راه هایی ساده اما مهم برای جلوگیری از هک شدن

تاریخ انتشار:
  • مراقب استفاده از وای فای های عمومی و بلوتوث ها باشید وای فای عمومی که دارای رمز نمیباشد میتواند دامی باشد که هکران پهن کرده اند لذا از وای فای بدون رمز استفاده نکنید وای فای های عمومی و بلوتوث ها راهی بسیار آسان برای هکرها هستند که می توانند به تلفن همراه متصل شوند و به تمام اطلاعات موجود در تلفن اعم از: تصاویر، فیلم ها ، پیامک ها ، مخاطبین و رمز کارت های بانکی دسترسی داشته باشند و امکان سواستفاده داشته باشند.
  • استفاده از ضد ویروس مناسب روی تمامی دستگاه های هوشمند و بروزرسانی آنها
  • به دسترسی برنامه ها دقت کنید و از دسترسی به قسمت هایی که مربوط به برنامه نیست ممانعت به عمل آورید.
  • به هیچ عنوان برنامه های مشکوک را از اینترنت دانلود نکرده و در گوشی خود نصب نکنید. نشانه های برنامه هایی که دارای ابهام میباشند چنین می باشد:
  1. کاربر پس از نصب یک برنامه یا بازی خاص در دستگاه خود متوجه میشود که سرعت عملکرد آن به شدت افت کرده است. اگر با شرایط این چنینی مواجه شده اید، توصیه می‌کنیم که حتما آن برنامه یا بازی را حذف کنید. همچنین با بررسی میزان مصرف رم (RAM) دستگاه از سوی برنامه هایی که در حال اجرا هستند هم می‌توانید برنامه‌ها و بازی‌های مشکوک را شناسایی کنید
  2. اگر احساس کردید باتری دستگاه خیلی زود خالی شده است ، می‌تواند یکی از اصلی‌ترین نشانه های وجود ویروس و بد افزار در اندروید باشد.
  3. در برخی از موارد بد افزارها یا ویروس‌ها بیشتر از اینکه بخواهند امنیت کاربر را تهدید کرده و به اطلاعات شخصی وی دسترسی یابند، در پی نمایش تبلیغات و درآمدزایی هستند به عنوان مثال ممکن است در برنامه خاصی به طور ناگهانی و بدون دخالت کاربر منجر به اجرای یک اپلیکیشن دیگر در گوشی شده یا اقدام به ارسال اعلان (نوتیفیکیشن) تبلیغاتی کند باز شدن خودکار یک برنامه و دعوت ناخواسته کاربران به کانال‌ها و گروه‌ها یک نمونه دیگر از این نوع مشکلات است.

در فروشگاه های نرم افزاری معتبر ، توسعه دهندگان نرم افزارهای مختلف موظف خواهند بود که برای انتشار برنامه های خود دسترسی های آن را به طور دقیق ذکر کنند. بررسی و مطالعه دقیق این دسترسی ها می‌تواند یکی از روش های موثر برای جلوگیری از هک شدن گوشی موبایل باشد. برای مثال تصور کنید می‌خواهید یک بازی را در گوشی خود نصب کنید اما در دسترسی های آن نوشته شده که برای اجرای بازی نیاز به دسترسی به اطلاعات لیست مخاطبین وجود دارد! کاملا مشخص است که این مسئله مشکوک خواهد بود چون اصلا لزومی ندارد یک بازی به لیست مخاطبین گوشی شما دسترسی داشته باشد! با مطالعه دقیق دسترسی برنامه هایی که روی گوشی خود نصب کرده‌اید، می‌توانید موارد مشکوک را خیلی زود شناسایی و از هک شدن یا سرقت اطلاعات گوشی خود جلوگیری به عمل آورید.

  • استفاده از رمز عبور قوی

یک رمز عبور قوی به نگه‌داری امن‌تر اطلاعات و پول شما کمک بسیار زیادی خواهد کرد. هنگامی که رمزهای عبور شما ضعیف باشند، خود را در معرض خطر قرار داده‌اید.

رمز عبوری قوی است که نتوان آن را در هیچ فرهنگ لغتی پیداکرد و نشود حدس زد مواردی که باعث بالا رفتن امنیت رمز عبور می شود بدین ترتیب است:

  • ترکیبی از حروف کوچک و بزرگ ، عدد ، کاراکترهای ویژه (!@#$) به کارببرید.
  • کلمات عبور طولانی تر بهتر است (حداقل 8 کاراکتر)
  • کلمات عبور خود را به طور مرتب عوض کنید.
  • برای سهولت یادآوری از روش های خود ساخته استفاده کنید مثلا به جای استفاده از for از 4 _ یا too از 2_ یا at از @_ یا you از u _ یا are از R
  • حروف اول کلمات یک جمله را به عنوان رمزعبور استفاده کنید.
  • عددی را درنظر بگیرید وکلید شیفت را نگه داشته و آن راتایپ کنید.
  • از مجموعه اعداد یا حروفی که روی صفحه کلید پشت سر هم قرار دارد استفاده نکنید.
  • با کلمات عبور مثل اطلاعات فوق سری عمل کنید و از آن ها محافظت کنید.