زنان کتاب خوان خطرناکند!

تاریخ انتشار:

دکتر بهروز حدادی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در یادداشتی با عنوان «زنان کتابخوان خطرناکند!» آورده است:

دوشنبه ۵ تیر ۱۴۰۱ فرصتی دست داد که در نمایشگاه آثار خریداری شده از نمایشگاه کتاب تهران، از آخرین کتب منتشره در حوزه‌های مختلفی آگاه شوم. خداوند را سپاسگزارم و از زحمات مدیر و کارکنان ارجمند کتابخانه دانشگاه ادیان  و مذاهب که مخلصانه و مجدانه در این مناسبت‌ها، رصد می‌کنند و حاصل تلاششان را در سفره‌ای علمی معنوی به نام نمایشگاه به نمایش می‌گذارند، قدردانی می‌کنم. اما نکاتی چند.

۱.  از زبان مدیر محترم شنیدم که در همین نمایشگاه ۴۰۰۰ عنوان جدید خریداری کردند‌اند که انصافاً کار ارزشمند و بزرگی است و اصلاً با دیگر مراکز ولو مراکز مادر در جاهای مختلف قابل مقایسه نیست. با این حساب، تقریباً اطمینان به دست می‌آید که کتابخانه در حوزه تخصصی توانسته است همه کتب مرتبط را فراهم کند.

۲.  جالب‌تر آنکه از قول ایشان شنیدم که ریاست محترم دانشگاه فرموده‌اند صدهزار کتاب کم است، (آمار کلی کتابخانه) و این آمار باید به یک میلیون اثر برسد. بارک الله بر این نظر بلند و تلاشی که بعدا صورت می‌گیرد تا رفته رفته شکل واقعیت به خود بگیرد. "لله دره."

۳ . برای استادان محترم مشاهده نمایشگاه فرصت خوبی است که آخرین آثار منتشره در حوزه کاری خود را مشاهده و در دروس از آن استفاده کامل ببرند، به خصوص که با گرانی کتاب و وضعیت حقوق، دیگر چون گذشته نمی‌توان حاتم بخشی کرد و دست به جیب یا کارت شد و کتاب خرید. فعلا نان مهم‌تر است؛ به مطایبه عرض کنم که در قرآن  کریم هم آمده است: "ن و القلم"!!

۴.   برای دانشجویان عزیز هم فرصت خوبی است که دسترسی کافی به منابع تحقیق داشته باشند و آنان نیز غم نداشتن کتاب و گرانی را نخورند. البته دانشجویان که عرض کردم، فقط دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب منظور نیست. با توجه به تفاهم‌نامه با کتابخانه‌های قم و تهران، همه دانشجویان می‌توانند به کتابخانه مراجعه کنند و حتی با ضوابطی امانت بگیرند. نمایشگاه نیز از حضور همه علاقه‌مندان استقبال می‌کند. در صورت تمایل به مراجعه، با مدرک شناسایی به خصوص مدرک دانشگاهی و حوزوی مراجعه فرمایید. خوشبختانه در همین مناسبت توفیق صحبت با  مدیر کتابخانه حاصل شده و این پیشنهاد مقبول ایشان واقع شد که دفتری برای ثبت سفارشات جدید استادان و دانشجویان عزیز در اختیار قرار گیرد و اگر منبعی بعد از این منتشر شد، کتاب تهیه و در لیست و قفسه بیاید. اهمیت این موضوع زمانی مشخص می‌شود که دانشجویان بسیاری از کندی و بی میلی کتابخانه‌ها برای تجهیز و غنی سازی کتابخانه‌های دانشگاهی گله‌مندند.

۵.  کتاب‌ها در نمایشگاه در همین فرصت کم طبقه بندی شده و همین کار را برای مراجعه کننده راحت‌تر کرده است. حسب علاقه، کتب حوزه ادیان، دین پژوهی، قرآن پژوهی و نیز مطالعات زنان بیشتر مورد توجهم بود، و از همین سو دلم نیامد که چند هفته دیگر صبرکنم که کتب در قفسه عرضه شود و لذا برای مثال ده بیست صفحه از کتاب فلسفه دین از دانشنامه پل ادواردز  با ترجمه دکتر انشاالله رحمتی را با گوشی موبایل اسکن کردم.  مجلدات مختلف کتاب تفسیر معاصرانه قرآن، کار ارزشمند دکتر سیدحسین نصر و همکاران با چاپی چشم نواز و روح افزا جلب توجه می‌کرد. کتاب 5 جلدی دیگر از استاد دکتر بهزاد سالکی (ترجمه)  توجهم را جلب کرد که موضوعش تفکر دینی بود و چاپ و محتوای نفیسی داشت. گشتم ولی نتوانستم کتاب بسیار مهم دیگری را که سال‌های طولانی است از ترجمه آن به قلم ایشان و همکاران می‌گذرد بیایم، (کتاب الهیات مدرن).  خود ایشان به راقم این سطور قبل عید گفته بودند که تا عید منتشر می‌شود و طلسم کتاب شکسته می‌شود ولی گویا نشده و باید منتظر ماند و شاید هم شده و من خبر ندارم؛  اما یک کتاب هم عنوانش بیشتر جلب توجه کرد: زنان کتابخوان خطرناکترند، نوشته اشتفان بولمان از نشر ثالث. کتاب در قالب و استایل خاص و جذابی است که توضیحش را عزیزان این رشته متکفل شوند. سپاس از توجهتان.