دعوت از پیروان تمامیِ ادیان برای شرکت در همایش «ادیان و صلح آفرینی در هزاره سوم»

تاریخ انتشار:

کنفرانس مطبوعاتیِ همایش «ادیان و صلح‌آفرینی در هزاره سوم؛ ظرفیت‌ها و چالش‌ها» که بناست در ۲۸ و ۲۹ دی‌ماه ۱۴۰۱ و به دو زبان فارسی و انگلیسی برگزار ‌شود، با حضور سیدمصطفی محقق‌داماد (دبیر همایش)، علی‌اکبر صالحی (عضو فرهنگستان علوم)، آتوسا تیشه‌یار (رئیس هیئت‌مدیرۀ انجمن مطالعات صلح) و جمی از اهالی رسانه در فرهنگستان علوم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از ایسنا، آیت‌الله سیدمصطفی محقق‌داماد درباره جزئیات همایش این‌طور توضیح داد: انجمن صلح از چندی پیش به این فکر افتاده تا همایش‌هایی را با عنوان «ادیان و صلح» و «ادیان برای صلح» برگزار کند. در این انجمن داخلی، برآنیم که از اندیشمندان داخلی، خارجی، مسلمان، مسیحی، یهودی، زرتشتی و همه ادیانی که به صلح علاقه‌مندند، در این همایش شرکت کنند. ادیان ابراهیمی، اسلام، مسیحیت و یهودیت هستند. صابئین و زرتشتیان نیز از ادیان الهی هستند و در قرآن هم به آن‌ها اشاره شده‌است. اهل سنّت، پارسیان هند، هندوها، بودائیان، مسیحیان اُرتدکس، یهویان و غیره در این همایش حضور خواهند داشت.

محقق در این‌باره گفت: اگر بتوانیم حتی از ادیان غیرالهی نیز برای حضور در این همایش دعوت به عمل بیاوریم و اگر این عزیزان تشریف بیاورند، برای ما توفیق است.

او اضافه کرد: اساتید برجسته‌ای از هفت کشور ایتالیا، روسیه، افغانستان، نروژ، سنگاپور، ترکیه، هندوستان برای همکاری علمی و پژوهشی در این همایش اعلام آمادگی کرده‌اند و انجمن مطالعات صلح به‌دنبال تبیین همین ظرفیت‌هاست.

دبیر علمی همایش در پایان بیان کرد: انجمن مطالعات صلح و دین‌پژوهی ۱۴ کمیته دارد. در برگزاری این همایش، پژوهشگاه علوم، خبرگزاری قرآن(ایکنا)، انجمن‌های اسلامیِ دانشگاه‌ها، دفتر مطالعات سیاسی وزارت خارجه و… با انجمن همکاری می‌کند. فرهنگستان علم نیز دعوت انجمنِ صلح را پذیرفته و امیدواریم در دی‌ماه کنفرانس گرم و خوبی در پیش داشته‌باشیم.

صالحی، عضو فرهنگستان علوم، نیز درباره اهمیت پرداختنِ به مسئله صلح در بازۀ کنونی گفت: ملّت‌ ما ملّت بزرگی‌ست، چون علی‌رغم مشکلات بسیار زیادی که مردم دارند، هنوز کسانی وجود دارند که به پیش‌بُرد صلح فکر می‌کنند و این نشان از همّت عالی آنان دارد که برای تفاهم بین آحاد بشر تلاش می‌کنند؛ خصوصاً وقتی مسئلۀ تجاری مطرح نیست.

فراخوانِ این همایش از ماه‌های قبل منتشر شده‌است،‌ فلذا داوطلبان برای ارسالِ چکیدۀ مقالات (حداکثر ۴۰۰ کلمه) تا ۳۰ تیرماه و برای فرستادن اصل مقالات (حداکثر ۶ هزار کلمه) تا ۳۰ آبان‌ماه ۱۴۰۱ می‌توانند اقدام کرده و به نشانی الکترونیکی دبیرخانه peace.conf۲۰۲۳@gmail.com و وب‌سایت همایش به نشانی https://ipsan.ir/conf۱۴۰۱/ برای دریافت راهنمای نگارش چکیده و اصل مقالات مراجعه کنند.