ جامع فرق اسلامي”، مجله آينه پژوهش، سال بيست وسوم، ش. دوم 1391؛
  4. تحلیل و بررسی اصطلاح سنت در نظر سنت گرایان، در مجلة علمي-پژوهشي انديشة نوين ديني، شمارة 32، بهار 1392؛
  5. ابان بن تغلب، متکلمي از تبار محدثان اماميه، مجلة علمي-پژوهشي تحقيقات کلامي، سال اول، ش. اول، 1392؛
  6. معنا و مبناي شيعه، در مجموعه مقالات آموزه هاي کلامي شيعه، انتشارات سمت و دانشگاه اديان، تابستان 1393.

18.پيشگامي آصفي در تدوين تاريخ فقه اماميه به شيوة جديد، در انديشة ماندگار(مجموعه مقالات کنگرة بررسي شخصيت، انديشه و آثار علامه محمد مهدي آصفي)، 1393؛

  1. دیدگاه کلامی سید مرتضی در باره نجوم احکامی، بساتین (ویژه نامه همایش بین المللی هزاره سید مرتضی)، سال دوم، ش. 3-4، 1394؛
  2. اهل سنت اصیل/ تشیع: قرائت اهل بیت از اسلام، در مجله الکترونیکی مکتب مفید به آدرس: http://maktabmofid.com مرکز مطالعات اسلامی مفید در کانادا (Mofid Centre for Islamic Studies)، 1394.
  3. نگاهی به تطور جایگاه روایات رجعت در منابع امامیه، ساجده یوسفی، محمد جاودان، مجله علمی پژوهشی شیعه پژوهی، ش. 6، بهار 1395.

ج) تحقيقات در دست انجام:

  1. تأليف کتاب سير تطور ديدگاه هاي شيعه در باب بداء؛
  2. تأليف کتاب سير تاريخي آموزة رجعت؛
  3. ترجمة کتابThe Existence of God اثر ريچارد سويين برن ( کار مشترک با یکی از دوستان محقق)؛
  4. ترجمة مقاله حديث ابو بصير( از انگليسي): آيات قرآني در باب فضائل شيعه، اثر اتان کلبرگ؛مصاحبه با خبر گزاري ها و مجلات:
    1. سازمان وکالت مصاحبه با مجله اعتصام خرداد ماه 91
    2. نظريه شيعه در امامت مبتنی بر شايسته سالاري است” خبر گزاري ايکنا30، /2/91
    3. آرا و اندیشه‌های فرق و مذاهب مختلف در خصوص مهدویت، خبر گزاري فارس 1389
    4. نقاط مشترک اعتقاد به منجی‌گرایی در میان شیعیان اثنی عشری با سایر جریان های شیعی، خبر گزاري شبستان، 4 شهریور1389؛
    5. پيرامون امام صادق (ع)، ايکنا، 15/6/91؛
    6. پيرامون امام حسين (ع)، ايرنا،31/2/94؛
    7. پيرامون شيخ مفيد، ايرنا،9/9/93.
      علمي – اجرائی:

      1. مدیر گروه شیعه شناسی دانشکده شیعه شناسی، دانشگاه ادیان ومذاهب، 1388تا خرداد 1391؛
      2. عضویت در هیئت مدیره انجمن ادیان حوزه علمیه قم؛
      3. عضویت در هیئت مدیره انجمن کلام حوزه علمیه قم.
      4. معاون پژوهشي دانشگاه اديان و مذاهب، از شهريور 1393 تا کنون؛
      5. رياست پژوهشکدة اديان و مذاهب، از شهريور 1393 تا کنون؛
      6. سردبير مجلة هفت آسمان از شهريور 1393 تا کنون.

      مهارت:

      1. خوشنویسي؛
      2. فنون قرائت، تجويد و ترتيل؛ قرائت مجلسي قرآن کريم؛