حج فی ذاته مرکز و کانون وحدت است

تاریخ انتشار:

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به بعد وحدت‌آفرینی فریضه حج گفت: باید به نحوی حجاج را آموزش داد و فعالیت‌های فرهنگی در حج را برنامه‌ریزی کرد که هر حاجی تبدیل به یک مبلغ وحدت شود که الان تعداد این افراد کم است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ظرفیت وحدت‌آفرینی فریضه حج گفت: حج فی ذاته مرکز و کانون وحدت است اما سعودی‌ها با برخی تبلیغات به دنبال این هستند که حج مرکز تفرقه شود و ما باید با اقدامات تبلیغی اقدامات آنها را خنثی کنیم یا با بهبود روابط سیاسی از دشمنی و خصومت آنها بکاهیم تا اینکه بتوانیم ظرفیت‌های وحدت‌آفرین حج را فعال کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نقش همه حجاج در کنار سایر نهادهای مربوطه برای ترویج وحدت در ایام حج، گفت: باید به نحوی حجاج را آموزش داد و فعالیت‌های فرهنگی در حج را برنامه‌ریزی کرد که هر حاجی تبدیل به یک مبلغ وحدت شود که الان تعداد این افراد کم است و شاید حدود ۵ هزار نفر حاجی فرهنگی داشته باشیم که بیشتر آنها هم زبان بلد نیستند. ما در کل حج شاید بیش از ۵۰۰ نفر زبان‌دان مسلط نداشته باشیم و این اثرگذاری اقدامات ما را کاهش می‌دهد.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب درباره نقش قاریان ایرانی در مراسم حج برای تقویت وحدت به ویژه با تأکید اخیر مقام معظم رهبری گفت: آن سال‌هایی که سطح مشکلات ایران و عربستان زیاد نبود قاریان ایرانی در مسجدالحرام هم قرآن تلاوت کردند و اینها اثرگذار بود. قراء ما هر جا بروند ظرفیت زیادی برای تبلیغ اسلام و خنثی کردن تبلیغات دارند.

وی در پایان با اشاره به تأثیر نامناسب بودن روابط سیاسی ایران و عربستان در امکان برنامه‌ریزی منظم برای اقدامات نخبگانی و فرهنگی در حج گفت: کاهش اختلافات و تنش‌ها با عربستان قطعاً می‌تواند بخشی از مشکلات و محدودیت‌های ما را در حج به لحاظ اقدامات فرهنگی و تبلیغی برطرف کند.