در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد انجام شد:

بررسی ساختار و شاخصه های کلیسای ارامنه مسیحی در ایران

تاریخ انتشار:

«بررسی ساختار و شاخصه های کلیسای ارامنه مسیحی در ایران» در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد در دانشگاه ادیان و مذاهب مورد دفاع قرار گرفت.

به گزارش مرکز عالی اطلاع رسانی دانشگاه ادیان و مذاهب در این جلسه که دو‌شنبه5 خرداد در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد دکتر الیاس عارف زاده به عنوان استاد راهنما، دکتر حمید بخشنده، استاد مشاور و دکتر احمدرضا مفتاح در جایگاه استاد داور، به همراه نماینده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی حضور داشتند.

در این دفاعیه که با حضور تعدادی از دانشجویان این دانشگاه برگزار شد، استاد داور پس از گزارش دانشجو از پایان نامه، به نقد و ارزیابی آن پرداخت.

سپس دانشجو با توجه به انتقادات استاد داور و نیز توضیحات اساتید راهنما و مشاور از پایان نامه خود دفاع نمود و در نهایت بعد از شور اساتید راهنما، مشاور، داور و نماینده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی موفق به کسب امتیاز قبولی شد.

چکیده:

ارامنه یکی از اقوامی است که از روزگاران بسیار کهن در جوار ایرانیان زندگی کرده­ و با آنان روابط بسیار نزدیکی داشتند. این دو قوم کهن­ بیش از 2700 سال در کنار یک­دیگر زیسته ­و بر زبان، فرهنگ و سنن یک­دیگر تاثیر گذاشته­اند.پس از انقراض سلسله اشکانیان، ساسانیان به حکومت رسیدند این خاندان سعی در حاکمیت بخشیدن به دین زرتشت در مقام دین رسمی در قلمرو تحت حاکمیت خویش بود از این رو با جماعت­های غیر زرتشتی، از جمله جوامع مسیحی، کمتر مدارا می­شد. آبگار پادشاه شهر ادسا (اورهای) یکی از شهرهای کهن و بسیار با اهمیت بود در هنگام بیماری خود، از حضور عیسی در اورشلیم و شفا دادن بیماران آگاه گردید، اما توان رفتن به اورشلیم را نداشت به عیسی نامه می­نویسد و از او دعوت می­کند تا با سفر به این سرزمین او را شفا داده و ایمان جدید خود را نیز به مردم عرضه کند. حضرت میسح در پاسخ به این دعوت، یکی از حواریون خود را به آن سرزمین می­فرستد. تاده­وس نخستین حواری که برای تبلیغ مسیحیت به ارمنستان آمد از این رو به کلیسای ارمنی کلیسای حواری نیز گفته می­شود.

گریگور شخصیتی که چراغ ایمان را در درون تیرداد پادشاه ارمنستان و همه ارامنه برافروخت و به همت او در سال 303 میلادی کلیسای بزرگی در جمهوری ارمنستان ساخته شدارمنستان نخستین کشوری است که در آن دین مسیحیت به عنوان مذهب رسمی پذیرفته شد کلیسای ارمنی، کلیسایی ملی است و هیچ کس جزء ارامنه که از پدر و مادر ارمنی متولد شده نمی­تواند عضو این کلیسا باشند. صرف نظر از وحدت در قومیت، دیانت، خط و زبان ارمنی که به هیچ عنوان از این کلیساها جدا نمی­شود، شیوه اداره کلیسا تفاوت­هایی با یکدیگر دارند. در روش اداره کلیسا بعضی از آنها مشایخی هستند یعنی جمعی از مشایخ، نماینده مردم در اداره کلیسا هستند و برخی دیگر جماعتی هستند و مستقیما خود جماعت کشیش را انتخاب می­کنند  و آرای جماعت در تصمیم­گیری­ها نافذ است و بعضی کلیساها دارای شیوه اسقفی هستند که کشیش­ها را تعیین می­کنند این سه روش در اداره کلیساهای ارامنه دیده می­شود.

واژه‌گان کلیدی: ساختار، ارامنه، کلیسای ارمنی.

 

 

 

 

 

مطالب مشابه